HOLMSTORP

Alla inlägg den 17 april 2012

Av Helena - 17 april 2012 21:14

.....den här gonosen, hennes viftande vippa till svans, hennes snarkningar, hennes bestämda skall när hon tyckte det var dags för mat eller om vattnet var slut, hennes mjuka päls och varma gosiga kropp i mitt knä  




 



Så fort det prasslar till så tror jag att det är hon som har hittat/snott nåt ätbart och häromdan hörde jag hundskall utifrån och for upp och trodde att jag glömt henne ute på framsidan  



Finaste pudelen du fattas oss     

Av Helena - 17 april 2012 17:50

Ja nu gäller det att ligga i för nu är det mycket på gång!


På lördag skall vi till Fjällnora på WT (jag/Lystra och Karin/Vilja) och på söndag är det dags för inofficiellt jaktprov ute hos Eva Thoren och Sofi Piel på Gullunge med Lystra. Den 28 April är det ett till Inofficiellt jaktprov denna gången i Laxå och då skall jag starta Lystra och Karin skall starta Vilja. Och som om det inte vore nog med alla jaktaktiviteter så anmälde jag mig och Lystra till ett Appellspår den 6 maj på Waxholms BK.


Jag är glad att jag besinnade mig och inte anmälde oss till någon lydnadstävling också för även om allt är så roligt så skall man ju hinna träna alla olika discipliner också och det är ju lätt att det blir lite splittrat  


Så efter att appellen och alla WT och jaktprov är över tänkte jag att vi skulle börja fokusera på lkl2 igen och åka på några sommartävlingar!


Den 27 Maj är det KM på Nacka BK och då tänkte jag mjukstarta med Lystra i Lydnadsklass 2 och i ett svagt ögonblick funderade jag på att starta Vilja i agilityn. När vi var på prova på agility för blivande instruktörer för några helger sen kunde jag konstatera att Vilja kom ihåg i stort sett allt (utom kontaktfälten) som hon lärde sig när hon var 1,5 år och vi gick en nybörjarkurs tillsammans med Therese och Ozzy. Men vi får se om vi hinner bygga banor och träna nåt innan den 27 maj så vi känner oss redo för att tävla KM!


Igår och idag har vi tränat både bruks och jakt. Igår var vi på NBK med Sara och Karin och körde budföring, påbörjade framförgåendet och tränade dirigeringar och långa trippelmarkeringar (trekanten). Det var jätteroligt och både Lystra och Vilja (tillsammans med Karin) var så duktiga!


Idag har jag varit med Sara/Lhyra och Matilda/Ipcie och lagt spår, tränat budföring, framförgående, fotgående, närsök och stoppsignal.


Lystra fick ett appellspår på äng som hon klarade galant fram till sista vinkeln och där tappade både hon och jag bort oss ett tag och hon missade sista korta pinnen men hittade slutet. Det är så skönt att hon tar upp pinnarna så vi slipper lägga ner tid på att träna det också.


Vi körde budföring med Matilda (som Lystra bara träffat några gånger) och när Lystra till sist förstod att det inte var något som skulle hämtas uppe i skogen (där vi precis innan hade tränat närsök och jaktfot med störning) så sprang hon ut till Matilda i full fart!!


Nu på eftermiddagen har jag äntligen fått ändan ur vagnen och tagit fram lite vilt för vi MÅSTE ju verkligen träna på vilthanteringen!!


Jag la ut ett sök med fruset vilt (and, trut, duva, kaja, korp och kanin) och först fick Lystra ta det (efter att vi kört lite avlämnings- och hållfastträning med en duva innan).


Hon var superduktig och plockade in allt även om hon tyckte att hon fick gapa lite väl stort för att få in den frusna truten och stora korpen i munnen. Ett par gånger kom hon till och med in i fotposition och satte sig med viltet i munnen!!! Tjohoo vi kanske får till det här ändå   


Vilja som vid ett tillfälle för några veckor sen tog hårt i ett par vilt fick börja med "tafint och mjuktträning" och hon var verkligen varsam (även om fruset såklart inte är lika tuggvänligt). Eftersom hon aldrig har tagit hårt tidigare så hoppas jag på att det bara var lite olycksfall i arbetet sist! Vi hade inte kört med vilt på jättelänge och så fick hon titta på när de andra hämtade vilt innan det var hennes tur och jag tror att det blev tilt i huvudet på brunbjörnen pga att hon var för högt i stress!


Hon hämtade också in alla på söket i en flygande fläng men jag är ju inte direkt förvånad   


Nu blir det två dagars jobb på dagtid och hundträning på kvällen men på fredag har jag lite tid över dagtid igen! Det är så skönt att kunna träna hund på dagtid och ha trötta nöjda hundar på kvällen!


Ha en fortsatt härlig kväll alla vänner!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards