HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 5 maj 2009

Börjar bli sugen på att tävla tvåan!

Av Helena - 5 maj 2009 15:31

Men tyvärr är vi inte färdiga ännu :-) Hon kan alla moment ganska bra men rent tävlingsmässigt är vi långt ifrån färdiga. Det moment som håller på och göra mig tokig är fjärren!! Hon gör så snygga förflyttningar från sitt till ligg och från ligg till sitt = rör inte bakdelen en millimeter. MEN på första sitt från ligg ser hon lika förvånad ut varje gång! Jag fattar inte varför hon helt plötsligt ser ut som ett frågetecken när jag säger SITT. När hon väl gjort första förflyttningen är det inga problem. Jag har under en tid nu tränat bara på sitt från ligg och ökat avståndet successivt och då funkar det.



Genomgång av tvåans moment


Platsliggning: Hon fick ligga ensam på ängen och jag gömde mig. Tog inte tid men det blev nog ca 2 minuter lite drygt. Funkade mycket bra.


Fritt följ: Lite seg men hängde med och behöll positionen rätt OK. Släppte ögonkontakten då det blev för långa rakor.


Läggande under gång: Var jättelängesen vi testade och hon la sig direkt på första men inte supersnabbt.


Inkallande med ställande: Stannade på första försök men inte supersnabbt. Jag har ju kört med matskål bakom tidigare men idag testade jag att lägga targeten där jag ville att hon skulle stanna och det funkade jättebra. Jag baklängeskedjade genom att först köra en rak inkallning från stående, sen inkallning från sittande och kommenderade stå vid targeten. När jag sen gjorde hela momentet stannade hon snabbt utan att hon hade koll på var tageten låg = stannade på mitt kommando. Så detta är nog bra att variera med.


Sändande med ställande "rutan": Ställde ut rutan direkt när vi kom till lydnadsplanen så när det var dags för detta moment vände jag upp mot rutan och skickade henne från ca 10-15 meters håll. Hon sprang rakt ut till rutan och stannade på stå men placerade sig väl inte precis i mitten av rutan men inte heller vid en kon :-) Gjorde några skick lite senare och när hon inte placerade sig i mitten frågade jag igen var är rutan? och då gick hon först till ena konen och tittade på mig och när hon såg att jag inte var nöjd gick hon till nästa kon osv tills hon testat alla fyra konerna. Så sen körde vi några skick med target för att förbättra placeringen. Nu har hon fattat vad rutan är och har full fart ut till rutan men vi behöver jobba på att förbättra placeringen :-)


Apportering: Inga problem. Satt kvar och väntade på kommando + full fart ut + snyggt upptag + full fart in + snygg ingång!!


Fritt hopp över hinder: Kunde vi inte göra idag eftersom vi inte hade något hinder :-)


Fjärrdirigering: Som jag beskrev förut håller detta moment på och ge mig gråa hår!!

Idag när jag började direkt med att lämna henne i liggande och ställde mig ca 5 meter ifrån henne och kommenderade sitt så fattade hon som vanligt ingenting :-( Men efter att ha tragglat bara sitt från ligg och ökat avståndet gjorde hon en perfekt på slutet........men på en tävling har man ju bara ett försök!!


Så vi väntar nog lite med att anmäla oss....det blir nog som tidigast i slutet på juni eller i juli :-)


Efter träningen blev det långpromenad i skogen.....vi klarade oss nästan från regnet :-) Nu är det två trötta och nöjda hundar som har sträckt ut sig i viloläge!


Ha dé!







 
 
vildaopebbels

vildaopebbels

5 maj 2009 16:51

Vad duktig du är som har varit ute och tränat i regnet. Vi har varit passiva med träningen men jag ska träna lite "stå" inne idag plus lägga på kommando.

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
lOTTA

lOTTA

5 maj 2009 17:28

hejhej..är ju å kurs här i stockholm..så jag ser molnen då och då...men är ju mest inspärrad här inne..just nu på mitt hotellrum i en timme..sedan ska vi till sergel plaza och äta middag..sedan skuttar(!?)jag upp hit igen..helt sluuut efter en lång dag..men lite bloggläsande måste jag ju hinna;)...patik sa att det hade åskat och haglat hemma i borlänge idag :/

http://juniocola.bloggagratis.se

 
'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

5 maj 2009 19:40

....å föreesten....(nu har vi ätit klart;)) så kan du väl hojta till om ni anmäler på en kul tävling i sommar...då kanske vi kan tävla sammtidigt o besöka eran frigga samtiigt;))

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

5 maj 2009 20:49

Så bra. Verkar som ni är på verkligt god väg med momenten. Fjärren funkar nog bara rätt var det är.

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
lOTTAj

lOTTAj

5 maj 2009 20:59

mmm, få se hur det blir med cosmonova,vi har iallafall fribiljetter...fast det vore kul...passar ungarna det där:)Kolla upp lite runt den där tävlingen då...när, var hur osv...:)hade vart jättekul...måste bara hem o skynda på Pake så att han skyndar sig att få Juni i tävlingsform;)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

5 maj 2009 22:01

asch då....*muttrar*DÅ är ju vi på Gotland!!!Vi får försöka hitta någon annan tävling;)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

5 maj 2009 22:14

Härligt att både Vilja och du tyx vara på G igen !!!

Låt fjärren ta tid ! Nu vet jag ju inte riktigt hur " madamen " fixar det hela tävlingsmässigt i år ( vet inte ens om vi alls kommer till start, men vi jobbar ju iaf på det .. ;)) ! ) men vi fick ju faktiskt som bäst en tia ( välförtjänt sådan dessutom ) på det momentet i eliten i fjol , men så har vi även låtit det få ta tid :-) för det är ju precis som du skriver, att på tävling har man bara ett försök .. ;)) så du får väl se till att sikta på att ha minst det vi hade i tvåan .. * fniss * ! Helst slå det ..;)))

Kramizar från oss, som antagligen inte heller får försvara vår KM - titel i lydnad från i fjol, för i år ska KM - et samköras med vårtävlingen 6 juni, och så tidigt törs jag nog tyvärr inte starta .. :-( !

http://www.lizzieonline.net

 
Ingela

Ingela

5 maj 2009 22:14

Snart sitter alla momenten och ni kan börja träna:) Kursen i helgen var verkligen urbra!!! Det är Lisa som håller i kurserna, lisashundfocus heter hennes sida hon håller till vid Hjälmarsnäs som ligger sydost om Örebro.

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
Emma

Emma

5 maj 2009 23:59

Tråkigt med jaktprovsdebuten, men så blir det ibland. Sen blir ju vissa hundar koko när de löper, Fiddeli blir väldigt påverkad och seg och tråkig. Glimma har inte löpt än, men jag hoppas hon ska vara mindre påverkad. Vi ska försöka starta i nybörjarklassen till hösten, men det beror på hur mycket vi hinner träna och så. Skulle behöva hitta någon kurs eller så känner jag och lära mig lite mer. Du har inget tips på nåt sånt? :) Kram!

http://www.gangster-glimma.blogspot.com

 
Sinna

Sinna

6 maj 2009 07:42

KUL att läsa om er träning jag blir så avis :-// Gizmo har drabbas av rejäl pollen allergi så för hans del ligger träningen i stort sett nere. Men jag har ju som du såg en hel del att pyssla med endå ;-)
kram och ha en bra dag
Sinna, Cilla, Gizmo och Qvintus

http://gizmo.cybersite.se

 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

7 maj 2009 22:33

Tycker det funkar bra för er... snart sitter fjärrsitten oxå. Har du prövat att stå jättenära henne och lixom trycka henne bakåt samtidigt som du använder kommandot du har för sitt? Det funkade på Wallander i alla fall för han betedde sig likadant från början.

Fortsätt kämpa på ni... snart sitter alla momenten som en smäck!

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards