HOLMSTORP

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Helena - 3 oktober 2010 14:46

Idag blev vi 6 ekipage som styrde kosan mot Danmarks ängar för jaktträning.


  


Vi började med en lite enkel typ av walkup. Första kastades det en dummi och så vände vi om och började gå fot åt andra hållet - konstigt tyckte Lystra första gången men fattade snabbt att det var så det skulle gå till.


Sen gick vi en liten bit på rad (och tränade fotgående efter bästa förmåga) tills kastaren kvackade i min Kalle Ankapipa som det tyvärr inte blev nåt kort på den här gången    När kastaren "kvackade" stannade ekipgen upp och så kom det ett kast. Lystra och jag har tränat på att hon skall sätta sig vid kast så hon var så söt för om hon kom av sig vid kvackandet och inte hade hunnit sätta sig när kastet kom så satte hon sig ner när dummin föll - duktiga Lystra. Vi varierade med att nån hund fick hämta markeringen eller minnesmarkeringen (bakåt), att vi själva gick och hämtade eller att kastaren fick plocka upp dummin. Lystra imponerade på mig genom att minnas den som var bakom och blixtsnabbt sprang hon ut på min dirigering och hittade dummin - duktig liten Lystra. Däremot när det gäller avlämningarna blir hon väldigt girig när vi apporterar i grupp eller då det gäller vilt så här har vi mycket att jobba på. Kom på en ny lek igårkväll där Lystra jagar mig runt bordet i uterummet med dummi i munnen och hon var väldigt enträgen att hinna fram till mig när jag försvann runt bordet och när jag "gömde" mig i soffan kom hon och tryckte upp den i ansiktet på mig!


Men som sagt idag när det fanns andra hundar ville hon gärna springa ärevarv men det funkade bra när jag bytte mot kamplek med boll eller kaninskinn på snöre.


  

Sen blev det fika och Ingela bjöd på "anlagsfikabröd" eftersom Molle klarade anlagsprovet igår - Grattis Molle & Ingela!


Vi avslutade med en markerings- och dirigeringsövning där vi först kastade en markering på andra siden ett dike (som hundarna måste hoppa över) och sen smugglade ut en dummi på samma ställe som vi dirigerade hundarna till. Vilja och Perra fick en lååång markering och även Molle & Salsa körde på rätt långt avstånd medans småfisarna fick vara lite närmre.


  


När Perra körde Vilja kom jag på att vi skulle smuggla ut två dirigeringar efter varann eftersom vi har gjort den här övningen förut och då brukar nöja oss med att skicka på en dirigering. Eftersom Vilja gärna listar ut övningarna ville jag testa om hon skulle tycka det var konstigt att gå på två dirigeringar men hon fixade det jättebra. Hon gick till och med på en rakare linje andra gången. För den första dirigeringen så tog hon samma väg över diket (lättaste vägen) som hon hade gjort på markeringen men på den andra sprang hon spikrakt fram - duktiga Vilja!


  


Vilja skötte sig bra även under walkupen men däremot hade hon svårt att sitta kvar på samma ställe (okopplad) där vi lämnade henne när husse kastade till de andra hundarna. Hon knallade inte men smög sig gärna närmre och närmre. Hon kunde plöstsligt sitta vid min sida där jag stod och väntade med Lystra. Lite svårt att låta bli att lägga sig i när ungdomarna jobbar - scouten Vilja är ju liksom alltid redo  


  


  



 

   

Jäklar vad fort matte springer det är bäst att hänga på säger Miso!


  


 


Jag är så nöjd med min kamera, det är så roligt att man kan ta fartiga bilder vilket jag inte kunde med min förra kamera! Vet inte varför collagen blev så suddiga när jag laddade upp dem på bloggen (de ser inte suddiga ut på datorn).


TACK för en härlig förmiddag!






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards