HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 14 april 2009

Vilt och vatten!

Av Helena - 14 april 2009 14:47

Vilja var verkligen superduktig idag när vi körde med vilt. Hon var lite övertaggad i början men lugnade sig efter att vi gått några varv fram och tillbaka på stigen. Jag gjorde ett ganska stort sök med bara tre fåglar som jag gömde lite extra för att hon skulle få anstränga sig. Hon var snabbt ut och snabbt tillbaka och kom ända in och lämnade i hand. Jag såg förstås inte upptagen men hon kan inte ha bytt eller sökt vidare med vilt i munnen för hon kom i full fart från det håll där jag lagt respektive fågel :-)


När hon var ute och letade efter fågel nummer två sprang jag och la ut truten en bit bort på stigen som gick paralellt med sökområdet. Innan hon fick söka efter sista fågeln skickade jag henne på en dirigering utmed stigen och det klarade hon galant!


När jag hade lagt ut truten på stigen kom en gubbe och han höll nästan på att trampa på den......snacka om pinsamt......men jag förklarde lite snabbt vad jag höll på med och då skojade han och sa:

-Och jag som trodde jag hade middagen fixad!


Glömde kameran hemma idag så det blir tyvärr inga bilder!


Vi avslutade med vattenapportering och Vilja var lugn och skötte sig bra vid vattnet. Hon var lite omständlig när hon skulle gå i och tvekade lite inför första doppet men sen gick det bättre. Jag är ganska glad att hon inte kastar sig i hejdlöst eftersom hon är så intensiv i det mesta hon gör och att det är lätt att de kan skada sig på något i vattnet. Avlämningarna vid vattnet var lika bra idag. Hon brukar alltid skaka sig direkt när hon kommer upp ur vattnet men hon brukar inte släppa det hon håller i. Men idag la hon ner fågeln en gång när hon skakade sig :-(


Jag är lite i valet och kvalet hur mycket energi jag ska lägga ner på att hon inte skall skaka sig innan hon lämnar. Jag tror det kräver oerhört mycket arbete för hon har så svårt att låta bli att skaka sig direkt när hon kommer upp. Eftersom hon inte brukar lägga ner vilet eller nypa till det (som de kan göra när de skakar sig) har jag inte tyckt att det varit lönt att lägga ner det arbetet. Jag har försökt att springa iväg för att hon skall få bråttom och "glömma" att skaka sig men då nästan halvspringer hon och skakar sig samtidigt :-)


Har fått veta att jag kommit med på tre jaktprov nu i slutet av april och början av maj så nu gäller det att ligga i med viltträningen :-) 


Ha dé



 
 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

14 april 2009 16:33

haha, fårstår att farbrorn funderade;)min vän har köpt hund av dem som de ska handla om ikväll på det där programmet....några månader innan det hände!!men det var bara utomhus..å det var deras första hund..isch, vad tråkigt att det finns sådana uppfödare..
ååå spännande med jaktproven:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

14 april 2009 16:35

Kul att ni har kommit med på så många jaktprov!!! Var och kollade in Vegby challenge Cup - Working Test igår... Såg kul ut!

http://vitherde.wordpress.com

 
vildaopebbels

vildaopebbels

14 april 2009 17:26

Men så duktiga ni är. Det rullar ju på kanon verkar det som. Jag tränar på Hundens Hus med Pebbels och de säger precis som din tränare sa till dig; att kontaktfälten är viktigast så guuuud vad vi tränar kontaktfält. Pebbels har precis blivit så pass modig att hon avlspapnat kan gå över balanshindret. Känns superskönt!

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
vildaopebbels

vildaopebbels

14 april 2009 17:27

Ps. Karin skötte sig kanon på agilityn ;)

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 april 2009 17:51

Spännande med jaktprov ; )
Det följer vi med spänning ; )

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

14 april 2009 18:38

Hm... försöker du antyda att jag inte är smidig... Du har uppenbarligen inte sett mig ta mina gasellsprång!!! :-) Jag satsar på att bli som den där 80-åriga gubben som stod still på agilityplanen och dirigerade hunden runt.

Trut inlindad i bacon kanske också är gott att grilla...NOT!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Agneta

Agneta

14 april 2009 19:20

Vad roligt att det går så bra för dig med jaktträningen och med viltet! En grej som var ganska bra och som fungerade för mig var om jag "gömde" mig bakom en buske/gran eller vad som helst en bit upp på land och skickar henne därifrån på t ex en vattenmarkering så blev det full fart in till mig. Jag har också försökt lära in kommandot skaka. Det började jag med redan i badkaret hemma då hon var liten. Hon skakar på kommando men ibland så lägger hon ner och skakar. I år har jag tänkt lägga krut på detta för att få bort det helt! Få se hur det går?

Tjohej!

/Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

14 april 2009 19:47

Ja, det där med skaket är svårt, men jag tror helt klart att det går att träna bort det om man är envis. Sen får man ju avgöra om man orkar vara envis hur länge som helst. Det är så spännande med alla kommande jaktprov, eller hur???

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

15 april 2009 23:17

Härligt att det funkar med både vilt & vatten (förutom nerläggandet just idag).

Kul att ni kommit med på flera prov... du skall se att den där 1:an kommer :-)

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards