HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

Igår var det ingen bra dag men idag verkar det bli en bättre dag!

Av Helena - 15 maj 2009 12:04

Försökte träna lite lydnad igår på våran äng men jag var inte alls i form vilket Vilja märkte och hon gick mest omkring och hängde med huvudet och såg lika nedstämd och deppig ut som sin matte. Så gårdagens lydnadsträning stryker vi ett streck över :-)


Däremot "lekte" vi lite följa John i snårskog (sk jaktfotgående) och detta börjar Vilja tycka är jättekul. Jag ger henne kommandot "sidan" en gång och sen travar jag på runt buskar, träd, stenar och snår och sen gäller det för Vilja att hänga med i svängarna när jag helt plötsligt viker av åt nåt håll och hon skall komma på rätt sida buske eller träd. När hon hänger med bra då jag plötsligt viker av så blir det klick+godis och hon tycker detta är en riktigt rolig lek så hädanefter blir det en hel del "följaJohn" övningar på våra promenader. Hoppas jag inte går vilse bara när jag snurrar runt i skogen utan stigar. Karin blev lite orolig idag och undrade om jag hade skaffat mig en GPS *ni som läste bloggen i vintras minns kanske att jag lurade ut Karin och att vi gick vilse i MIN skog* :-)


Men idag blev det alltså en BRA dag på lydnadsplanen tillsammans med Karin & Wilma.


Inkallning med ställande: Baklängeskedjade och började med två inkallningar hela vägen från stående. Sedan inkallning från sittande med kommando stå då hon var vid konen och varsågod till matskål bakom. Första hann hon ta några steg för mycket men andra blev mycket bättre. Avlultade med att kedja ihop hela momentet och det blev jättebra så där slutade vi :-)


Har funderat på hur jag skall få henne att få in en ordentlig tvärnit då hon bromsar in. Har tänkt börja med att utgå från frivilligt backande och klicka+belöna precis när hon trycker ifrån och skall till och börja backa och sedan lägga på kommadot "stå" på detta beteende. En annan variant kan vara att träna in hopp-stå men jag tror jag skall börja med den första.


Rutan: Körde först en med target och att jag sprang in i rutan och belönade. Sen med target och extern belöning bortanför rutan (Karin vaktade). Sprang fort in i rutan och var på väg mot matskålen men lyckades stanna på targeten på mitt ståkommando med alla fyra innanför rutan. Och där skulle jag slutat för sen fick hon helt plötsligt för sig att hon skulle sätta sig i rutan. När hon hade satt sig några gånger fick jag vara snabb som attan och belöna innan hon hann sätta sig och då avslutade vi. Hon såg så kul ut för hon stannade med lite krökt rygg för hon var ju på väg och sätta sig även denna gång :-)


Hopp sitt hopp: Glömde att baklängeskedja och gjorde några uthopp först. Sedan gjorde vi två återhopp och två uthopp (varannan gång med target) och sen kedjade jag ihop momentet och det gjorde hon jättebra så då var jag nöjd.


Igår gjorde jag iordning ett hinder på tomten för att kunna träna uthoppen lite då och då så vi körde lite hoppträning här hemma igår eftermiddag. Det verkar ge reultat på att hon åtminstone hoppar ut på mitt kommando varje gång vilket hon inte gjorde förut :-)


Fjärrdirigering: Började med 5 x sitt från ligg = 100% rätt. En omgång helt moment - lämnade i liggande, gick 5 meter, fyra förflyttningar (sitt-ligg-sitt-ligg) = 10 poängare!!


Pltasliggning 3 minuter med dold förare: Träffade Ingela och Berit på klubben så vi blev fyra ekipage på platsliggningen. Vilja låg helt lugnt och stilla :-) Duktig flicka!



TACK Karin för en rolig träning som fick mig att må bra!

 
 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

15 maj 2009 13:18

å vad härligt o fint att ni fick en fin träning:)låter ju superkul/bra det där följa johngrejset:D ha en skön helg!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

15 maj 2009 13:48

Jag njuter som vanligt av att läsa om dina fina träningar ;-) Hmm, jag behöver oxå en GPS.. Går alltid vilse!!

http://www.ryegates.se

 
Eva me flock

Eva me flock

15 maj 2009 14:27

Hej! kul du titta in :0) jo, dom där snörena jag har runt rutan är vanliga "plastsnören" typ som finns på Dollarstore, alt fiskeaffärer MEN ja kan hellre tipsa om plastband, dom jag har på bild snurrar ihop sej och blir ett enda trassel *morrar* vi råkade hitta en rulle med röd/vita plastband igår på vår kvällsrunda med hundarna så jag tog givetvis hem den :0) ska fota får du se...

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

 
Eva igen .....

Eva igen .....

15 maj 2009 14:27

hoppas du inte har nåt emot att jag länkar till dej?

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

15 maj 2009 15:09

Tur att det inte är så stor skog. Men tillräckligt för att gå vilse uppenbarligen ;-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Anna o Molle

Anna o Molle

15 maj 2009 15:31

Oj vad du är taktisk vid all träning. Blir kanonimpad. Funderar på om jag skicka upp Musse till dej, han behöver träna in sönderdelade moment tillsammans med en som har bra tålamod. Förstår han inte så testar han två saker, hoppa rakt upp(helst så högt att han kan slicka matte i ansiktet) eller också skäller han med olika röstlägen( mima utan ljud.normalt skall eller ett riktigt lejonvrål) Dessa två varianter kan också användas tillsammans och då hoppar man till mattes öronhöjd och skäller till så hon tappar hörseln. Kan jag sätta honom på tåget????

http://molleomusse.bloggagratis.se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

15 maj 2009 17:29

Jag ska också testa det där med följa John i skogen, det var ett bra tips!!! Vi behöver så väl denna träning i skog och mark och följa John lät ju riktigt kul!

Hoppas du får en riktigt skön helg. Rå nu om varandra och var rädd om er!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

15 maj 2009 19:25

Nu ligger en Viljafilm på tuben. Sök på kromdahl

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Jessica Holmström

Jessica Holmström

15 maj 2009 19:41

Det låter som en jätte trevlig och lyckad träning..... Underbar känsla eller hur *ler*

Hoppas ni får en trevlig helg!

http://www.skeppartorps.se

 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

16 maj 2009 10:47

Vad bra att ni fick en kanonträning... har du anmält er till 2:e start ännu? Annars kan du nog göra det tycker jag att det låter som.

Kul med Följa John... trots risken för vilsegående :-

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards