HOLMSTORP

Alla inlägg under juni 2012

Av Helena - 26 juni 2012 20:56


Nu har jag köpt min första egna bil och till allas förvåning blev det ingen stor hundbil utan en yttepytteliten Toyota Aygo (orangemetallic) som är både miljövänlig, bränslesnål och LÄTTPARKERAD!!


   


Vi har ju redan vår stora HUNDbil med stor MIM Variocage krocksäker bur men detta ska bli vår andrabil som jag ska ha framförallt när jag jobbar. De dagar det är hundaktiviteter som står på schemat så får Perra låna min fina bil  

Så tar jag fulbilen!


Men om det kniper och hundarna måste åka med i finbilen så går det utmärkt att fälla sätena och ha ett lastgaller. Och då blir det faktiskt riktigt ok att få plats med två flattifnattar (eller tre) men de åker såklart inte lika säkert som i den andra bilen!



Men jag har inte fått besked ännu hur lång leveranstid det är så jag vet inte när jag får den   


Såhär fin är den inuti!


 

   


Hoppas, hoppas det inte är så lång leveranstid så jag får den SNART!!





Av Helena - 25 juni 2012 17:58

Efter en härlig och avkopplande midsommar i Mariefred är vi nu hemma och ligger i hårdträning inför helgens tävlande!


Midsommaren innehöll......

....  och bad....


  

 

....och en hel massa smarrig mat & godsaker!


 


Och för hundarna en hel del gos och vila!


 

Efter att jag, Vilja och Lystra på midsommaraftonens förmiddag trampade rakt in hos en stor vildsvinssugga med ett helt gäng randiga små kultingar vågade jag inte gå i skogen bakom stugan nåt mer så resten av helgen blev det mest promenader på grusvägarna! Shit va stora de där "grisarna" är, frågan är vem som blev mest rädd, grismamman, grisbarnen, jag eller Lystra! Vilja tog några skutt efter den men vände sen direkt och hon verkade inte särskild berörd av situationen men när jag inte kunde se Lystra höll jag på att få panik! Jag ropade och ropade men kunde inte se henne nånstans och var helt säker på att hon låg skadad nånstans men när jag vände mig om så stod hon bakom mig ca 5 meter bort och såg lite småskrajsen ut - min lilla feglort hade såklart inte tagit upp jakten efter det där stora jättemonstret som for upp som från ingenstans!


    


 


På söndagen när vi kom hem var det dags för ett lydnadspass tillsammans med Sus & P och vi fick till en mycket bra platsliggning med hjälp av två störande kråkor som flanerade fram och tillbaks framför nosen på Lystra och P (ingen bra bild men ni ser kråkorna till höger). Lystra hade nog mått bra av lite vila för helt plötsligt hade hoppet "lossnat". Före helgen blev hon plötsligt osäker på uthoppet och hoppade inte på mitt första kommando men nu var det som bortblåst och hon hoppade direkt på kommando!



   


Veckans träningsplan


Måndag: Idag har jag och Sus varit på Nynäshamns BK och tränat. Vi började med gruppmomenten (Vilja fick vara statist på sittande i grupp) och sen körde vi igenom Pebbels först och sen Lystra.

Lystra kändes väldigt med mig idag och gjorde allt på första kommando.

Fria följet höll hon positionen men var lite "fladdrig" och hade svårt att hålla fokus hela tiden men större delen bra! Läggande under gång - dålig transport men ett bra läggande.

Inkallning - snygg ingång och bra fart!

Rutan - BRA!

Apportering - långsam in men i övrigt bra.

Hoppet - hamnade långt långt åt höger innan hon satte sig på mitt kommando och jag hörde hur Sus drog en liten suck men sen "sökte" hon upp hindret och hoppade snyggt över på tillbakavägen även om jag stod helt rakt som ett spett! Vi har ju liksom tränat en del på att hoppa över hindret hur snett man än hamnar och den tränigne har gett resultat!
Fjärren - när jag lämnade henne i liggande började hon tugga på gräsklipp som låg mitt framför henne och jag gick tillbaks och sa till henne inte en gång utan två gånger gjorde hon samma sak! Kändes inte kul att "banna" henne precis innan fjärren som kan vara lite känslig men idag funkade det! Tillsägelsen gjorde att hon skärpte till sig och gjorde en superfin fjärr!


Jag belönade ju såklart lite här och där under programmet och det är mest det som jag är orolig för inför tävlingen - att hon skall tappa sugen när det inte kommer nån belöning. För annars vet jag ju att hon kan - om hon vill och är tillräckligt motiverad!


Tisdag: Ska träffa Karin på NBK på fm och träna igenom Lystra och träna rally med Vilja (sätta ihop en bana). På kvällen skall vi ev träna med Sus och P.


Onsdag: Ev. träna på NBK på dagen detaljer med Lystra och rally (enstaka skyltar) med Vilja. Träna helhet (Lystra) på SSBK tillsammans med Sus & P på kvällen.


Torsdag: Träna på NBK på kvällen detaljer med Lystra och enstaka skyltar med Vilja.


Fredag: Ev träna en stund på dagen på NBK eller Värmdö eller vilodag för Lystra och bara träna rally med Vilja (sätta ihop en bana).



Önskar er alla en härlig vecka!




  






Av Helena - 20 juni 2012 21:41

Jag fick ett infall (efter Susannes förslag) att prova om jag kunde efteranmäla mig & Lystra till Skärgårdscupen i Nynäs och nu fick jag svar att vi var välkomna   


 

Lilla mopsen Rune vill så gärna bada med systrarnaBUS.....men våågar inte!



Och vi som har en hel del att reparera innan vi är tävlingsklara igen men nu har vi bara lite drygt en vecka på oss.....kommer vi hinna det?


 


Eftersom det kändes länge till 29 Juli (då vi hade vår nästa tävling i 2:an) har jag de senaste dagarna börjat träna lite av treans moment samtidigt som jag filat på 2:ans moment. Men om vi ska tävla redan om en vecka är det hög tid att kedja och träna uthålligheten......samtidigt som vi behöver fila på momenten!

 

Det är bäst att sitta helt stilla annars ramlar kycklingbitarna av....  

Idag gjorde min duktiga lilla flicka treans gruppmoment tillsammans med Pebbels (och Sus) nästintill perfekt! Jag har bara testat sitt i grupp (utan grupp) en gång tidigare och idag satt hon i stort sett helt stilla (vickade till lite med rumpan) tillsammans med P i 1 minut! Igår testade jag att gömma mig för första gången en liten kort stund och idag låg hon med hakan i backen i 3 minuter när jag var gömd bakom planket!! Det var något som väsnades efter ca 2 minuter och då lyfte hon huvudet men eftersom jag såg det kunde jag direkt ropa (bakom planket) att hon skulle lägga ner huvudet och då gjorde hon det direkt! Hon såg lite förvånad ut över hur jag kunde se att hon lyft huvudet   

 

Vilja & Rune

Vi har även börjat prova på hopp-apport och metallapporten och dessa är inga större problem (hopp-apport är lättare än 2:ans hopp tycker Lystra)! Under semestern tänker jag börja på med vittringen men inkallning med ställande och att lägga till ståendet i fjärren väntar jag nog med tills vi kommit ur 2:an!

Igår var vi och spårade tillsammans med några från NBK och hon fick 6 pinnar i spåret varav hon tog upp 3 av dem! Dessa 3 verkligen "letade" hon ivrigt efter och en av de som hon missade berodde troligen på att hon genade i ena vinkeln! Det var över 1 meter högt gräs så det var ju inte lätt att "hitta" pinnarna så jag får nog vara nöjd med att hon tog upp iallafall hälften av dem! Vi jobbar vidare med att ALLA pinnar skall tas upp!

Ha de!

Av Helena - 18 juni 2012 17:36

Efter förra veckans tävling tränar vi nu på:

  • Att ligga kvar med hakan i backen när jag lämnar för platsliggning - även då jag går låångt
  • Att behålla fokus & kontakt i vändningar i FF
  • Snabba lägganden - eller åtminstone att lägga sig varje gång på kommandot!
  • Inte stöta i mig och göra en snygg ingång med rakt sättande
  • Rutan - underhåll för att behålla samma dragning till rutan som hon har!
  • Apportering - snabba inlevereringar och snygga ingångar
  • Hoppet - snabbt hopp, snabbt sitt och snabbt återhopp (med snygg ingång)
  • Fjärren - snabba på uppsitten och laggandena och att ALLTID sätta sig upp på "sitt" och lägga sig ner på "ligg". Jag har lagt på handtecken på ligg och tycker det verkar funka bra (men på sitt blir hon bara störd av handtecken)


Inför appellen tränar vi vidare på:

  • Framförgåendet
  • Att plocka upp pinnarna!


Sen måste vi träna jakt också (inför flatfestivalen i Juli och Flatmästerskapen i Augusti) och då ffa:

  • Signaler
  • Dirigeringar & Linjetag
  • Viltavlämningar

Så vi har lite att göra   



Av Helena - 18 juni 2012 15:24

Vilja är för härlig när vi tränar Rally!


Hon gör hela tiden sitt bästa och går hela banan utan belöning med godis eller leksak (endast muntligt beröm).


Vi är dock lite för koncentrerade både jag och Vilja och vi behöver träna oss på att "släppa loss" lite mer   



Efter dagens träningspass kom jag på dessa detaljer som vi måste träna på:

  • Att hon skall kunna sitta/ligga helt still när jag går runt henne (vill gärna trampa med framtassarna)
  • Att hon inte ska sätta sig ner när vi gör 360 graders vändning åt vänster
  • Bakdelskontroll i alla vändningar (180, 360 grader) åt både höger och vänster
  • Att göra raka lägganden/ställanden vid min sida

Jag måste lära mig:

  • Vilket avstånd vi ska ha till skyltarna och på vilken sida man skall ha skyltarna i de olika momenten
  • Hur jag ska hålla kopplet

Jag filmade inte de tre första rundorna när hon var som mest "på".


Men såhär såg de två sista rundorna ut iallafall!



 
  



 


Och till alla er kära rallyvänner om ni läser detta inlägg och kollar på filmerna.....vi tar väldigt gärna emot kommentarer om vad vi skall tänka på och träna mer på!


  



Av Helena - 14 juni 2012 21:35

Ville bara skriva lite om hur GLAD och tacksam jag är över mina underbara träningskamrater som stöttar och peppar i vått och torrt! Som hjälper till att plocka fram det positiva och som stöttar och kommer med tips och idéer när det är motigt!


Ingen nämnd, ingen glömd ni vet själva vilka ni är!!


TACK för att ni finns och vilken tur jag har att just jag får ha såna fantastiska träningskompisar  







Av Helena - 14 juni 2012 18:48

I tisdags (mellan utspring och studentmottagning) debuterade jag och Lystra i Lkl2 (förutom på KM då förstås) och det var väl inget riktigt fokus vare sig från matte eller Lystra tyvärr.


Jag kände att Lystra intresserade sig för saker både på och utanför planen som störde hennes fokus och jag själv var lite väl stressad och hade tankarna på annat håll. Jag blev lite extra störd av att de hade kastat om hoppet och fjärren och att tävlingsledaren "glömde" att säga till att man skulle lägga ner hunden innan man kommenderades att lämna.


Jag vet inte riktigt vad vi fick för poäng men Karin och Susanne som skrev ner de flesta momenten i sin app kom fram till att vi fick runt 154 poäng tror jag det var.


Uppdaterat 19/6:

Resultatet har kommit in på SBK Tävling och vi fick totalt 153,5 och placering 6 av 9 st (så med facit i hand hade det räckt med 8 poäng på läggandet så hade vi fått ett förstapris   )

Platsliggning: 10

Fritt Följ: 6,5

Läggande under gång: 0

Inkallning: 7,5

Rutan: 10

Apportering: 8

Hopp: 6,5

Fjärren: 6,5

Helhet: 7,0

Här är mina reflektioner:

PLATSLIGGNING

Lyfte upp huvudet direkt när jag lämnade och låg och tittade sig omkring. La ner huvudet precis innan de sa att tiden var ute. Hon gjorde ju så på appellen också så detta är något vi får jobba med för jag tycker det känns stadigare och lugnare när hon ligger med hakan i backen. Hon har ju legat så platt ner i marken så länge nu så jag trodde verkligen vi hade en stabil "hakanibackenplatsliggning" men tydligen inte på tävling.


FRITT FÖLJ

Ganska bra i raksträckorna men inte alls med i svängar och halter!


LÄGGANDE UNDER GÅNG

Tycker det känns som om hon lägger sig väldigt segt men känner mig säker på att hon lagt sig ner och när jag vänder mig om ser jag att hon sitter i någon halvsittande ställning som om hon var på väg att lägga sig men trodde det blev fel!


INKALLNING

Använder mina ben för att bromsa in!


RUTAN

Rakt in i rutan med bra fart = 10 poäng!


APPORTERING

Sätter sig inte när hon kommer in!


HOPP ÖVER HINDER

Kommer ut lite för långt innan hon sätter sig på mitt kommando. Sätter sig inte vid min sida!


FJÄRREN

Katastrof från min sida! Jag blev så förvirrad av att hon inte kommenderade att jag skulle lägga ner hunden innan jag lämnade så jag lägger ner henne lite hastigt på eget bevåg innan jag lämnar. När jag vänder mig om och ser att det står ligg på skylten blir jag först konfunderad (men det ska den ju göra för att  hon skall kunna vända den till sitt). Lystra sätter sig inte upp på första uppsittet men gör de andra skiftena helt ok. När tävlingsledaren säger att jag skall återgå till hunden får jag hjärnsläpp och tänker att momentet är slut (som det är i rutan när man skall hämta hunden) och berömmer Lystra på tillbakavägen så hon tänker såklart att det är färdigt och ställer sig upp och trampar runt vid min sida när jag kommer tillbaks och jag hör att domaren säger att det var ett dåligt avslut   


Så inget förstapris denna gången och många saker att tänka på och träna på tills i Juli när vi ska påt igen!






Av Helena - 11 juni 2012 18:21

I helgen debuterade jag och Lystra i Appellen (spår) uppe i Ljusdal!


Jag Karin och Sara tog en roadtrip upp till vår stuga i Hälsingland och kollade in unghundsderbyt, tränade jakt och rally vid stugan, lagade god mat och sen åkte vi till Ljusdal söndagmorgon!


Både Karin och Sara har skrivit lite roligare och utförligare inlägg om vår helg så jag hänvisar den som är intresserad att läsa deras bloggar istället så väljer jag att bara skriva om tävlingen!  


Tyvärr tog Lystra inte upp pinnarna i munnen som hon oftast gör (men inte alltid) och jag HITTADE inte pinnarna bland all mossa, pinnar och kvistar! Hon markerade båda pinnarna och jag förskte leta efter dem men när hon spårade vidare kunde jag ju inte stå och leta hur länge som helst så jag hängde med (istället för att ta tillbaks henne och be henne leta efter pinnen   ) och tänkte att hon kanske bara käkade harpluttar eller nåt    Slutpinnen plockade hon upp och kom springandes med men då var ju redan nollan ett faktum.


Båda domarna såg jätteförvånade ut (och tyckte det var skittrist) att jag inte hittade pinnarna för hon markerade på rätt plats båda gångerna och de berömde hennes spår jättemycket så hon hade nog fått 10 poäng om jag bara hittat de där nedrans pinnarna och jag ångrar så att jag inte "hetsade" Lystra att "leta pinnen"! Men det är ju lätt att vara efterklok   


De hade fått kasta om ordningen så vi började med lydnaden och hon gjorde en helt ok lydnad (hon är lite segare och långsammare än hon brukar just nu, efterlöpsseg?) och hon sprang jättefint ut till mottagaren på budföringen (till min förvåning eftersom vi inte tränat det särskilt mycket).

BETYG & DOMARKOMMENTARER

SPÅR               

0 (hittar bara slutföremål)

0 (endast slut)


BUDFÖRING

7,5 (dk, slarvigt avslut)

8    (Avslut, dk start)

Min kommentar: Hon kom rakt emot mig utan en tendens att bromsa in och gjorde ett glädjeskutt upp på mig (kanske hon var lite lättad att hon klarade att springa till en helt okänd och ville liksom göra mig uppmärksam på hur duktig hon hade varit. Så slarvigt avslut var väldigt milt uttryckt   DK var något knyck som jag gjorde liksom för att skjutsa iväg henne.


LYDNAD

Linförighet

8     (släpper hö sväng, tappar pos. vänster, snett sitt)

7,5  (släpper sväng, position, dk, snett sitt)

Min kommentar: Kändes segt och stundtals dåligt fokus

 

Framförgående

0     (går ej ut första sträckan, inte andra heller)

0     (sen ut, dk, hund går ej ut)

Min kommentar: Fortfarande väldigt osäkert moment, hon började gå ut litegrann på första sträckan men ändrade sig 


Platsläggande

8      (tar steg, segt läggande)

8      (segt läggande)

Min kommentar: Läggandet är ovanligt segt just nu!

 

Inkallande

9     (Tempo)

8     (Segt, ojämnt tempo)

Min kommentar: Väldigt olikt Lystra att såå långsamt galoppera in men hon gjorde å andra sidan en snygg ingång nu när hon hann bromsa in ;-))


Apportering

8,5    (Tempo in, segt avslut)

8       (Tempo in, avslut dk)

Min kommentar: Travade in och ställde sig i utgångsposition så jag sa "fot" därav dubbelkommandot.


Hopp över hinder

8,5     (dk ut, dk sitt, bra hopp)

8        (dk:n återhopp)

Min kommentar: Funderar på om domare 1 hörde i syne eller såg nåt jag inte är medveten om för det var iallafall inget muntligt dk på varken uthopp eller sitt, men på återhoppet kom det en timmerbil uppe på vägen så Lystra satt med huvudet vänt åt andra hållet så jag fick klämma i med tre hopp!


Platsliggande

10    

10

Min kommentar: Lyfte upp huvudet direkt när jag lämnade och la ner det igen efter ca halva tiden men såg ganska lugn ut även fast det var en grönis som spanade in och vred sig mot henne!



Summa lydnad Medel: 180 p (vilket betyder att det hade räckt med en 5:a på spåret för att vi skulle bli uppflyttade!)

Summa special Medel: 15.5 p



Så trots att Lystra gjorde det bästa personspår hon gjort någonsin, tuffade på mitt i spåret, markerade pinnarna, tog vinklarna klockrent utan tvekan eller ringning så nollade vi spåret - känns lite surt men det är bara att acceptera att vi måste träna vidare på att hon skall plocka upp pinnarna VARJE gång. För jag har så svårt att se pinnarna att det är omöjligt om det är lite "rörig" terräng.


När det gäller lydnaden skall vi träna mer på:

    • Linförighet, att hänga med i alla svängar och få bättre uthållighet
    • Framförgående
    • Snabba lägganden
    • Ingångar med och utan apportbock på olika långt avstånd
 

Må så gott!


Ps Jag började på detta inlägg redan i måndags men det har varit lite väl hektiskt nu ett tag med skolavslutning, studentutspring, studentmottagning, middagar, mm så jag fick det klart idag torsdag :-) Ds 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards