HOLMSTORP

Alla inlägg under april 2010

Av Helena - 6 april 2010 22:15

       


Gonatt!

Av Helena - 6 april 2010 18:52

Förra veckan la jag ett stort väldgt svårt sök till Vilja med bara fyra dummisar. Två dummisar hängde i träd, en låg gömd i en bergskreva med ljung och den sista kastade jag ner för en brant längst ut i söket. Hon hade stora svårigheter att hitta den som låg nedanför branten och kom in tom flera gånger. Jag satte upp henne och gick ut för att hämta den själv men när jag inte kunde hitta den fick hon en sista chans (eftersom jag inte ville tappa bort en dummy, snål som jag är, hehe) och då hade hon blivit peppad av att jag gick ut i söket så då lyckades hon hitta den till sist   


  Ingen bra bild (tagen med mobilen) men man sder iallafall att det nu äntligen är barmark i skogen, iallafall på de flesta ställen!


Idag på promenaden gjorde jag därför ett sök på samma ställe men med bara två dummis som båda låg nedanför branten. Idag var Vilja olydig och kom 2 ggr ut till mig när jag höll på att lägga söket. Jag gick tillbaks och satte henne igen och sen körde jag först en dold platsliggning (ca 2 minuter) och sen gick vi fotgående mot söket, utmed söket och från söket. Jag gick fram flera gånger mot söket och låtsades att jag skulle skicka henne och en gång knallade hon när jag visade med handen men jag lyckades stoppa henne. När hon till sist skickades på söket gick hon ut på djupet och idag hade hon inga som helst problem att hitta båda dummisarna nedanför branten  



Miso har varit här idag. Åh va det är skönt att det är vår....valparna har varit ute och lekt på tomten, de har grävt en stor grop under ett träd och hittat mamsens gamla "skatter" som legat nergrävda minst ett år (gamla gosedjur, märgben, mm).


På eftermiddagen la jag ett kort blodspår på ca 5-6 meter till Lystra men eftersom valparna sov så gott fick det tyvärr ligga lite för länge (ca 1,2-2 timmar). Jag var mest intresserad av att se hur hon skulle reagera på blodet men hon tyckte inte alls att det var läskigt utan nosade och undersökte legan väldigt noga.


Hon fattade inte riktigt vad det gick ut på (hon hade inte fått se när jag la ut spåret) men efter några pauser.....



  ....och med lite hjälp lyckades hon till sist finna klöven och då var lyckan fullkomlig!



Hon bar väldigt stolt klöven ända ner till dörren  


 


Nu ropar Linn att maten är klar så nu måste jag sluta att blogga!









Av Helena - 5 april 2010 19:56

....början på vårt första tricks   


När jag väl hade bestämt mig för vilket tricks jag ville börja med kunde jag inte hålla mig. Så när lillfisen hade vilat några timmar började vi shejpa in det första trickset och såhär långt har vi kommit på 4 korta träningspass under eftermiddagen/kvällen!

Av Helena - 5 april 2010 16:57

Tänk nu är det bara en gång kvar på vår valpkurs.


Idag har vi gått igenom apportering och att landa med avstamp på musmattan.


Vi fick börja med att repetera nosduttar och att träna på att få till ett riktigt bra tryck mot handflatan. Vi var som vanligt indelade i grupper och idag var jag tillsammans med Ann-Sofie/Madonna och MayaPiraya med matte (pinsamt nog kommer jag inte ihåg vad hon heter i skrivande stund....ber så mycket om ursäkt om du läser det här kan du väl kommentera :-))


Foto: Ann-Sofie Zetterljung 


När jag tog ut Lystra ur buren var hon inte alls leksugen så istället för att belöna och busa upp henne med leksak fick jag busa med godisbelöning. När hon fick jaga mig för att få tag i sin godisbelöning blev det en så kul lek i sig att både hon och jag glömde bort godiset efter ett par repetitioner. Detta är ju en lek och busbelöning som går att använda på lydnadsplanen så den ska vi jobba vidare på :-) Lite extra roligt blev det ju när matte dessutom ramlade baklänges   


Vi höll oss till riktigt korta pass med några få repetitioner så efter tre-fyra bra nosduttar fick Lystra hoppa in i bilen igen.


Jag tror vi körde två pass var med nosduttar och gick sen över till apporteringsövningaen.




 

Foto:Ann-Sofie Zetterljung


Vi började med att busa upp hunden, stanna till, visa fram föremålet, klicka när hunden ser föremålet som sen försvinner igen samtidigt som leksaken ommer fram och det blir bus och lek.

Sen backar man rakt bakåt samtidigt som man håller ut föremålet från kroppen (bakåt) och klickar när hunden följer efter föremålet och nästa steg är att den skall greppa föremålet.


Tanken är att man sedan skall baklängeskedja dessa två delar till att hunden skall greppa/ta föremålet och när man håller ut handen trycka nosen (föremålet) mot handen men så långt kom vi inte idag.


Sen var det dags för paus och under tiden som vi fikade och hade teori inne fick hundarna vila i bilen. Anna gick igenom att stampa på musmattan vilket bygger på i stort sett samma princip som apporteringen men att man här drar musmattan utmed marken samtidigt som man backar bakåt. Gissa om det är svårt!!! Att backa bakåt springandes på huk samtidigt som man drar en musmatta utefter marken tycker jag att alla borde prova  


Efter teorin fick vi välja något som vi skulle träna och som vi fick dela upp och skriva kriterieplan på.


Dum som jag är valde jag såklart musmattan, jag som dessutom har träningsvärk i kroppen och är stel i ryggen efter helgens målningsarbete känner mig ju inte som den smidigaste matten precis. Lystra däremot var direkt på hugget när hon kom ur bilen och fattade snabbt vad det gick ut på så hon försökte stampa på musmattan som nästan hängde i luften (pga att jag hade svårt att komma ner till marken och ännu mindre springa bakåt samtidigt). Så jag fick öva utan hund (eller utan och utan jag hade ju Ann-Sofie som var nästan lika snabb som Lystra, hehe).


  Lystra laddar för att stämpla musmattan!! Foto: Lisa Dahllöf-Jansson


Foto:Ann-Sofie Zetterljung 


Vi varvade denna träning med några pass där hon bara skulle trampa på musmattan för att få in att det var just trampa hon skulle göra och för att hon inte skulle blanda ihop det med apporteringen och försöka bita i musmattan. Men Lystra var verkligen jätteduktig och bara matte hade mjukat upp ryggen så mattan drogs mot marken så sprang hon fort fram och stampade på den. Sen körde vi med att en medhjälpare höll i halsbandet så vi fick till lite avstånd och då gick det ännu bättre eftersom matte inte behövde springa lika snabbt baklänges på huk. Efter pausen var hon dessutom mer på hugget, leksugen och kampglad så nu varvade vi med kampleksbelöningar.


Vad jag kan minnas just nu så gjorde vi inte så mycket mer utan Anna avslutade med att gå igenom fritt följ som är läxan till nästa gång tillsammans med att vi skall fortsätta med allt annat som vi gjort under de här veckorna. Som om inte det vore nog så skall vi shejpa in två tricks!! Jag har än så länge bestämt mig för ett trick som jag vill börja med men det tänker jag inte avsluta riktigt ännu  Det och friaföljträningen återkommer jag med senare. Eventuellt kanske det kommer någon film framöver  


Tanken var ju att husse skulle lägga ett viltspår till Vilja imorse men eftersom det har kommit 5 cm snö här idag så snöade det så att säga inne, tyvärr  



Må så gott!!

Av Helena - 4 april 2010 17:50

Nu i påskhelgen har vi (jag, Christina, Perra & Pasi) tillbringat två dagar i lägenheten. Vi ska renovera den inför försäljning så vi har målat överallt, lagt trallrutor på balkongen, fixat och lagt in golv i sovrummet. Så nu är det bara golven i hall och kök som skall läggas, och de skall "mammas" Olle vara så snäll och lägga in. Vi hade en målare och en golvläggare som lämnade pris på vad det skulle kosta och de skulle ha 79 000 före ROT avdraget (59 000 efter) och det tyckte vi var alldeles för dyrt!! Nu har vi nästan gjort klart jobbet själva på två dagar och vi har lagt ner ca 10 000 kronor i material så snacka om att vi har "tjänat" pengar i helgen!


Anledningen till att jag är stolt över Lystra är att hon har varit med i två dagar och legat i buren under tiden vi har jobbat!! Bortsett från lite protester iförrgår morse så har hon skött sig så bra! Idag har hon sprungit in och lagt sig i buren direkt när vi har varit ute och sen har hon legat och tuggat på märgben, bara tittat på när vi har målat eller lagt sig och sovit.Och idag när de la in golv så var det ett himla liv när de körde cirkelsågen men det bekom inte henne det minsta   


Nu håller vi tummarna att hon sköter sig lika bra i buren imorgon på kursen!! När hon ser mig går det ju oftast bra men det blir mer protester då hon inte ser mig, men det blir ju bättre och bättre det med.


Igår var vi på påskmiddag hos familjen Jedestav och åt så mycket god mat så magen stod i tre hörn på kvällen! Jag har ju funderat lite på det där med att gå bort med tre hundar även om det är till familjen. Man vill ju ändå inte att det blir för stökigt och röjigt. Så jag hade med tygburen och när vi åt låg Lystra i buren och tuggade på märgben och efter maten ville både Vilja och pudelen ligga i buren med benet varsin stund.


När Lystra inte var i buren hade jag henne mestadels i koppel, så jag skulle kunna ha koll på henne, och det bekom henne inte det minsta! Hon rullade bara ihop sig under min stol och sov 


Imorgon är det kurs i Stallarholmen, tredje gången av fyra. Har väl inte hunnit träna lika mycket på läxan som jag skulle velat men jag har varit ganska duktig på att föra träningslogg och satsat på kvalitetspass istället för kvantitet. Vi har lagt kommando på sitt och kommit en bra bit med stadgan i både sittandet och ståendet. Dessutom har vi tränat ingångar och hopp-stå och kommit en bit på vägen även där. Hon gör ingångarna duktigt från alla håll men nu har jag tänkt att hon skall sätta sig. Och då blir hon lite fundersam när jag väntar ut henne, så då har hon fortsatt och backat ett varv runt mina ben. Hon ser så söt ut att jag har svårt att hålla mig för skratt och detta får vi plocka fram senare och köra som ett freestyletrick   Men igår fick vi ändå ett litet genombrott för då fick hon till tre-fyra bra sättanden i bra position.


Och så har vi kört lekträning ett eller flera pass nästan varje dag.


Så nu när jag sammanfattar de här två veckornas träning ser jag att vi nog har tränat på det mesta av läxan iallafall!



God fortsättning på påsken alla vänner!



Ps Nu ska jag ta fram blod så Perra kan lägga viltspår till Vilja (och ett kortkort spår till Lystra) imorgon. Ds




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards