HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

RallyVilja

Av Helena - 18 juni 2012 15:24

Vilja är för härlig när vi tränar Rally!


Hon gör hela tiden sitt bästa och går hela banan utan belöning med godis eller leksak (endast muntligt beröm).


Vi är dock lite för koncentrerade både jag och Vilja och vi behöver träna oss på att "släppa loss" lite mer   



Efter dagens träningspass kom jag på dessa detaljer som vi måste träna på:

  • Att hon skall kunna sitta/ligga helt still när jag går runt henne (vill gärna trampa med framtassarna)
  • Att hon inte ska sätta sig ner när vi gör 360 graders vändning åt vänster
  • Bakdelskontroll i alla vändningar (180, 360 grader) åt både höger och vänster
  • Att göra raka lägganden/ställanden vid min sida

Jag måste lära mig:

  • Vilket avstånd vi ska ha till skyltarna och på vilken sida man skall ha skyltarna i de olika momenten
  • Hur jag ska hålla kopplet

Jag filmade inte de tre första rundorna när hon var som mest "på".


Men såhär såg de två sista rundorna ut iallafall!



 
  



 


Och till alla er kära rallyvänner om ni läser detta inlägg och kollar på filmerna.....vi tar väldigt gärna emot kommentarer om vad vi skall tänka på och träna mer på!


  



 
 
Sara och Lhyra

Sara och Lhyra

18 juni 2012 15:50

Men Helena, nu gjorde du ju heeeelt fel i 1,2,3 stegen bakåt. Jag har sett på en film att man ska vifta lite fint med handen när man backar, FAKTISKT. Sen ska man höja handen bestämt uppåt när hunden ska sätta sig och så gjorde inte du. Fyyyy.

http://sarate.se

Helena

18 juni 2012 16:09

Jamen det är ju det jag skriver Sara! Att vi måste träna oss på att släppa loss lite mer!

 
Annica

Annica

18 juni 2012 17:37

Nu förstår jag inget.. Man behövde ju bara skaffa en lamineringsmaskin :P

http://www.ryegates.se

 
Sara och Lhyra

Sara och Lhyra

18 juni 2012 18:38

Haha. Det var de du menade med att släppa loss!
Ja Annica, det trodde jag med. ;)

http://sarate.se

 
Linn

Linn

18 juni 2012 19:15

Inte för att vara taskig, men jag tror du skulle behöva bli bättre på att bygga banor :) Eller ja, studera mer hur man gör EFTER skyltarna. Efter backa 1-2-3 tex så ska du gå rakt fram förbi samma skylt igen, och sen kommer det inte en skylt typ i spiralen, utan man hinner oftast gå några steg innan nästa kommer ;) Fast å andra sidan är det inte du som gör banan på en tävling så det går nog bra ändå, om du inte vänder dig om efter 1-2-3 och går åt fel håll, det vore ju trist att gå vilse :D

http://hundlycka.blogspot.com

Helena

18 juni 2012 20:17

Jaså Linn så du tyckte inte min bana var riktigt tävlingsmässig ;-) Det är inte alls taskigt och det är ju som du säger trist om jag går vilse ;-) Det är ju mest det jag är rädd för - att jag skall missförstå skyltarna. Så det är två likadana skyltar efter varann på 1-2-3 steg? Det var bra att du sa det för jag skulle nog ha trott att man skulle göra den igen då :-( Ja jag måste nog studera fler tävlingar och tävlingsbanor! Tack för tipsen! Kram

 
Linn

Linn

18 juni 2012 21:34

Det är ju faktiskt det här som är den svåra biten i rally, att man riskerar gå vilse om man inte riktigt är med. Om du tittar på den här banan

http://hundlycka.blogspot.com

 
Linn

Linn

18 juni 2012 21:37

Oj, det blev postat mitt i meningen.. jag tänkte länka till en sida jag har gjort en banskiss: http://hundlycka.blogspot.se/2012/02/lordagens-bana.html där du kan kolla hur man går. Visserligen i fkl men det viktiga är att förstå riktningen. Alla skyltar har nummer så du kan se var man ska gå efter varje skylt. Sen är så klart Zandras filmer kalasbra :) Kram

http://hundlycka.blogspot.com

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

23 juni 2012 11:24

Det ser så kul ut med rallylydnad... men här måste jag erkänna att jag mera är som en man, kan inte klara av mer än en sak åt gången :-(
Ni kommer snart att ha superkoll på skyltar, vägar & riktningar och kunna släppa loss ordentligt. LYCKA TILL med det fortsatta tränandet & det kommande tävlandet!

http://stadsflattarna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards