HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Härlig träning i vitsippsskog vid vatten!

Av Helena - 27 april 2011 14:07

Igår fm var vi (Karin, Annika, jag och hundarna) vid Boo Gård och tränade jakt. Nya marker för mig och det var helt fantastisk miljö och bra terräng med stora möjligheter.


  

Vilja & Lystra väntar med spänning på vad som skall hända.


Vi började med att lägga ut ett sök med viltdummisar som hundarna fick avsluta med.


MARKERING/DIRIGERING

  

Här kastades en markering nere vid vattnet och hundarna skickades rakt mot vattnet för att hämta markeringen. Under tiden de var på väg in smugglades en ny ut och så dirigerades hundarna rakt mot vattnet en gång till. Eftersom jag trodde det skulle vara en utmaning även för Vilja att springa rakt mot vattnet utan att springa i vattnet fick även hon ett första synintryck med en markering.


Alla hundarna skötte sig utmärkt och ingen av dem valde att bada istället för att hämta dummisar   


MARKERINGAR

  

Åt andra hållet var det perfekt att kasta markeringar med hinder eftersom det låg en hel rad med omkullfallna träd. De yngre hundarna fick två enkelmarkeringar och Vilja fick lite special.


LYSTRA höll sig i markeringsområdet men det var lite mycket spring i ett något stort område. Annars finns det inget att klaga på.


VILJA fick en markering och fick börja med att hämta en dirigering bakåt (där de hade varit innan. När hon hade hämtat dirigeringen fick hon hämta markeringen och hon fixade det jättebra utan tjafs.

Sen fick hon en till markering denna gången med en störning (markering som kastades till höger om stigen). Hon sprang ut rakt mot markeringen i full fart och när hon passerade störningen kikade hon lite åt sidan men då la jag in ett vältajmat "nej" och hon fortsatte då och hämtade markeringen!


SÖK

  

Sökområdet var ca 25-30 meter djupt och ca 15-20 meter brett i varierande terräng och det var 8 dummisar utlagda.


LYSTRA

Lystra har ett bra sökmönster och söker sig inifrån och ut men hon mattas efter ca 4-5 stycken och har då svårt att få in de som ligger längst ut. Jag bröt när hon hade hämtat de fem närmsta så hon fick vila lite. Lite senare när Miso hade lämnat kvar de tre yttersta som Lystra inte plockade in på första försöket fick hon prova igen och den här gången plockade hon in alla de tre som låg längt ut och hon sprang ut ännu längre bortåt och var kanske 50 meter ut!


VILJA

Jag hade inte tänkt att hon skulle få köra sök och jag var så nöjd med vad hon hade gjort innan. Men när Lystra inte plockat in de yttersta och Vilja suttit så snällt passiv på sin fäll så ropade jag på henne. När jag skickade ut henne på söket toksprang hon långt ut och väldigt brett men tog slut ganska direkt och valde att gå ner och dricka vatten och bada (söket låg utmed vattnet). Jag blev rejält sur på henne och hon fick gå tillbaks och sitta på sin plats. När vi höll på med söket smög hon sig några meter ffrån fällen (Karin hade satt tillbaks henne en gång) men sen satt hon blickstilla på fällen under tiden som vi andra körde klart söket och systrarnaBUS fick visa Indy hur man ska göra när man simmar. Duktiga Vilja som satt på exakt samma fläck fast hon hörde hur roligt de andra hade nere vid vattnet!!! Dessutom låg det två stora blanka fiskar bara någon meter ifrån henne och hon hade inte ens "smakat" på dem. Kanske hon börjar mogna nu vid 5 års ålder min "busVilja"


  

Lilla underbara Pelle som bara ligger och skrattar i sin vagn under tiden som mamma kastar dummisar - en riktig lite solstråle har vi fått som maskot på våra träningar!


  

Lystra skötte sig på det stora hela bra i passiviteten även om hon nån gång chansade på att det skulle bli hennes tur om hon sprang till matte i full art och visade att hon "alltid är redo"   



  

Tre trötta och nöjda retrievers!


Tack tjejer för ännu en härlig träning!















 
 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

27 april 2011 14:47

men vilket härligt område ni hade hittat, kan tro det var bra både för träning o själ <3 Duktiga tjejerna på träningen dessutom!!

http://zetterljungs.cybersite.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

27 april 2011 15:38

Vilken underbar plats! När tränar ni jakt nästa gång?

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Karin & co

Karin & co

27 april 2011 18:30

Fina bilder! Kanske vi ska ta tisdag på morgonen nästa vecka också? Vi kan ju ta det lite senare om det är enklare för Susanne. Fast det är klart, om vi tar det på onsdag på samma ställe, så kan vi ju åka och ficka på Boo trädgårdscafé sen ;-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

27 april 2011 20:33

Vilken charmig bild på Pelle! Tack för en härlig träning!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

28 april 2011 23:15

Skitansbra att träna nära vattnet... blir lixom mera avdramatiserat då! Duktiga 4-beningar allihopa!

Tack för ett trevligt samtal igår :-)

Ps. glömde att säga att det är någon vajsing med Mac webläsaren och bloggain därför kan du inte kommentera, jag kan inte blogga från ajfånen heller :-(

http://stadsflattarna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards