HOLMSTORP

Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Helena - 23 augusti 2009 18:00

....plocka fram vilt så nu på eftermiddagen har Vilja fått apportera kråka och kaja tror jag det var (en liten svart fågel). Först la jag ut dem som ett litet sök och idag kom hon ända in med dem och la inte ner någonting på vägen. Däremot var hon lite tveksam till den lilla och "hängde" över den en kort stund innan hon plockade upp den.


Jag satte Vilja och la ner fågeln på halva vägen och gjorde en inkallning och kråkan plockade hon upp jättesnabbt men kajan stannade hon till vid en kort stund innan hon tog upp den och kom. Imorgon eller på tisdag skall jag ta fram duva, kaja och kanin.


Glasbrukssjön "glasan"


Sen nu ikväll gjorde vi om vår motionsrunda från igår med cykling - simning - cykling så nu ligger Vilja trött och nöjd bredvid mig :) Tyvärr var det jättemycket ungdomar när vi kom ner till sjön så vi gick en bit bort och körde lite godissök i vattnet men vi hade sån tur att när vi passerade på tillbakavägen var det helt tomt så då kunde Vilja få sig en riktig simtur fram och tillbaka utmed bryggan ikväll också.


Imorgon är det arbetsdag, sommarlovet är slut och min "minsting" börjar sjuan!

Av Helena - 23 augusti 2009 13:08

....inför träningstävlingen den 3/9. Jag har ju skojat om att jag skall starta Tina på KM i agility och nu går det av stapeln i slutet av september. Men jag tänkte börja med att delta på träningstävlingen så får vi se hur det går :)


Men då är det ju några moment som vi måste träna mer på (slalom och platta tunneln) eller prova för första gången (däcket).




När vi tog fram platta tunneln sprang hon igenom den direkt utan att tveka och hon vände inte en enda gång så den var inga problem alls.


Slalom klarar hon med mycket hjälp från mig (att jag visar med händerna) och så får jag väl göra även på tävling?!




Däcket har vi inte testat förut så jag började med att hålla i däcket så hon fick hoppa igenom det några gånger innan jag satte in det i ramen och det var inte heller några problem.


Tina har ju ingen fart och hon hoppar det hinder hon har framför ögonen om jag säger hopp eller där jag pekar så jag tror vi kan ta oss runt banan felfritt om vi har tur :) Däremot är hon ovan vid att ha mig på vänster sida (förutom på slalom) så det måste vi träna lite mer på.


När vi kom till klubben började jag och Susanne med en pratstund och sen tränade vi lite lydnad. Jag körde rutan, fritt följ och snabba ställanden (med min nya gummifrisbee).


Rutan: Vilja var först så taggad att hon sprang och hämtade konerna så då körde vi lite fritt följ innan jag skickade henne på rutan igen och då gjorde hon två klockrena!


Fritt följ: Tränade långa rakor, långsam marsch, språng marsch och vändningar på stället. Hon hade bra fokus och position och tycker det är jättespännande när vi kör långsam marsch.


Snabba ställanden: Först klickade jag in gummifrisbeen som en target och sen slängde jag iväg den så hon fick springa ut och stämpla den och det funkade riktigt bra. Några gånger stämplade hon den först och sen tog hon med sig den tillbaka :)



Fjärren: Har börjat träna ligg-stå-ligg och det funkar bra på nära håll, då gör hon snygga skiften där hon fäller sig bakåt med isolerade bakben. Men om jag kommer på för långt avstånd kliver hon fram ett steg när hon ställer sig så jag måste öka avståndet successivt mycket långsamt. Sitt-ligg-sitt funkade jättebra då gör hon fina skiften med bakdelen fast i backen :) Skall testa att träna på bord nästa gång när jag lägger till ståkommando.


TACK för idag Susanne, nu skall jag gå in och kolla om du hunnit lägga in lite bilder på AgilityTina :)


Filmen lägger jag ut när den laddats ut på Youtube, har inte redigeringsprogram på den här datorn så den blir som den är :)


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards