HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Åhh va det är härligt med vår/sommar!!

Av Helena - 11 april 2011 20:08

Idag hoppade vi såhär högt av lycka över det underbara vädret!!




Wilmenlund




     






Vilja


   


 



Lillfisen



     



 

Karin, jag och hundarna njöt i det härliga vädret! Först la vi varsitt spår till systrarnaBUS. Sen körde vi lydnad med alla fyra i drygt 1,5 timme och sen fick småfisarna ta sina spår.




 

Lystras spår blev knappt 500 meter när vi gick det (mätte med GPS på telefonen) men jag tror vi irrade lite vid första vinkeln så det kanske var något kortare när jag la det. Idag la jag för första gången helt utan snitslar och det var bara att lita på att Lystra skulle klara det. Jag tror hon missade första vinkeln och därför också missade en pinne. Men vi tog oss i mål och fick med oss 5 av 6 korta pinnar + slut! Kändes jättebra att vara tvungen att helt förlita sig på hunden.


Hon tog upp flera av pinnarna men några av pinnarna markerade hon väldigt kort, jag ville inte störa henne så jag plockade bara upp dem. Anledningen till att jag inte ville störa henne var att hon fortfarande är lite försiktig i spåret och ganska lätt kommer av sig i spårandet, även om hon är lätt att få igång igen. Att plocka pinnarna får vi träna separat, när hon har fått upp farten.


På förmiddagen tog vi 8 km rundan och idag körde jag 20 minuter powerwalk, 20 minuter jogging och 20 minuter powerwalk. Idag hängde Vilja med riktigt bra tycker jag och hon sprang framör mig bredvid Lystra långa stunder. 


Om du är intresserad kolla in vår runda HÄR!

Hoppas ni har haft en lika härlig dag som vi har haft!





 
 
Karin & co

Karin & co

11 april 2011 21:08

Vilka fina bilder. Söta lilla Wilmenlund (jag är ju lite partisk även om Vilja och Lystra också är söta :-).

Jag tror du gör helt rätt i att inte bråka med henne om pinnarna och träna dem separat istället.

Tack för trevligt sällskap i vårvärmen!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Karin igen

11 april 2011 21:09

Snor bilder :-) Kram

 
Ingen bild

Karin igen igen

11 april 2011 21:28

Läste på regler för viltspårprov. Tänkte på det spåret Vilja tog då hon gick mot där skytten stod (då skytten var tvungen att gå lite åt sidan för att skjuta). Så här står det i reglerna: "I öppen klass markeras 50–100 meter före
spårslutet platsen för skottprövningen. Hunden
sätts eller läggs, bunden eller obunden,
vid markeringen. Domaren eller annan
funktionär går cirka 15 meter från hunden
i spårets längdriktning och avlossar där ett
skott med hagelvapen eller startpistol 9 mm
med knallammunition. Skotten ska skjutas i
luften och ej i marken. Skytten återvänder
till hunden. Domaren ska sedan visa i vilken
riktning spåret går."

Tänker på det där att skytten ska återvända till hunden och domaren visa i vilken riktning spåret går - gjorde de så då?

Helena

11 april 2011 21:40

Nej han visade inte i vilken riktning spåret gick, tyvärr. Men problemet var att hon kom av spåret och "hittade på" det lite senara än där han egentligen hade tänkt ha skottprovet. Så skottprovet blev därför närmre slutet än 50-100 meter. Hon hamnade väl ca 15 meter innan klöven har jag för mig. Jag visste inte att de skulle visa på spårets riktning (annars hade jag ju kunnat fråga i vilken riktning det gick) men jag blev lurad av att han inte gick i spårets riktning när han sköt, vilket jag visste att de ska göra :( Tack själv för idag! Kram

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

13 april 2011 22:23

Härlig träning i härligt vårväder med härliga hundar... kan det bli bättre?

Är det dags för viltspårsprov igen snart? De där domarna gör uppenbarligen lite olika... men påvisa riktningen efter skottet skall dom definitivt göra. Bra nu vet du det om det skulle hända igen :-)

Ha en fortsatt bra vecka!

Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
Annica

Annica

17 april 2011 17:04

Har varit med om att domarna gör väldigt olika vid skottet.. Och tänk vad nära du är championatet med Vilja :) Hon ser förresten superfin ut på korten, vill du anmäla till Flatshowen 1a maj i Södertälje?? Svara snabbt så anmäklare jag med :))

http://www.ryegates.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards