HOLMSTORP

Alla inlägg den 17 januari 2011

Av Helena - 17 januari 2011 10:23

Igår var vi i ridhus och tränade för fösta gången. Det var jättekul och Lystra skötte sig till största delen mycket bra med tanke på att hon aldrig varit inne i ett ridhus tidigare och att det var väldigt längesen vi tränade tillsammans med andra hundar.


På väg till ridhuset träffade vi ett helt gäng med hästar och Lystra tittade till och hade full koll på var hästarna var men reagerade inte mer än så, inte ett endaste voff - duktiga Lystra.


Vi började med att "mingla" runt bland alla hundar för att de skulle få känna av vilka hundar som var med i gruppen och Lystra skötte sig jättebra, hon började direkt bjuda fotgående, ligg, ingångar och vändningar. Då och då när vi passerade någon annan hund väldigt nära ville hon hälsa men släppte snabbt när hon fattade att vi bara skulle gå förbi.


Sen körde vi en gemensam platsliggning (alla 9 ekipage). Jag stod nära Lystra och hon hade till en början fokus på mig och låg väldigt koncentrerat men började sedan nosa runt i ströet så jag fick bryta henne flera gånger. Hon låg sedan snällt en stund till men det belv lite för länge för henne med de tre minuter som de andra skulle ligga så jag gick och ställde mig bredvid henne när jag märkte att hon släppte koncentrationen.


Jag hade bestämt mig för att träna buren (eftersom det var väldigt längesen) och kontakt.


BUREN

Lystra fattade snabbt vad det var frågan om och gick in i buren, låg snällt och väntade på frikommando och kom i full fart och busade och lekte när hon fick frikommandot. Jag kom att tänka på Annas ord att man egentligtn bara skall testa om hunden klarar att leka på en ny plats och inte kräva att den ska göra så mycket. Och hon högg i med liv och lust, kampade med bakåtvikt och brydde sig inte alls om de andra hundarna så ganska snart vågade jag till och med ta bort kopplet helt,


Däremot var hon inte nöjd med att koppla av i buren när jag stängde luckan. Och när hon fick ligga med öppen lucka hade hon svårt att låta bli att nosa i det hästbajsblandade ströet.


KONTAKT

Ställde upp mig vid en kon och hade en skål med avståndsbelöning framför oss. När hon kom in och satte sig vid min sida och tog ögonkontakt fick hon varsågod. Krävde att hon skulle hålla kvar ögonkontakten längre och längre stund innan hon fick varsågod och detta klarade hon mycket bra. Eftersom hon bjöd så fint fotgående när vi minglade runt gick jag här längre än min planering och ställde upp några meter ifrån matskålen för att gå fot mot avståndsbelöningen, göra halt och sen varsågod. Här hade hon jättesvårt att inte släppa blicken när vi började gå. Så fort jag började gå framåt fokuserade hon på skålen med avståndsbelöning. Så denna övning får vi träna mer på hemma innan vi går vidare i annan miljö.


Jag är riktigt nöjd med lillfisen att hon klarade att fokusera på mig och var så träningsvillig i denna nya miljö. Men hon ville gärna nosa runt i backen när vi inte tränade så det får vi jobba vidare på. Att kunna koppla av i hästbajsströ utan att nosa runt   Eller att kunna koppla av i buren men jag måste nog kåpa en ny bur eller ta med stålburen nästa gång (ni förstår kanske om ni kollar in filmen).

Min tanke var ju att jag skulle kunna ta med båda hundarna nästa gång (härhemma ligger de ju snällt och väntar på sin tur) men med tanke på hur Lystra levde runt i buren tror jag inte att det funkar så bra riktigt ännu. Så nästa gång tar jag nog med bara Vilja eller så får jag träna buren mycket härhemma tills nästa söndag och testa om det funkar bättre i stålburen.




 


Har klippt ihop en lite rörig film från gårdagens träning.


Ha en bra måndag!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards