HOLMSTORP

Alla inlägg under maj 2009

Av Helena - 31 maj 2009 21:16

Med tanke på hur ofta man kan se överkörda igelkottar på våra vägar så har man alltid fått för sig att igelkottar inte har trafikvett.


Elias tamigelkott Zigge som tyvärr inte finns hos oss längre :-(


Men ikväll när jag var ute med hundarna stötte vi ihop med en igelkott som kom gåendes på gångvägen. När den såg oss (Vilja) så blev den först lite rädd och sprang upp i slänten på väg upp mot bilvägen. Eftersom jag inte ville skrämma ut den på vägen stannade vi och jag satte ner Vilja. Efter en liten stund när den märkte att vi inte var farliga gick den ner på gångvägen igen, snabbade sig på och sprang förbi oss och in i gångtunneln som går under vägen :-) Den var ganska liten så det var nog en ganska ung kotteman, och den var såå bedårande söt. Sen berättade Linn att hon trodde att vi hade en igelkotte i vår buske på framsidan där vi haft kottar boende förr om åtren. Så nu skall jag sätta ut kattmat i busken och se om den kommer fram. Men eftersom Misty går på diet är risken stor att hon kastar sig över maten så att kotten blir utan :-(


Ha en fortsatt bra söndagkväll!

Av Helena - 31 maj 2009 18:41

Hoppas ni har blivit firade ordentlitg! Eftersom det här egentligen är en hundblogg glömde jag att skriva i förra inlägget att jag blev firad av mina söta barn imorse!


De hade köpt ett jättefint "fairtrade" halsband som gjorts av kvinnor i Indien och där hela förtjänsten går till deras by :-)


TACK mina "små" älsklingar, puss!


Sen hade de planerat att göra en god mors dag middag till mig nu ikväll men sen kom de på att Linn hade match så hon och Perra kommer inte hem förrän sent ikväll så det blir nog jag som får göra middag iallafall.


 


För övrigt har det mest varit sol och bad på schemat härhemma för det har ju varit en helt underbar sommardag såhär på mors dag:-)


 


Elias och hans kompisar har ägnat en hel del av dagen till att städa ur lillstugan så att de skall kunna sova där på helgerna nu när det är varmt nog :-) De fick bära ut en och annan spindel som de inte var lika överväldigade över som Affe nog hade varit :-) Så vi får väl se om det finns några söta husdjur kvar i stugan i sommar om familjen Löfgren kommer hit :-)


 


Hoppas ni andra har haft en lika härlig mors dag som jag har haft!


Ps Kvällen blev visst mycket bättre än jag trodde. De kom hem tidigare från matchen än jag trodde så när jag kom hem från cykeltyuren med Vilja var det full aktivitet med grillning och efterättsfixande. Så jag kunde slänga mig i poolen och svalka av mig efter cykelturen och lägga mig och blogga en stund :-) Ds 


Av Helena - 31 maj 2009 13:26

Vilken härlig jaktträning det blev idag! Jag känner mig jättenöjd med Viljas attityd vid både vatten och skott :-)


Vi var tre ekipage som träffades och vi gick ner till krokträsken och började med lite lydnad vid vattnet. Vi kastade stenar i vattnet och gick fot med hundarna ner till vattnet och från vattnet och zig zag runt träden. Vilja hade lite svårt att släppa vattnet vid första kastet men förstod snabbt vad som gällde och följde mig lugnt och fint vid sidan.


Sen var det dags för vattenapportering. Jag hade planerat att vi skulle dela upp oss och stå på varsin sida av sjön och kasta markeringar till varandra. Men eftersom vi bara blev tre stycken valde vi att stå på samma sida och skjuta markeringar över på andra sidan med apportkastaren.



Frida fick börja så matte Susanne la ut ett linjetag utmed sjön. Gick tillbaks och satte ner Frida som fick markera när jag sköt iväg en dummy med apportkastaren son for iväg med full kraft och landade en bra bit in i skogen på andra sidan sjön! Frida fick först hämta linjetaget och sedan simma över sjön och gå upp på land för att hämta och sedan simma tillbaka. Efter några funderingar och med lite stöd av matte klarade hon uppgiften med bravur :-)


Frida skall hämta hem apporten till matte!


När det var Viljas tur hade vi tyvärr skjutit av gummiringen på apportkastaren så hennes apport hamnade i vattnet. Hon fick också börja med ett ett linjetag utmed vattnet och sedan hämta apporten i vattnet. Hon skötte sig exemplariskt och satt fast och fint vid skottet, klarade att släppa vattenmarkeringen och hämtade linjetaget först för att sedan få hämta den som låg i vattnet.


Eftersom jag ville att Vilja också skulle få simma över sjön och gå upp på land och hämta apporten så sprang jag runt sjön och ställde mig på berget mittemot och kastade två markeringar på andra sidan (se pilarna på bilden). Vilja satt snällt och fint kvar på andra sidan, gnällde till efter en stund och reste på rumpan  men lämnade inte platsen och Susanne fick henne att bli lugn och sätta sig igen. När jag kom tillbaka fick hon först ta ett linjetag på land och sedan simma över sjön för att hämta en av markeringarna. Hon letade länge och väl och vi trodde ett tag att hon hade tagit landvägen tillbaka men då kom hon farande med apporten i munnen och simmade tillbaka :-) Mattes duktiga, duktiga flicka!!


När det var Fridas tur att hämta den andra markeringen hade hon glömt den men kämpade tappert och försökte följa mattes anvisningar för att hitta apporten.


Vilja fick ett skott mot vattnet och jag försökte få henne att simma över till andra sidan, hon gick rakt en bit på mitt kommando men svängde sedan av och trodde att hon skulle finna apporten i vattnet. Såg lite näckrosblad som lyste rött som hon var övertygad om att det var en apport :-) Jag fick inte ut henne tillräckligt långt med mina tecken så jag kallade in henne istället. Hon lyssnade duktigt på min inkallningssignal, trots att hon jobbade, så då fick jag vara nöjd!


Mynta var så uppe i varv så hon fick inte jobba alls idag. Hon lugnade ner sig vartefter och hade en bra attityd när vi avslutade :-) Bra av husse Tommy att motstå frestelsen att låta henne få jobba!


Det som kändes jättebra idag var att Frida som reagerade väldigt på skotten förra gången vi använde apportkastaren idag var helt oberörd av skotten och klarade av att både jobba och sitta passiv vid skotten :-) Så skönt!!


Tack för en härlig träning idag, vi ses nästa söndag! Då har jag ny gummiring på apportkastaren så den är redo för nya äventyr!


Då är det inger som tar över stafettpinnen och hittar på övningar!







Av Helena - 30 maj 2009 19:40


.......det har varit idag. Jag känner hur det hettar i ansiktet!!


Dagens väder kanske inte var lika uppskattat av de tävlingsekipage som svettades på Nackas apellplaner idag :-) Det var rejält hett och det blev nog inte många 1:a pris i Lkl2 som vi tittade på först för att iaktta hur det går till inför vår egen start. Sen stannade vi och tittade på Lkl1 också och inte heller här blev det många 1:a pris.



När jag kom hem var jag helt säker på att det skulle vara jättevarmt i poolen men då hade solvärmen varit inställd på 10 grader så det var bara dryga 15 grader. Efter att vi fixat det så blev det lite varmare så när temperaturen visade 18 grader kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att ta mitt premiärdopp för i år.



Jag har tänkt köpa såna där kylhalsband på denna länk: Hungarian pet

Är det någon som har erfarenhet av dessa?



Ha en bra lördagskväll!

Av Helena - 29 maj 2009 22:01

Idag på eftermiddagen åkte Karin och jag med hundarna till Velamsund för att lägga viltspår. Idag hade Karin med sig GPS:en så att vi skulle se hur långt vi gick. Jag hade varit så fiffig att jag hade gjort en liten skiss hur jag tänkte mig att spåret skulle bli (se skiss nedan). Vi började med att lägga Viljas spår. Karin gick med GPS och snitslade och jag gick efter med klöv och blod. Efter en stund frågade jag om vi inte korsade spåret men vi konstaterade att det kunde vi inte ha gjort. Karin hade ställt in GPS så att hon såg hur långt vi hade gått men inte riktigt HUR vi gick för hon hade ju min skiss att gå efter :-) För det första så tror jag att vi spegelvände skissen och gjorde första vinkeln åt fel håll (jag hade tänkt vi skulle börja från vänster och avsluta med den långa rakan). Sen hade vi nog inte så bra koll för övrigt heller så när vi kollade hur vi hade gått så såg det nästan ut som en hund (se nere till höger på skissen).



Och visst hade vi korsat vårt eget spår och dessutom hade vi gått parallellt med spåret en bit :-)


Så det blev ett riktigt klurigt spår till Vilja idag :-)


Sen la vi Wilmas spår och då var det jag som höll i GPS:n och snitslade så det blev ju lite mer likt min skiss. Vi hade ju visa av erfarenheten kommit på att det var bättre att titta HUR vi gick och bara växla om då och då för att kolla hur lång sträcka vi gått.



Under tiden spåren låg till sig åkt evi ner till vattnet och fikade och hundarna fick bada lite.


Vi lät spåren ligga i 2 timmar och Vilja fick börja med sitt kluriga spår. Hon började bra men hade lite för högt tempo och när linan snurrade in sig i några träd släppte jag linan för att det skulle reda ut sig och sen när jag skulle greppa linan igen så hann jag inte ta tag i den :-( Vilja tuffade på som värsta x2000 och jag fick springa efter och försöka hinna ifatt för att ta tag i linan. Fy va klantigt!! Tappa linan.....det får man ju inte göra på ett anlagsprov......kommer inte våga släppa linan om jag så skall bli dragen genom ris och granbarr!!


Hursomhelst så fck jag tag i linan efter en stund och vi fortsatte spåret. Karin hade vi tappat bort men hon hade ju sin GPS så hon hann ifatt oss när vi var vid den spetsiga vinkeln (uppe vid nosen på hunden på skissen) för där ringade Vilja litegrann innan hon hittade rätt och fortsatte. När vi kom fram där spåret korsade sig självt så verkade Vilja tappa spåret och hon var dessutom trött så hon irrade lite fram och tillbaka och vi trodde ett tag att hon bakspårade så jag stannade under tiden som Karin kollade var klöven låg och det visade sig att Vilja nog hade fått upp rätt spår iallafall. Släppte på henne och hon fick finna sin klöv i slutet!!



Då var vi helt slut både jag och Vilja för det var verkligen ingen lätt terräng heller utan det var uppför och nerför berg och genom granar och massvis med torra kvistar och grenar så det gällde att se till så man inte blev helt sönderriven. 


Mattes duktiga tjej som (nästan helt själv) fixade Karins jättesvåra spår :-)



Sen var det Wilmas tur och hon tuffade fram i lagom tempo och fann en "äcklig" GRISKLÖV i slutet men Wilma tyckte den var så god så hon nästan inte ville lämna den ifrån sig!!



Tack för en härlig eftermiddag Karin *för hur var det du skrev....man skulle tänka positivt, eller hur?* :-)


Gonatt!! 


Av Helena - 28 maj 2009 21:55

....på hur ett anlagsprov i viltspår kan se ut? Jag har letat och bara hittat denna i som jag tror kan vara ett öppenklass prov? Eller vad tror ni? Det är svårt att se hur långa sträckorna är (inte riktigt skalenlig skiss) men om det skall bli totalt 600 meter så bör de ju vara minst 100 meter/längd.



Utdrag ur: Regler för viltspårprov


Spåret ska i båda klasserna vara cirka 600
meter långt och så lagt att det bildar fyra
räta vinklar. Avståndet mellan vinklarna får
inte understiga 50 meter.


I anlagsklass ska spåret blodas 2–5 timmar
före hundens start. I öppen klass ska spåret
vara 12–24 timmar.
Spåret ska i båda klasserna läggas med 1/3
liter blod med hjälp av spårläggarkäpp i vars
nedre ände anbringas en skumgummibit
med en kontaktyta mot marken av 2 x 2 cm,
eller med hjälp av stänkflaska.


I båda klasserna ska i samband med blodmarkeringen
släpas skank av klövvilt. Skanken
ska släpas även under bloduppehåll.


På en raksträcka av spåret görs ett uppehåll
i blodmarkeringen på en sträcka av cirka 15
meter. I öppen klass ska dessutom vid två av
vinklarna ett avbrott i blodläggningen göras
på en sträcka av cirka 10 meter före vinkeln.
I en av dessa vinklar med bloduppehåll går
spårläggaren i den öppna klassen under
blodning vinkelrätt från spåret i cirka 15
meter. Där gör spårläggaren helt om (180
grader) och går tillbaka utan blodning
vid sidan av det lagda blodspåret till själva
vinkeln. Där fortsätter spårläggaren under
blodläggning rakt fram mot nästa vinkel
eller spårslut.


Gokväll!


Av Helena - 27 maj 2009 18:26

Just nu badar Elias och hans kompisar för fullt. Idag har temperaturen kommit upp i 21 grader och det känns riktigt behagligt i vattnet......nåja allt är ju relativt. Elias badade redan för några veckor sen men då var det typ i och direkt upp men nu är det ett gäng grabbar som härjar i poolen!! Härligt nu är det sommar!!



Till helgen kanske jag och Linn kommer i om det blir fint väder vill säga! Perra är familjens badkruka och brukar vänta tills det är riktigt varmt sådär 25 grader och uppåt :-)


Nej nu skall jag ta en cykeltur med Vilja.


Ha det!

Av Helena - 27 maj 2009 07:34

.....kändes det igår på klubbens extrainsatta årsmöte :-)


Vår klubb har drabbats av en del oegentligheter de senaste åren och som så ofta i kristider har det lett till en hel del skitsnack och paktbildning så när vi skulle fram och rösta var det bara urnan från Robinson som fattades :-) 


Jag har så svårt för när det blir så tydliga grupperingar och jag märkte att jag umgås med och tycker om personer ur alla grupperingarna. Jag har ju börjat träna på klubben mer intensivt det senaste 1,5 året och detta var det första mötet som jag var på så jag har ju inte all bakgrundsfakta och varken vill eller kan ta ställning.


En helt ny styrelse valdes och det blev en bra mix av personer med bred yrkeskompetens i det privata som kan gynna klubben. Jag hoppas verkligen att den nya styrelsen kan återfå medlemmarnas förtroende och driva klubben vidare i en positiv anda och att skitsnack och pakter löses upp så vi alla kan arbeta mot samma mål - nämligen att träna och tävla hund!!


Alla är ju på klubben av en och samma anledning - vi har sökt oss hit helt frivilligt pga att vi har ett gemensamt intresse i våra underbara fyrbenta vänner!


Ha en bra dag govänner! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards