HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

Jag tillhör dem som inte brukar klaga på vädret.....

Av Helena - 21 januari 2009 21:13

....eftersom det ändå inte tjänar något till! Men nu måste jag faktiskt klaga lite :-) Igår när vi gick med Elias till tennisen var det tö och slaskväder med stora "blöta" flingor/regndroppar. Pudeln tyckte det var riktigt gräsligt......hon fick plattfrilla och blev kall och frusen trots sitt nya termotäcke! Stackarn hon har ju nästan inget underhudsfett nu när hon blivit gammal.


Inte ens värt att kalla hundväder om ni frågar Tina!



Vilja tycker i och för sig att det är mysigt att vara ute i slask....



....men trist att komma in och få ligga i tvättstugan!


Vilja och jag stannade till en liten stund och tränade rutan och jag vet inte hur jag skall göra. Jag har läst att man skall se till att de har full fart mot rutan redan vid inlärningen. Eftersom hon ännu inte har riktigt koll på vad som är rutan och gärna tar konerna i munnen om hon har för mycket fart har jag tänkt att jag får träna farten separat, även om det inte känns helt bra att lära in på ett sätt och sen lära om. Igår bestämde jag mig för att hetsa henne så hon fick fart mot rutan och då sa jag några korta "ja" "ja" innan jag släppte halsbandet.......och då fick hon fart minsann..... rakt fram i full galopp och rakt genom rutan........! Hon trodde såklart att jag skickade henne på ett linjetag och brydde sig inte alls om konerna som var utmed vägen :-)  Jaja, vi kämpar på, en dag trillar väl poletten ner!



Vilja hälsar till Lizzies matte och tackar för tipset om att "städa" yoghurtkartonger!



Hon riktigt njuter när hon slickar.....



 

......men sen måste man ju tugga på den lite för att komma åt det sista!



Och om det var töväder igår så var det desto mer fruset idag vilket innebär att man borde bytt ut skorna mot skridskor!!


Men vi trotsade vädret och halkade bort till fotbollsplanen nu ikväll tillsammans med Karin & Wilma. Vilja var jättetaggad och hade fullt fokus på mig trots att det var alldeles mörkt på fotbollsplanen. Jag hade plockat fram pipen som vi vann när vi blev Bonamuffinmästare i våras och denna gjorde nog sitt till för den var jättespännande tyckte Vilja!! För Wilma däremot blev det en rejäl störning när Vilja sprang omkring och tuggade på pipen :-) Sorry Karin. men du brukar ju vilja att jag skall härja omkring på plan och vara störning.....nu fick du en gratis :-)


Sen hjälptes vi åt och vara godisskålsvaktare och körde några moment med extern belöning. Jag körde ställande under gång och gick från matskålen för att få Vilja att förhoppningsvis stanna snabbare eftersom hon gärna vill ta ett par steg. Hon gjorde väl inga tvärnitar men hon stannade snabbare och snabbare och som Karin sa så gick hon åtminstone bara med frambenen, och stannade med bakdelen :-)


Tack för att ni kom, Karin & Wilma!!


Avslutar med att lägga in en film från igår när vi tränar stimuluskontroll på apportbocken. Vilja har en förmåga att vilja ta apporten före mitt kommando så detta måste vi träna mer på. Eftersom jag inte ville riskera att hon tog den före kommando på förra tävlingen så höll jag apportbocken för långt bort så att hon fick lyfta lite på rumpan för att nå vilket gav någon poängs avdrag i onödan!


Kram till er alla!










 
 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

21 januari 2009 22:47

Vilken bra övning med apportbocken och så bra det gick. Så roligt att se hur Vilja agerade med de andra otillåtna orden. Jag skall minsann oxå testa detta för Wallander vill gärna oxå ta den för tidigt.

Fortsatt lycka till med ruta-träningen, ni hittar säkert snart ert sätt.

Hoppas vädret varit behagligare idag... i alla fall så att Tina sluppit att bli dyngsur.

http://wallander.blogg.se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

21 januari 2009 22:51

Vad kul hon såg ut då hon "duttade" på apporten. Tyra gör likadant då hon vill ha något, apport, puss, uppmärksamhet eller något annat. De är så söta!

Det är ju svårt att stå emot då ett ord som börjar på A = apport, de är ju så snabbtänkta och roligt också då de själva upptäcker ops, det var inte apport hon sa utan Alla, Adam, Agneta eller något annat, he heee.

Hoppas du får en god natts sömn!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

22 januari 2009 00:13

Jo ikväll var det nog lite väl mycket som störde, slirande bilar, mörka skuggor, folk med konstiga resväskor, hundar med hysteriska pipleksaker...;-) Wilma tyckte den var väldigt spännande. Jag får ta med en egen pipleksak så hon slipper foka på Viljas.

Vi ses fredag!

kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Pake

Pake

22 januari 2009 08:01

Jag skulle ha struntat i farten ibörjan och kört på nära håll. Försöka att verkligen få hunden att hitta mitten. När man sen ökar avståndet kan man använda en bra belöning, så tror jag att farten kommer då.
Igår när vi åkte och tränade på ett nytt ställe, började Juni vända innan rutan igen. Den lilla targeten var inte med så det träningspasset blev jag inte nöjd med. Jag lär mig visst aldrig, nytt ställe= backa träningen./P

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

22 januari 2009 08:18

Jag tror också att farten kommer med avståndet. Vilja är ju en arbetsvillig tjej och allt ska gå fort! Så du behöver nog inte tänka på det just nu. Det viktiga nu är nog att hon har greppat att det är en rutan hon ska gå in i. Har hon fattat det så behöver man nog inte vråla stå heller.

Kram K

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Gunilla

Gunilla

22 januari 2009 09:52

Rutan: Svårt att få till båda samtidigt när hon inte är säker på momentet. Prova att hålla dem i sär tills ni är mer klara med de två delarna... För fart kan man ju dessutom belöna bakom rutan.
Apportering: Vad duktig hon är :) Bra övning!!!
Kram /g.

http://vitherde.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

22 januari 2009 10:29

...ni kommer säkert på ett bra sätt som passar er!!! Alla har vi ju våra sätt. Vi har kört med; target, pinnar i kvadrat som plockades bort/gömdes en och en, godis på en sticka och target igen... Asta har HÖG förväntning in i rutan, så farten har ännu så länge inte varit något problem :) Började träna på nära håll - in i rutan från olika håll + target. När hon var säker på detta (under samma träningspass) ökade i avståndet rejält så att hon fick springa in (eller rättare sagt skuttade hon in). Sedan har hon haft lite svårt till och från med att hitta mitten utan target - men vi jobbar på det :) Försöker också komma ihåga att köra på olika avstånd, upptäckte att hon gärna fastnade på det avståndet vi tränat sist... Det verkar som om de har en inbyggd avståndsmätare ;)

http://vitherde.wordpress.com

 
Jessica Holmström

Jessica Holmström

22 januari 2009 12:43

Jösses vilken tid du lägger ner på apporteringsmomentet i ettan. Gnista tog också apporten före kammndo, men det brydde jag mig inte om. Det är ju bara koff. 1 och om hunden tar före kommandot kan de få betyg 8 i alla fall.

Men däremot lägger jag ner mkt tid på momentet apportering som det ser ut i klass II, appellen och högre upp i klasserna. Bryter ner och tränar olika delar.

Kram

http://www.skeppartorps.se

 
Sinna

Sinna

22 januari 2009 17:33

Vilken frilla hon fick!! Det är inte lätt att "hålla sig vacker" i sånt väder inte ;-)
Fast allt klär en skönhet, även plattfrillor :-))
kram Sinna

http://gizmo.cybersite.se

 
Lena

Lena

22 januari 2009 17:45

Ja, det är tråkigt väder nu, usch!

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

22 januari 2009 17:58

Lizzie låter hälsa att hon blev glad över att kunna dela med sig lite " berikning " :-)
Men hennes matte undrar hur i h ... e du gjorde för att lyckas med You Tube - länken !? Att få den " inbäddad " alltså ! Efter tre misslyckade försök gav jag upp ... Suck !
Kramizar !

PS Apropå inrutande av tillvaron, så tror jag nog att det allra viktigaste i början är att få till " positionen " i rutan, för annars är det lätt att det fartfyllt men " utan precision " och då kan det även lätt bli " fältmässigt " tänk, vilket gör att att en apportör ( Fråga mej jag vet .. ) nog gärna testar att just " hämta grejor " .. Typ, dummie som dummie .. Ser lite annorlunda ut, men det kan man väl bjuda på ..*s* ! DS

http://segla.mera.nu/lizzie/lizzie.htm

 
Ingen bild

Jessica igen

22 januari 2009 19:15

Japp att hålla utan att tugga har jag självklart tränat MASSOR MASSOR MASSOR. Att sitta kvar när jag kastar har jag också tränat MASSOR, och kastat aportbocken och hämtat den själv typ 90% av gångerna.
Men jag har inte tränat just "hålla fram - vänta på kommando". JAG har varit lat och tyckt att de två poängen är ok att förlora, men däremot har jag mycket krut på att hålla föremål still (Gnista vill gärna ta omtag).
Men självklart är det inte fel att träna som du gör, hålla fram och lära henne vänta. Kram

 
Jessica & Vexa

Jessica & Vexa

22 januari 2009 19:45

Hade de varit Vexa som fått en youghurt kartong så....så hade hon ätit ALLT, inte brytt sig om att omvårda insidan först utan verkligen bara tugga i sig HELA kartongen...
*flat;)*

Ha de gôtt å så ses vi på lördag?

http://wikstrand.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards