HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 14 december 2009

Hemma och vänder

Av Helena - 14 december 2009 09:26

Nu är jag hemma efter en rolig och givande kurshelg i Skara. Nu är jag färdig med nästan alla moment på kursen och jag har blivit godkänd på allt jag gjort hittills   så nu är det bara projektet kvar som skall godkännas! Jag kom in på alla kursr jag sökt till våren och har nu bestämt mig för att läsa djurens beteende 15 hp och djurens kommunikation 7,5 poäng.




 

Vilja och bäbisarna mår bra och de växer och har blivit lite rundare om magen   



 


Men åhh va det är svårt att bestämma sig för om man ska ha hane eller tik men det är väl som Birgitta med Lizzie sa - ett "lyxproblem".


Och vad ska valpen heta? Till en tik har jag några förslag men till en hane är det helt tomt :-)


Vore kul att höra vad ni andra tycker!! Hane eller tik??


Och har ni några bra namnförslag? Alla tips emottages tacksamt!!


Kramar till er alla! Nu måste jag packa för imorgon bitt går planet till Egypt!











 
 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

14 december 2009 11:06

Självklart Ryegate´s Willpower i stamtavlan om det skulle råka bli en kille .. ;))) Vad annars * ler * !?!? Way to go ...
Smeknamn brukar ju lixom komma efter ett tag ..

Kramizar

http://icelolly.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

14 december 2009 14:17

Trodde ni mer eller mindre hade bestämt er för en hanne? Vad är det som talar emot? Du får göra en för/emot-lista och se vad som väger tyngst.

Sitter på bussen till Sandviken. Ska fundera på några bra killnamn ;-)

trevlig resa om vi inte hörs. Och packningen går väl fort, bikini och sollotion (och snorkel)

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

14 december 2009 15:38

Det blir nog bra hursomhelst:)Jag gillar tikar bättre, men det kanske bara är nån konstig ide;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

14 december 2009 16:14

Jag blir lite förvånad, trodde att du var inne på en tik till. För mej är valet självklart, jag tycker det verkar jättejobbigt med alla löp mm. Men, tikar är mindre och verkar mer självständiga. En hane tror jag tar mer "plats", pockar mer på uppmärksamhet mm. Dessutom klarar man sej ju inte utan löp. Du kommer svära över alla löptikar som finns inom 5km. Tänk dej för noga, visst är det ett lyxproblem men det är inte kul att ångra sej och leva med fel val i femton år.
Ha det bäst och hälsa Tina!!

http://molleomusse.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

14 december 2009 17:25

Jag har funderat på det där sedan vi pratade sist. Jag hade nog tagit en tik, fast en svart. Kul att ha olika fäger :-)

Om ni tar en tik måste hon ju heta typ Susanne och om ni tar en hane typ kan det heta något annat snyggt, tex Martinez... ;) ;)

TREVLIG RESA, jag är iiiiinte avis.

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Anna

Anna

14 december 2009 18:18

Jag tror att vissa hanar kan leva med tikar utan att bry sej så mycket. Men så finns det dom som är jättepåverkade och stressade. Har man en hane som är superstressad, inte äter utan lider sej igenom hela löpet så är det inte snällt att tvinga honom att vara hemma och uppföra sej. Men, då är det ju bara att flytta honom eller tikarna ett tag. Jag personligen skulle inte vilja ta allt extra jobb det blir utan då är det ju bättre att kastrera någon av dom.
Våran första flathane gick aldrig från vår gårdsplan och var en "vanlig" hund tills han blev tre. Då började han försvinna till grannarnas tikar och låg hela dagarna och tjöt vid dörren. Han rymde till dom men vågade sej inte in i trädgården utan låg i en buske och bara flämtade. Till slut var det alla tikar på en radie av 5km från oss som han kände lukten av och rymde hela tiden. Hade det inte funkat med att kastrera honom så hade vi valt att avliva honom. För hans skull, han led nåt otroligt. Han hade blivit tokig av att bo med en löptik trots att han umgicks mycket med tikar som inte löpte och då var det aldrig nåt problem.
Musse kommer det inte bli några problem med, han har hittills aldrig visat något och skulle säkert fixa att bo med en löptik också. Molle är påverkad men inte alls som gamla Tricke. Han har träffat tikar som precis skulle börja löpa och han blir inget rolig. Flåsar, gnäller och kan inte koppla av. Det hjälper ju inte att man blir arg och irriterad men man tröttnar ganska fort..
Träningsmässigt så är det inget problem med Molle heller, han har varit i skogen med löptikar och kunnat jobba på ändå. Lika så att gå ut och gå med en löptik och kunna uppföra sej är ett krav från min sida men jag skulle aldrig ta med tiken hem..
Alltså, du måste fundera på om Vilja eller hanen kan kastreras om det inte fungerar vid löp eller ha ett extra hem som någon kan flytta till. Grannars tikar och träningskompisar kan du inte göra så mycket åt mer än lära grabben att uppföra sej..Dom flesta hanhundar fixar ju att koppla av hemma trots att det luktar löptik ute.
Det låter som om jag tycker det här är ett jätteproblem men det gör jag igentligen inte med dom hundar jag har nu. Har man en tik och vill ha en hane så får man räkna med att det blir lite problem men allt är ju lösbart. Men dom som låter sina hanar ligga i hundgården och stressa eller försöker slå in vett i hanen tycker jag är elaka. Likaså alla som låter tiken få en abbortspruta jämt och ständigt eller ännu värre, Slår ihjäl oplanerade valpar en gång om året. Faktiskt ganska vanligt och för jä--igt.
Oj så långt det blev..

http://molleomusse.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

15 december 2009 09:52

Hoppas jag inte skrämde dej..Allt går om man vill men det är ju bra att tänka till innan. Varför vill du ha en hane om du trivs med en liten tik?
Ha en skön semester!!

http://molleomusse.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

15 december 2009 11:52

Jag tror du måste följa din instinkt, magkänslan och önskan vad gäller val av kön. Både tik och hane har ju sina sidor, och zombie klarade ju av att vara i samma hus som Vilja som han dessutom "flirtat" med.

Familjen får ta sig en tänkare i Egypten. Ha det så bra.

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

15 december 2009 17:53

Ja, man ser redan att de växt till sig.
Willson!!! Förklarade och bra ;)

Ha det gott på semestern. Kraaaaam

http://vitherde.wordpress.com

 
camilla

camilla

18 december 2009 20:51

Jag har bara haft hanar och aldrig haft nå problem med det :) Hane + tik tillsammans har jag således ingen erfarenhet av men tar du en hane ska han såklart heta Elit :)
Enjoy Egypt hälsar vi från ett kallt Dalom...-23!

http://www.bentley.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards