HOLMSTORP

Alla inlägg under augusti 2009

Av Helena - 31 augusti 2009 20:29

Eva pratade om hur viktigt det är att träna hundens nosarbete. Det är bra att tidigt träna med stora sök där det bara ligger en liten, gärna nergrävd i mossa eller väl gömd i högt gräs. En liten dummy har som ett moln av doftmolekyler runt sig och om man har många dummis nära så är risken att hunden inte lär sig att följa upp vittringen för då om den springer över ett område med doftmolekyler och inte direkt följer upp det så kanske den får ett annat doftmoln i näsan och övergår till det istället. Så för att få hunden att bli noggrann och alltid följa upp sina doftspår skall man träna med bara en dummy. Det är många hundar som bara scannar av området och aldrig riktigt kopplar på näsan. Vilja har en tendens att springa fort med hög näsa och scanna av området först för att efter en liten stund sänka både tempot och nosen :)



Sen är hon ju duktig på att ta för sig både på djupet och bredden vilket såklart är positivt men det kan ibland bli mycket spring för lite utdelning om man så säger :)


Oftast får jag ju in allt men för att bli riktigt effektiv och inte göra av med så mycket energi i onödan så skulle hon behöva koppla på näsan och följa upp dofterna bättre. Det är så häftigt när man kan se att hon helt plötsligt får en doft i nosen och stannar till och noggrannt söker igenom området. Vilja kan springa över ett område flera gånger och helt plötsligt bara tvärbromsa och sätta ner nosen :) Då undrar man varför hon inte kände det första gången hon sprang där.


I helgen när Eva la ut en liten dummy på ett ganska stort fält med högt gräs så bara toksprang Vilja och sen tyckte hon att området var alldeles för litet så hon passade på att springa ner och hälsa på Karin & Wilma och de andra i blåbärsgänget. Eva ville att hon skulle upptäcka själv att hon inte fick någon utdelning så hon sa att jag inte skulle kalla in henne. Så vi lät henne hållas och att hon varit ner till andra gruppen fick vi höra på lunchen :) Hon sprang över rätt område flera gånger och det såg ut som om hon fick nos på den men hon hittade den inte förränn Eva gick ut och tittade lite i området.


Så idag på lunchen gick vi ut och la ett sök med bara en dummy. Det tog en stund för henne men till slut hittade hon den och det positiva med Vilja är ju att hon helst inte ger upp :) Så sen när vi kom in var hon rejält trött så då kunde jag jobba utan att hon pockade på uppmärksamhet resten av eftermiddagen :)


Och nu på kvällsrundan när vi passerade ett fält med högt gräs och minidummyn låg i fickan kunde jag inte låta bli att gömma den i gräset. Och det är precis som hon börjar fatta att det bara finns en för nu var hon mer noggrann från början och då hittade hon den mycket fortare.


Jag har tidigare fått höra att man inte skall träna så mycket sök eftersom det är så självständigt och att man skall passa sig för att träna för mycket på självständiga övningar för då går det ut över samarbetet!


Men Eva tycker att man skall träna mycket på nosarbete redan tidigt med den unga hunden/valpen. Och att man bara skall ha en apport både för att hunden inte skall vänja sig vid att om man bara tokspringer så springer man alltid över nåt och för att inte virra till det genom att de får en ny lukt i näsan och då lär sig att inte följa upp den första lukten.


Så det här skall vi träna mycket på! Och det är ju en klar fördel att bara behöva tina en fågel åt gången :)


Ps. Genom forskning har man tydligen kommit fram till att en sak som jag håller i idag luktar Helena i 13 år för en hund! Inte i 12 år och inte i 14 år utan i 13 år :) Ds 


Av Helena - 30 augusti 2009 17:32

Nu är Karin & jag på väg hem från Fliken där vi haft två fullspäckade träningsdagar. Eva Thoren-Söderström som var vår instruktör arbetar helt enligt klickerfilosofin vilket passar oss väldigt bra och skiljer sig en del från de flesta andra jaktinstruktörers tänk :)


Pake & Cola Annika & Pingla




Eva var fantastiskt duktig och vi har lärt oss massor på den här helgen. Hela gruppen både förare och hundar har varit otroligt harmoniska och allt har bara flutit på :)



Jessica & Gnista


Agge & Soya


Tommy & Mynta på walkup tillsammans med.....



.......Annika & Pingla



Min egen Vilja har varit så himla duktig att jag undrar om hon har varit iväg på nåt träningsläger i hemlighet :) Hon har lugnt väntat på sin tur och inte haft en tendens till att knalla eller försöka ta "fel" dummy.


Hon har kunnat ligga helt utslagen och sovit för att genast prestera för fullt då det var vår tur :)




Gnista


Eva & Printer




Eva gillar tekniska prylar (som ni ser). Bumpern placerades i skogen och gav ifrån sig kvackljud som störning för hundarna.....men de flesta hundarna tog det med ro. 


Tommy tränar och tränar och tränar :) 


Agge & Soya gosar.


Lotta & Juni tittade på



På eftermiddagen var alla hundarna helt slut och låg utslagna i gräset! Jag tror inte hussarna och mattarna var så pigga heller :)


 

STORT TACK till världens bästa kennelmamma för att du fixar så många roliga aktiviteter för oss! Jag har redan bokat in nästa års Ryegates läger i almanackan :) 


Och GRATTIS säger vi idag till Susanne & Pebbels som fick sitt sista förstapris och således sitt LP1!! Ni är otroligt duktiga!! 


Gokväll och må så gott alla vänner! 

Av Helena - 28 augusti 2009 20:47

.....för att åka på kennelläger till Fliken! Skall bli såå kul och spännande att ha Eva Thorén som instruktör då hon använder klicker i jaktträningen vilket inte är så vanligt.


I eftermiddags var vi iväg till NBK med Karin/Wilma och Susanne/Pebbels. Jag kände mig lite ofokuserad idag men Vilja var mer fokuserad än sin matte så det gick ändå riktigt bra.


Fritt följ, långa rakor, vändningar och halter: Hon höll position och ögonkontakt, kändes möjligen som hon bitvis gick lite långt ut (om man skall vara petig).


Snabba ställanden med vår mjuka frisbee: Hon springer ut i full fart efter frisbeen och stämplar den men det blir liksom att hon samtidigt vänder sig mot mig. Skall försöka kalla in henne och kasta den mot henne när hon kommer springande mot mig. Men då krävs det att jag blir riktigt duktig på att kasta rakt :)


Snabba ställanden med underhandskast: Kastar bollen över huvudet på henne med ett snabbt underhandskast (som hon knappt ser) när hon kommer i full fart mot mig så hon tvärstannar och vänder om efter bollen. Har ännu inte lagt på kommandot men detta är en kul lek tycker Vilja och det verkar som om det kan bli bra och snabba ställanden tycker matte så det fortsätter vi med :)


Rutan: Började bli lite slö så det var inte så bra fart mot rutan men hon hittade mitten så då slutade vi :)


Fjärren med fokus på upp sitt: Var lite seg upp på en av fem men annars mycket bra.


Platsliggning: Tror ni inte hon satte sig upp nästan direkt när jag lämnade henne men då gick jag fram och kommenderade ligg och sen låg hon bra stilla i över tre minuter :) Susanne påpekade att Karin och jag hörs rätt bra när vi pratar bakom planket och att det kanske är det Vilja blir nyfiken på! Vi får försöka tänka på att inte prata så högt :)


Nej nu blir det snart till att nanna kudden för klockan ringer före fem imorgon bitti!


Det känns som vanligt som om jag har glömt någonting men den här gången skall jag iallafall inte glömma kameran, det lovar jag :)

Av Helena - 28 augusti 2009 12:37

På förmiddagen tog vi dummisarna med oss och gick till skogs. Jag la ett stort och jättesvårt sök som började med en berghäll med grästuvor med ljung och täta småbuskar på några ställen där jag la en minidummi inne i en tät buske och en minis väl gömd i ljungen. Sen kom ett parti med höga torra träd där jag hängde två dummis i träden och la en uppe på en hög sten.....sen övergick det i tätare skog med en skogsbacke upp som slutade i en brant ner mot en gångstig och då la jag tre dummis nedanför branten på andra sidan gångstigen.


Vilja började med att hämta en av de som låg allra längst bort nedanför branten och sen tog hon en i trädet. Hon hade väldigt hög fart i början och sprang långt både på djup och bredd. Den tredje var även den en av de längst bort och sen hämtade hon den som låg på stenen. Nu hade hon något lugnare tempo och när hon var vid den täta busken med en av minisarna la jag på närsökssignalen och då letade hon intensivt tills hon hittade den! Duktig kicka!! Det var riktigt kvalmig värme här idag, ingen sol men liksom kvavt och Vilja blev rejält trött och tungan hängde som en slips.....jobbigt med ett så svårt sök :) Men trots att hon var trött så gick hon ut långt på nästa skick och hämtade in den sista av de som låg längst bort. Nästa skick va hon och irrade runt den ljung där sista minisen var gömd och jag la på närsökssignalen även här och då hittade hon den.


Sen var det den sista som hängde i trädet kvar och då var hon rejält trött men gick ändå ut och sökte och gav inte upp. Kom in tom nån gång och tittade på mig och jag trodde ett tag att hon höll på att ge upp men skam den som ger sig sa Vilja och fortsatte att söka tills hon hittade den sista i trädet :)


Men sen var hon helt slut och sprang direkt och la sig bredvid pudelen som satt och väntade vid ett träd. Vi har ju inte tränat så mycket sök på sista tiden eftersom det är ett självständigt arbete och det är ju inte precis det som är Viljas svaga sida :) Men det märks så himla tydligt va trötta de blir av ett sök jämfört med fysträning....Vilja kan ju lätt springa bredvid cykeln eller simma efter båten hur länge som helst känns det som och hon är inte särskilt påverkad efteråt. På söket blir hon däremot helt slut efter 5-10 minuters intensivt nosarbete! Så vi måste nog även träna mer svåra sök fram till jaktproven :)


I eftermiddag skall vi till NBK och träna lydnad med Wilma och Pebbels så nu får hon nog vila en stund :)

Av Helena - 27 augusti 2009 20:58

Ikväll har vi kört vidare med viltträningen. VI hade två kajor, två duvor och en kråka som jag la ut på ett sök som Vilja inte såg. Det var varierande terräng med en del berg med gräs och buskar och tätare skog i kanterna och längst ut.


När jag skickade Vilja stack hon ut i full fart med påkopplad näsa och fann direkt en liten kaja, snabbt upp och snabbt in :) Nästa skick hittade hon en duva och samma sak nu snabbt upp och snabbt in. Kråkan tog hon upp snabbt men sprang sen ett steg bortåt men tvärvände då jag visslade och kom in i full fart. Började mattas lite men vål ute fick hon ny energi och sista duvan tog hon nästan i farten! Men sen var det stopp......hon gick ut igen men hade ett betydligt lugnare tempo.....sökte fint men fann inte den sista kajan.....kom in tom....flåsig....ut igen....sökte på en bra stund men hittade fortfarande ingenting. Jag gjorde tyvärr misstaget när jag la ut söket att jag inte memorerade exakt var jag hade lagt dem så jag blev väldigt osäker på var den låg....började nästan tro att nån annan hund varit där och snott den.....började tvivla på mig själv om det kanske bara var en kaja men jag VET att det var två!


Satte upp Vilja en bit bort (där hon inte såg söket) gick ut och letade men hittade den fortfarande inte. Då hade ju Vilja vilat ett tag och jag provade att skicka henne igen....nu var det fart igen men hon hittade den fortfarande inte så då gav vi upp! Min hund ger aldrig upp men ikväll gjorde vi det både hon och jag!


Klantiga klantiga jag som inte har koll på var jag lägger ut, hoppas verkligen inte att Vilja tappade självförtroendet och tron på mig....att det finns nåt på söket när jag skickar henne. Men jag har hört de som säger att när de är lite äldre så får de liksom skylla sig själv om de inte hittar nåt för då har de inte sökt tillräckligt bra! Vad tror ni? 


Nu ligger det iallafall en alldeles ensam död Kaja i skogen :) Tänk om det ändå bara var en kaja?! Nej jag VET att det var TVÅ!! 


Imorgon skall vi träna svåra SÖK! För idag var det ju egentligen de snabba upptagen som vi tränade och det gjorde hon ju superbra! Men nu blir jag ju nervös att hon inte skall orka söket :(




Av Helena - 27 augusti 2009 16:40

Ville bara göra er uppmärksamma på att jag har en ny omröstning!


Och så uppdaterade jag vår hemsida häromdagen för de som är intresserade :)  

Av Helena - 26 augusti 2009 17:00

                    

Av Helena - 26 augusti 2009 16:42

....när vi var ute på promenad! Vi blev fullkomligt heldränkta inom loppet av några minuter :) När vi ändå var blöta så tyckte ju jag att vi lika väl kunde gå en lång promenad som vi hade tänkt men se det gick  inte pudelen med på. Och inte nog med att det vräkte ner så började det åska också och då hade hon bestämt sig!! Jag hade att välja på att gå hem igen eller att bära henne hela vägen så hon fick som hon ville :)


 

Det var ju synd att det itne regnade när vi gick för då hade vi ju kunnat inviga hennes nya regnoverall!!  



 

Väl hemma när jag hade fått av mig alla blöta kläder och torkat hundarna så kom solen fram igen och nu ser det riktigt fint ut så jag och Vilja tar oss nog en sväng bara vi två :)



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards