HOLMSTORP

Alla inlägg under april 2010

Av Helena - 30 april 2010 10:46

I tisdags fyllde min sötaste bästaste mamma 70 år!!



Dagen ville hon fira tillsammans med Olle, sina döttrar, svärsöner och barnbarn. Så i tisdags åkte vi till Åland och som vanligt när vi åker iväg nånstans hade vi såklart jättekul både gamla och unga!! Men vi saknade förstås vår "lilla" Mosing som inte kunde följa med eftersom hon jobbar med sitt sista projektarbete på gymnasiet   


Slarvigt nog glömde vi kamerorna hemma så det är ju tur att man har en skaplig kamera i mobilen även om det inte blir någon jättebra kvalitet.



 


Kvällen började med champagne och presentöppning i hytten! 


 


Innan det var dags för middag med mycket god mat och dryck


 

Krillan & Pasi


   

Elias & Martin



Skål på dig mamsen

  

 


Snyggaste 70-taggarna på båten   


    

En lustigkurre som tydligen ville vara med på bild!


Efter maten blev det full fart hela kvällen/natten med både dans och karaoke! Och som vanligt rockade the Beritz loss och avslutade karaoken med ett fantastiskt framförande av Y.M.C.A med både sång och dans  



 

På onsdagen fick mamma njuta av en av sina presenter (ansiktsbehandling med massage) på båtens SPA  och såklart gjorde jag, Krillan & Linn henne gärna sällskap med badritual, bubbelbad, bastu och lermask  


TACK snälla mamsen för en trevlig Ålandsresa, jag hoppas (och tror) att du var nöjd med DIN dag!



Av Helena - 30 april 2010 09:26

Då kanske vi har vad du söker    


Nu ligger iallafall lägenheten ute till försäljning så om du är nyfiken kan du gå in och kolla HÄR!


Ha en bra dag!


Av Helena - 25 april 2010 20:23

Idag på promenaden när Lystra sprang lös började hon helt plötsligt fara omkring i gräset med nosen i backen och hon hade ett väldigt fint sökmönster. Jag tänkte direkt att nu har hon fått nos på nåt snusk som hon tänker glufsa i sig så jag ropade på henne men precis då hade hon funnit det hon letade efter. Hon tog upp det och kom mot mig i full fart och kastade den här lille rackaren framför mina fötter (ingen avlämning i hand, men ändå, hehe).


   

En liten näbbmus



En liten stund senare blev det fart på den lilla damen igen och hon sökte igenom området noggrannt och kom springandes med den här lille gynnaren som nog varit död ett tag för han började se lite torr och vissen ut   


 

Grodan Boll




Vi har tränat en del i trädgården i helgen och då har Lystra fått fällenträning med maximal störning = att jag har tränat med Vilja! I början kom hon springandes och försökte klämma sig emellan när Vilja skulle sätta sig i fotposition men när hon inte fick någon förstärkning för det sprang hon bort till fällen igen. Så himla söt, liksom som att hon ändå visste att det var fällen som gällde men att hon inte kunde hålla sig. Ganska snart låg hon still på fällen när jag och Vilja gick fot ca 10-12 meter bort (typ hela vår gräsmatta på framsidan) och hon nästan inte såg oss bakom förstukvisten, duktiga lilla valp! Det blev ju lite avbrott i Viljas träning men hon satt snällt och tålmodigt kvar tills jag kom tillbaka när jag hade belönat Lystra på fällen.


Vilja har också anammat det med fällen så nu behöver jag bara säga till henne att gå till fällen så går hon dit och sätter sig under tiden som jag tränar med Lystra.

Det blir så himla mycket effektivare att träna om man kan köra korta 2-3minuterspass och byta hund ofta om den som vilar klarar av att koppla av på fällen. Just nu blir det ju träning (iallafall för Lystra) även då hon sitter på fällen, men sen ska det ju vara avkoppling.



 

Åh va det är härligt nu när det är vår och varmt ute, hundarna älskar att ligga i trädgården och mysa  


Nu har vi stylat det sista på lägenheten och imorgon skall fotografen komma så sen kan ni gå in och titta på bilderna på hemnet. Jag återkommer såklart med adress, mm.


Må så gott!

Av Helena - 24 april 2010 14:34

Idag blev vi ändå flest från det gamla gänget för av de som är kvar var 100% på plats dvs jag med Vilja & Lystra, Inger med Loka & Ingrid med Simzon. Och så var det Karin med Miso (Karin räknas kanske som halvgammal) och Mira med Frasse (och den lilla jaktblandningen som jag inte minns namnet på).


Det var första gången vi tränade bakom Värmdö brukshundklubb där det också ligger en skjutbana precis i närheten  Helt perfekt!! Vilja taggade såklart till sig direkt när hon hörde skotten men förstod ganska snart att det inte kastades nåt så det var inte lönt att hålla span vid varje skott      Bra både för stora och små att inte få så hög förväntan när man kommer till en plats där det pangas (t ex ett jaktprov). SystrarnaBUS reagerade inte ens på att det pangades  



LYDNAD/STADGA

Som planerat la vi såklart fokus på lydnad, stadga & passivitet (för Lystra enbart passivitet). Vi började med att prata igenom vad vi skulle göra och sen kastade vi ut dummisar på åkern och gick fot kors och tvärs, gjorde inkallning, lät hunden sitta eller ligga, mm. Och om man skötte sig kunde man få ta nån dummie.

Vilja var som vanligt lydig och stadig när vi gör övningar med störningar, det är ju sen när man minst anar det som hon kan göra sina små tokerier.


Som t ex att byta, ta två och vägra komma in med dummin som man vet att man har snott  Vilja lilla gumman jag trodde faktiskt detta hörde till det förgångna och att du hade slutat med såna dumheter för längesen......men ack vad jag bedrog mig! När min lilla (stora) dam blir överladdad, sätter fart och har för mycket spring i benen så händer det saker fort och tyvärr fel!


  Jag är alltid redo säger Vilja!

Men nu funderar ni kanske på varför jag tränade med Perras hund     Jo han valde att  göra klart altantaket istället för att träna sin hund så då fick jag låna henne.


DIRIGERINGSÖVNING

På övningen som Vilja flippade hade vi lagt ut flera dummies (inte så nära varann och lite gömda för att hundarna inte skulle hitta två, hehe att jag aldrig lär mig) runt en gran som vi märkte upp med snitslar. Sen skickade vi hunden på en dirigering. Vilja hade ju sett att vi höll på nånstans där borta men hon låg så att hon inte såg precis var. Första skicket kom hon snett och jag blev väldigt glad och impad när hon kom tillbaks direkt när jag kallade in henne. Andra skicket kom hon rakt på och tog en dummi och innan jag hann lägga på en signal fick hon en till i näsan och sen var cirkusen igång   Vid andra försöket fick Inger vara vakt och då fixade hon det såklart perfekt, rakt och snyggt! När det bara fanns en kvar fick Vilja avsluta och gjorde även denna gång ett snyggt linjetag.


Mira & Frasse har inte tränat jakt på flera år och jag tror inte Frasse hade hört att matte hade sagt att han inte hade några direkta kunskaper alls för Frasse imponerade nog både på matte och oss när han gjorde klockrena linjetag och snygga avlämningar (råkade ju bara springa för långt första gången när han ville visa vilken snygg dummi han fått tag i).


STADGA

Sen satte vi ner hundarna bredvid oss och så drog Karin en dummi i ett långt rep förbi framför fötterna på oss. Det ryckte lite i Vilja men hon satt kvar. Sen ställde vi oss mittemot hundarna och Karin drog förbi en dummi mellan oss och hundarna. Denna övning tänkte jag först göra med Lystra men kom sedan på att det kanske inte är så bra innan FART testet som vi ska göra i Juni då det är alltför likt "bläckfisken" där de ska reagera och springa efter när bläckfisken snabbt drar förbi.


  Miso, Lystra & Vilja


Hon fick därför ligga bunden under hela träningen och hon blev bara lite orolig (enligt Karin) när jag gick alldeles för långt bort men i övrigt så roade hon sig med att tugga på pinnar, äta gräs, käka lera eller bara ligga ner och spana på de andra.


Det vi jobbar väldigt mycket med just nu är att hon inte skall skälla när vi möter andra hundar. På promenaderna vill hon gärna skälla när hon ser andra hundar på håll, det är framförallt för att hon blir exalterad och vill fram men nog också lite av osäkerhet.


Så nu jobbar vi med två metoder:


1)Jag sätter mig på huk bredvid henne och sen är det klick+belöning hela tiden när hon sitter tyst under tiden hunden närmar sig. Jag trycker i henne godis så ofta att hon inte hinner voffa emellan.


eller


2)Så fort hon skäller så vänder vi och går åt andra hållet. När hon är tyst vänder vi tillbaks och om hon skäller igen vänder vi om, osv. Denna metod är ju ganska krävande eftersom de andra hundarna också måste vända sig om och Tina tycker det är lite rörigt när vi virrar fram och tillbaka   



Båda metoderna funkar bra och det har blivit mycket bättre. Idag när vi träffade de andra hundarna i gänget var det inte många voffande som kom ur hennes lilla söta mun    Och även om hon inte fick hälsa på de andra hundarna låg hon uppbunden mitt bland alla hundar som tränade utan att säga ett pip!!




Igår träffade vi Atos som är en 7-årig staffeherre och först tyckte Lystra han såg jättemärklig ut när han kom grymtande men eftersom jag proppade i henne godis när han närmade sig hann hon inte voffa.


     

Och sen när de hade hälsat så fick hon springa lös och leka med Atos under promenaden (ensam utan mamsen som fick gå kopplad, vilket Vilja tyckte var jättetaskigt eftersom Atos är hennes kompis). Och efter ett litet tag fick Lystra riktiga flatteryck med en grymtande Atos efter sig  






Lystra spanar!




Har "snott" en film på systrarnaBUS från Karin  



Ha en fortsatt härlig lördag!!






Av Helena - 21 april 2010 07:44

Igår kväll var vi sex śtycken (sju med Perra som deltog lite sporadiskt eftersom han monterade altantak) från "nya" jaktgänget som träffades hemma hos oss för att prata ihop oss.

4 personer kunde inte komma så de kommer få läxa på mailen      Eftersom vi är en ny blandning av personer där alla inte känner varann så började vi med att presentera oss, vår erfarenhet och våra hundars erfarenhet. Jag hade skrivit ihop några frågor som alla fick utgå ifrån och sen har jag sammanställt svaren. Tanken är att vi skall ha detta som en kunskapsbank på vad man har gått för jaktkurser och för vilka instruktörer, vilket också är en grund för att diskutera hur man vill träna med sin hund.


En fråga gällde material för att inventera vad vi har för materiella resurser i gruppen, dummies, apportkastare, vilt, viltkontakter, frys, mm.


Sen tycker jag att det är viktigt att veta mer om hundens erfarenhet av skott, vilt, vatten och hur långt man har kommit med stadgan, sök, markeringar, dirigeringar, tecken, signaler, mm för att vi skall kunna lägga upp träningar som passar alla eller kan anpassas efter varje individ. Det är också bra att veta vad alla har för mål med sin träning och det kändes som om detta är ett motiverat och tävlingsinriktat gäng, vilket känns kul för då kan vi kanske åka på t ex WorkingTest eller prov tillsammans framöver. Frågan om att ta in instruktör vid några tillfällen och att åka tillsammans på helgkurser, mm kom också upp och där hade vi många förslag på vart man kunde åka. Vi var överens om att det kan vara lättare att hjälpas åt och träna tillsammans om man varit på samma kurs och dessutom lär man känna varann bätte.


Eftersom det är många unga hundar och att de flesta är ganska oerfarna var vi rörande överens om hur viktigt det är att bygga en god grund att stå på. Vi kommer därför lägga fokus på de fyra hörnstenarna kontakt, lydnad, stadga och passivitet. Vi pratade om att börja och avsluta varje pass med passivitet. På slutet ska vi fika och summera dagens träning under tiden som alla hundarna ligger passiva. Det är en viktig stund och det är bra om man ger sig och hunden tid till dessa ca 15 minuters avkoppling och passivitet. Även om man tycker att hunden har fått mycket passivitet under trääningspasset som det ju blir när man är många så är det vad hunden gör på slutet som den har med sig som minnesbild till nästa gång. Och vad kan vara en bättre minnesbild när man träffar gruppen igen än att man låg lugn och avslappnad tillsammans med sina träningskomisar  


Tanken är ju att Perra skall träna Vilja men nu ryckte det såklart i tävlingstarmen när vi började prata WT så vi får väl se om jag kan hålla fingrarna borta från Vilja     


Systrarna BUS kommer ju inte få göra så mycket under första året utan tanken är att de skall vara med och träna lydnad, stadga, passivitet (titta på när andra hundar jobbar) få höra skott, lära sig simma och få testa att bära vilt (självklart kontrollerat och vid sidan av gruppen). Sen kan de ju vara med och träna dirigeringar med matskålar, träna in signaler, mm. Men jag har lovat mig själv att Lystra inte skall få springa och hämta dummisar/vilt förrän grunderna sitter. Apportgrepp och avlämningar kommer vi träna hemma i lugn och ro och under kontrollerade former innan hon får apportera i grupp     


Nej nu måste jag sätta igång och jobba lite så vi kanske får till en träning med Karin, Wilma & Miso lite senare.


Av Helena - 19 april 2010 17:34

Idag tränade Karin & jag enligt vårt nya koncept! Vi körde korta pass med en hund i taget. Annars brukar vi ju träna samtidigt och inte titta på varann hela tiden utan enbart när man vill ha hjälp av varann. Det tar ju lite längre tid när man ska träna fyra hundar men det blir verkligen effektiva minuter med varje hund.


   

Lystra var för skön för under tiden som jag och Karin pratade igenom övningen hade jag henne i koppel vid mig och hon var på G direkt och började göra ingångar, snurrade runt mina ben, gick mellan mina ben, mm. Så himla söt så både jag och Karin blev fulla i skratt......och så blev vi påminda om att man inte skall ta fram hunden innan man är färdig med alla förberedelser och beredd att ha 100 % fokus på hunden   


LYSTRA

Småfisarna fick börja med den inkallningsövningen som vi gjorde på kursen igår.


Steg 1: En person lockar först valpen med godis och lek från matte och stänger sedan handen eller ta bort leksaken (som ett omvänt lockande). När valpen då vänder sig bort från denna och mot sin matte blir det klick+belöning hos matte som springer iväg åt andra hållet och busar med valpen.

Steg 2: Som steg 1 fast matte lägger på valpens namn (eller annan inkallningssignal) när valpen vänder sig mot matte.

Steg 3: Medhjälparen fortsätter och busar med valpen och matte väntar tills valpen själv väljer att vända sig ifrån lek och godis hos denne och söker kontakt med matte.

Steg 4:  Sen lägger man på inkallningssignalen precis innan valpen vänder sig om (när man tror att man kommer lyckas), och sen lägger på signalen tidigare och tidigare.

Steg 5: Svårighetergraden ökas genom att medhjälparen skall bli mer och mer aktiv och med alla medel försöka fånga valpens intresse och att valpen ändå skall välja bort denna och springa till matte.


Lystra vill gärna komma till mig (än så länge ;-)) och var igår ganska snabb att välja bort medhjälparen.....så vi kom snabbt till steg 4. Jag började lägga på kommandot när hon och medhjälparen busade för fullt och hon kunde ändå släppa leksaken och springa till mig så då blev det förstås fullt bus med favoritgrodan  


Idag kände hon igen övningen direkt och var så söt när hon plötsligt under leken med Karin kastade sig iväg åt mitt håll innan jag hann ropa på henne   


På friaföljträningen hade jag först koppel på henne för att hon inte skulle nosa men det var mest i vägen så det fick jag ta bort. Och till en början hade jag för låg belöningsfrekvens (men jag kom på mig själv iallafall) och så är jag int ehelt bäst på att koordinera min arörelser men stundtals gick det riktigt bra. Lite svårt att veta om man ska ha godiset i vänsterhanden eftersom det gärna blir att hon följer den handen och hoppar mot den för att hon vet att godiset finns där. Men om man skall ha hög belöningsfrekvens och snabba belöningar är det nog ändå mest praktiskt att har ha godiset i handen.


Vi avslutade med en dirigeringsövning för att börja träna in linjetagstecken.


LINJETAGSÖVNING

1. Sätt en skål några meter framför hunden och gör ditt linjetagstecken vid hundens huvud.


   

2. Vänta tills valpen tittar rakt fram dit du pekar = klick+belöning. Placera belöningen framför nosen på hunden i riktning mot skålen.


    

3. Belöna från handen några gåner och avsluta med att skicka hunden mot skålen på ett varsågod (eller det kommando man tänkt använda vid linjetag.



VILJA


Inkallning med ställande: Körde med extern belöning bakom i form av godis idag och hon var lite ofokuserad till en början....reste sig när jag lämnade henne, mm. Men när hon väl samlade ihop sig fick hon till två ganska snabba ställanden.


Rutan: Även här körde vi med extern belöning med matskålen bakom rutan. Eftersom det var ett tag sen vi körde detta och hon är ganska ringrostig på rutan anv'nde jag target på första skicket och hon stannade klockrent på targeten utan en tendens att springa direkt till matskålen - bra där Vilja. Funkade bra även utan target (hamnade lite i bakkant på rutan men ok). Andra passet flyttde vi matskålen bredvid rutan och det fixade hon med target men utan tergeten försökte hon ta genvägen till matskålen direkt några gånger innan hon kom på att det inte funkade   


  Wilma mitt i rutan


Vi avslutade med att ta några ståbilder. Vi är ju inga utställningsmänniskor men vi har anmält till FRK:s utställnign i Södertälje den 2 maj och det är väl hög tid att börja öva lite   


Lystra drygt 4 månader


              Vadå är jag inte snygg, eller?


Bilder på miso kommer nog i Karins blogg för jag tog bilder på Miso med hennes kamera.


Ha en bra kväll!







Av Helena - 18 april 2010 20:08

Här kommer filmen och en liten summering av kursen i sin helhet.




Karin filmade när jag & Lystra gjorde vårt trix - slalom mellan benen (det var väldigt många goda dofter som störde men hon gick iallafall slalom några gånger meklan nosningarna :-))




Det vi har gått igenom på kursen:

  • Burlekar (gå in i buren, stanna kvar i öppen bur trots retning/störning, sitta kvar när burdörren öppnas samt komma ut på frikommando från olika riktningar o avstånd).
  • Träna in olika belöningar, nya lekar både med och utan föremål.
  • Shejpa in en huvudrörelse - vi valde vrida huvudet fram och tillbaka
  • Shejpa in en annan rörelse - vi valde backa
  • Shejpa in en rörelse som involverar ett föremål - vi valde balanskudden och att kliva med alla tassar i en låda
  • Klossen och ingångsträning
  • Omvänt lockande & frisignal - vid erbjudna sitt, ligg & stå
  • Nosdutt i handflatan
  • Apportering
  • Avstamp på musmattan
  • Shejpa in två tricks - vi valde gå slalom mellan benen och att gå genom benen. Sen plockade vi upp rulla runt som vi tränade när hon var 9-10 veckor.
  • Början till Fritt följ - baklänges följaefter träning

Något som Anna har försökt nöta in i våra huvuden är att vi ska:

  • Skriva träningslogg, planera, utföra och utvärdera
  • Träna korta korta pass max 3 minuter.
  • Fokusera 100 % på hunden när du tränar - inte prata under tiden, ta det efteråt.
  • Träna lek ofta och i nya miljöer (man kan t ex testa av om hunden klarar att leka i en ny miljö innan man börjar träna)och att vi ska använda mycket lek som belöning minst några gånger/träningspass och i synnerhet vid fartiga moment.
  • Bra att filma eller träna framför spegel


Det har varit en suveränt bra kurs och jag har lärt mig jättemycket (Lystra med såklart)! Sen att Anna är en kunnig, varm och härlig instruktör och att vi har haft supertrevliga kurskamrater gör ju liksom inte saken sämre! Vi ser fram emot en fortsättning!


Av Helena - 18 april 2010 19:32

...Viljas dotter (& Lystras syster) Polly och hela familjen Wehinger Redlund & särskilt matte Malin   


Polly bröt hasen så illa igår att hon nu ligger på Strömsholm och väntar på att ev opereras, ortopeden skall göra sin bedömning imorgon. Måtte det går bra!!! 


Vi håller alla tummar och tassar att lilla Polly blir helt återställd!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards