HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 4 april 2009

Sund hundavel med bevarade rasegenskaper?!

Av Helena - 4 april 2009 08:29

Frågan om det finns utställningsflattar och jaktflattar kom upp och vi har då diskuterat vad som händer när en ras blir uppdelad på en utställningsvariant och en jaktvariant som är fallet med många raser idag, dock ej flattarna ännu!


Jag skrev ett projektarbete som handlade om "prövningsformer inom hundaveln" som berörde just detta ämne när jag gick avelsutbildningen på SLU förra våren. Arbetet handlade om vad det finns för prövningsformer och hur vi kan använda och/eller utveckla dessa för att avla fram mentalt sunda och friska hundar och bevara olika rasers egenskaper! Det var jättespännande att sätta sig in mer i ämnet och kursen var för övrigt mycket bra och kan rekommenderas av alla som är intresserade av hundavel, utfodring och hälsa hos våra 4-beningar!!


Jag tror att så länge man har en policy inom rasklubben att hundarna skall vara dual purpose (dvs gå bra på både utställning och jakt) kan man inte avla fram så extrema exteriörer som när man släpper arbetsbiten helt och avlar fram enbart en utställningsvariant. Om hunden skall kunna fungera på t ex jakt kan den inte bli hur klumpig somhelst utan måste fortfarande ha en sund exteriör :-)


Vilja har ju som du skriver i en kommentar Karin gått ganska bra på utställning och hon har oxå både jaktlinjer och utställningslinjer i sig. Men på en utställning när hon var 1,5 år höll domaren inne med CK:t pga att hon rullade i ryggen (hon hade på en kort tid efter löp gått upp i vikt och jag som vanligtvis är stenhård var gäller överviktiga hundar hade missat det, shame om me!). Jag tycker det var jättebra att den domaren höll inne med CK:t för det tyder på att man inte premierar klumpiga och överviktiga flattar!


När man avlar fram en ras enbart för utställning och hela tiden strävar efter det extrema kunde vi ju se på dokument utifrån hur illa det kan gå som t ex med schäfrarna där utställningsschäfrarna knappt kan gå :-( Hade man strävat efter duale purpose hundar och även avlat på bruksbiten hade man inte kunnat bli så "blind" och låta det gå så långt.......inbillar jag mig eftesom de med extremt lågställda bakställ skulle sorteras ut på bruksproven.


Efter att jag hade skrivit det om schäfrarna ovan hittade jag en länk med utdrag ur ett PM som Per-Erik Sundgren skrev om schäferaveln 2006 som bygger på just detta!


Jag är medveten om att det här med hundavel är en het debatt och hoppas verkligen att jag inte "trampar någon på tårna".


Kram Helena









 
 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

4 april 2009 09:11

fast..när jag är ute med cola så kommer MÅNGA fram å säger-å en jaktis!!eller- jasså, det är jakttypen, jag har en utställnings....det är ju betydligt mer än en gång jag hört detta?? flattarna som jag var med igår e ju mycket bredare över ryggen...men man känner ändå revbenen, så de är absoult inte tjocka...bara mycket bredare byggda...å när madde ställt ut så står det looovande o fiiina lijer osv.så det måste ju vara en viss skillnad..fast den inte är "offeciell"? hoppas att det inte blir mer skillnad o uppdelat..håller verkligen med om att hundarna ska funka till det de är "gjorda"för. Kramisar i massor, ha en fin dag:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Lizziemattenonlineagain ...

Lizziemattenonlineagain ...

4 april 2009 09:29

Kul att det var just Per-Erik Sundgren du hittade ett PM-utdrag från, eftersom jag hade förmånen att träffa honom personligen då när jag hade uppfödning av just den rasen, och vid ett tillfälle var Per - Erik även hem till oss, så att vi tillsammans " testade " en hel valpkull !!
Jag försökte ju verkligen att " hålla ihop " insida och utsida på den rasen, och fick för övrigt det som kallades Årets Schäfer ett år på en av mej uppfödd hund, och då räknade man ihop bäst totalt av bruks, korning och placering på Svensk Segrarutställning .. *s* !

Kramizar från en, som nog tycker att Leonardo da Vincis tänk om en sund själ i en sund kropp räcker rätt långt även om man tänker hundavel .. :-)

http://www.lizzieonline.net

 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

4 april 2009 09:42

tror det är distriktsmästerskap den 22 april som e nästa tävling, föressten:)
Jamen dåså, de är de inte helt konstiga häruppe som tycker cola e en riktig jaktis då;)sist var det nån som sa det till pake på träningen i smedjebacken..å de på djuraffären, å de på brukshundsklubben.Vilja e väl egentligen den perfekta blandningen av linjer..kan bli både snyggast(är snyggast) å bästa jakthunden;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Eva me flock

Eva me flock

4 april 2009 09:55

Hej, kikar in via Lotta/Cola/Junis länk.
Du skriver så klokt om hundaveln, och skulle du "reta upp ngn" så har de nog inte ett sunt avelstänk.
*kikar-in-fler-ggr* ha en härlig helg

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

4 april 2009 10:17

Trampa på du, ömma tår finns det överallt. Jag tycker det är en viktig dikussion. Det kommer väl alltid att finnas de som tycker utställningar är det roligaste som finns vs. de som tycker arbetet med hunden är det viktigaste. Och därför drar det åt olika håll vad gäller storlek etc.

Det viktiga är väl att det finns en sund rasstandard och det är väl det som är det svåra när intressena drar åt olika håll. Som man såg på det engelska programmet när ordföranden för schäferklubben tyckte att hunden med lågt ställt kors var det riktiga utseendet, trots att man kan påvisa hur schäfer såg ut förr när den var en arbetshund enbart. Vem har rätt, jag vet ju vad jag tycker, men det vet ju alla andra som tycker också...

Ansvaret vilar tungt på SBK, SKK och uppfödare, men även brukshundsklubbar. Det skulle nog behöva diskuteras mer på klubben, med risk turbulens.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Agge

Agge

4 april 2009 11:27

Godmiddag! Tack för grattiset! För mig var det helt oväntat! Tyvärr så blev han som ledde så stort sjuk och då kunde jag passera honom med minsta marginal. Vinst är vinst i alla fall!!! he heee

Nu ska vi fara och handla jag och Tyra

Kram

/Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

4 april 2009 15:42

Här var det minsann uppdaterat rejält... sedan jag var inne sist.

Ni lyckades alltså till slut att rubba på deras stadgefasthet, ja någonstans har vi nog "alla" någon liten svaghet.

Det skall bli skitroligt om vi får ihop en träff på Påskafton (jag kan närsomhelst hela dagen). Jag har skickat dig mina tel.nr per mail.

Ha en fortsatt härlig helg!

Kramizar

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards