HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 22 maj 2009

Fredagsträning med Susanne & Karin

Av Helena - 22 maj 2009 12:29

Äntligen har Karin fått permis från datorn en liten stund för hundträning! 


Idag ville Susanne ha lite hjälp med att träna tandvisning och vi gjorde det stegvis och började med att vi skulle kunna hälsa på Susanne utan att Pebbels skulle resa sig. När hon hade förstått vad som förväntades av henne gick vi vidare och hälsade på henne och sedan kikade lite på tänderna. 


Jag och Karin hjälptes åt att träna inkallning med ställande med belöning bakom. Jag körde bara en repetition för jag blev nöjd med att Vilja hade full fart mot mig och gjorde tappra försök att bromsa in snabbt på mitt kommando även om hon liksom skuttade till innan hon fick stopp.  


Rutan:  Jag började med testa att skicka Vilja på rutan utan att ha motiverat upp den med target eller annat. Hon var mer intresserad av att äta gräs så då avbröt jag. Använde target vid nästa skick och det blev mycket bättre och hon gjorde sedan ett bra skick utan target efter det. Men efter bara dessa två skick saktade hon av på farten och jag bröt där. Senare tog vi hjälp av Karin med matskål bakom och körde ett skick med och två utan target. Första skicket utan target sprang hon förbi rutan direkt till skålen men andra gången gick det mycket bättre. Jag är så glad att hon har slutat sätta sig i rutan :-)


Hopp sitt hopp:  Gjorde bara ett hopp idag (utan target) och honhoppade direkt ut på kommando, hoppade tillräckligt långt ut och satte sig på kommando. Hamnade lite snett men ganska ok och gjorde ett snyggt återhopp så då avslutade vi.


Apportering:  2 repetiotioner. Finns mer att önska vid ingångarna så detta måste tränas och tränas och tränas separat.


Platsliggning mer störning: Eftersom Vilja har satt sig upp de två senaste gångerna på platsliggningen så körde vi störningsträning idag. Susanne och Karin fick göra allt som stod i deras makt för att försöka få Vilja ur position. Idag hade vi med det tunga artilleriet med apportbock och dummy. De gick runt henne kastade saker, lockade med godis och lockade henne att komma. Hon var jätteduktig men reste sig några gånger när Karin ställde sig bredvid henneoch hetsade med en dummy och sa "ja" "ja" "ja" innan hon kastade iväg den. Hon reste sig bara och sprang iallafall inte och försökte ta den så jag bröt bara lite retsamt och la om henne igen :-) Susanne släppte Pebbels och kastade en leksak mitt framför nosen på Vilja som Pebbels fick springa och hämta och då låg hon snällt kvar. Duktig kicka!!

Sen körde vi med Wilma och Pebbels också. Wilma skötte sig också bra med några små missar där hon inte kunde hålla sig och Pebbels som gjorde övningen för första gången var till en början på helspänn och vi körde inte med så avancerade störningar men hon förstod ganska snabbt att hon skulle ligga kvar. 


Sen visade jag och Vilja lite jaktövningar (bl a att hämta den dummy som matte pekar på) som Karin & Wilma kan träna på och Vilja riktigt njöt av att få visa vad hon kan. Hon var jätteduktig och fokuserad och hämtade den dummy som jag dirigerade henne till. Mot slutet blev vi lite djärva och jag utmanade henne genom att lägga två dummies på en linje och försökte få henne att hämta den som låg längst bort och vi fick göra om några gånger och flytta den närmsta dummien närmre så hon skulle förstå att det inte var den hon skulle ta först. Men då klarade hon det. Jag var jättenöjd med hennes attityd idag. Jag tänkte att hon kanske skulle bli så till sig att äntligen få apportera att hon skulle tappa fokus och bara hämta in allt på en gång eftersom hon inte fått hämta på så länge. Men det blev verkligen tvärtom att hon försökte göra sitt bästa nu när hon äntligen fick den äran :-)  


Tack för idag!!


Imorgon ska vi köra viltspår igen men idag vilar vi från det. Jag läste någonstans att man bara skall köra viltspår max 2 ggr/vecka?! Är det någon som vet om det är så och varför?


Kram  

 
 
Agneta

Agneta

22 maj 2009 13:01

Vad fuskigt att träna på dagen, här får vi slava....... just nu matrast men sedan är det full rulle igen. Tyra rullade sig i skit i morse på promenaden, hon fick vänta ute kan jag säga medans jag gjorde iordning maten. Hon fick äta i hundgården he heee.

Efter jobbet ska jag köpa slang och duschhandtag till vattnet ute så att jag kan duscha av henne ute!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

22 maj 2009 13:23

Jag kan få grisfötter tidigast nästa vecka. Beställde det och blod. Ska kolla med Peter om vi kan åka till den där jägaren, men det hinns ju inte med tills i morgon. Vet inte om vi kan lösa det på något sätt eller om du får köra själv i morgon. Jag tänkte att vi kanske kan dra Wilmas spår först med klöven och så lägger jag ett grisöra i slutet och så kan vi dra Viljas sen och lägga klöven i slutet, vad tror du?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

22 maj 2009 15:07

Tror du missförstod mej, eller???Jag vill att Molle ska andvända näsan till att söka efter viltet inte spåra matte. Om jag lägger ut ett sök till Musse så går han i mina fotspår och letar runt dom efter vilt. Molle kopplar på viltnäsan och skiter i mattes spår. På raka linjetag får vi lura Musse, annars går han spikrakt efter våra spår...Ganska smart, det tog ett bra tag innan jag insåg hur det var. Han hittade ju apporterna. Det är bara att följa matte varvet runt...Musse har ju spårat ganska mycket både blodspår och folkspår medans Molle bara har spårat ett par gånger.
Jag var funktionär på öppenklassruta i höstas. På dirr. på lördagen går dom två första hundarna helt fel och efter det så hade alla problem. På söndagen gick första hunden spikrakt och resten av hundarna fixade uppgiften utan problem. Tror inte att söndagens hundar var så mycket bättre men dom hade ju rena motorvägen upp till viltet. Bara att följa förra hunden, det blev så uppenbart..
Förstår du hur jag menar? Rent logiskt tror jag inte att Molle skulle börja spåra på tex söket nu när han inte gjort det tidigare, men jag vågar inte chansa. Lite nojjig kanske, vad tror ni andra??
Kramar Anna

 
Annica

Annica

22 maj 2009 15:26

Jag tror de klarar av sortera sök/spår. Bara man är tydlig vad man vill de ska göra, vi kräver ju att de ska förstå "jaktfot" o "lydnadsfot" och att de ska jobba självständigt under sök o följa anvisningar under dirigeringar... Har oxå sett det där att man inte ska spåra FÖr ofta. Tror att det beror på hur man lägger upp spåren och att man tänker på att inte göra för enkla spår.. Tror inte hundar räknar veckans dagar *ler*

http://www.ryegates.se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

22 maj 2009 15:51

Nog trodde jag att jag svarat dig!!!????? Det är i alla fall i helgen, på söndag närmare bestämt! Tummar och Tassar behöver vi nog i massor för vi är inte riktigt klara inför öppenklassen än. Ser detta som en träning med ett bra upplägg och då vet man ju vad man behöver träna mer på sen..... förhoppningsvis he heee

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

22 maj 2009 16:10

Det är så bra när man kan hjälpa varandra med saker i träningen. Och kul att lilla Vilja är så duktig på att spåra. När jag tränade Zidane så körde jag spår intensivt en period, kanske 3-4 spår i veckan och sen startade jag. Sen när han verkligen förstått behövde jag inte träna så mycket alls. det var verkligen som polletten hade ramlat ner. Lycka till med kommande spår!

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
Ingen bild

Anna igen

22 maj 2009 16:30

Läste inte hela ditt inlägg Helena. Naturligtvis blir labben mycket lugnare av att apportera. Det är ju en ganska vanlig ide hos somliga att jag apporterar inte med min hund för jag vill inte att den ska jaga. Sååå tokig är jag inte...
Är fortfarande inte övertygad trots Annikas inlägg. Jag vet att dom vet vad dom ska göra vid ett sök och ett blodspår. Vi kan väll ta den här diskutionen över några flaskor(!) Jägermaister i sommar?? Molle har spårat och gör det ganska bra, jag är inte rädd för själva blodspåret utan mer att dom lär sej följa människospår/hundspår.

 
LOTTA

LOTTA

22 maj 2009 16:43

då var det rätt taktik om voílja gjorde sitt bästa:(KUL!.. du vad gör man med en sådandär pygmeigelkott?de är ju ursöta!är de svåra att ha?vad äter de...blir de typ tama?l

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

22 maj 2009 16:43

Men Anna, Molle har ju spårat både vildsvin och annat i Kisaskogarna ganska bra själv förut, det är nog medfött *hmm*. Men om man LÄR dem skillnaden så borde det ju inte vara något problem.. Finns ju massor av hundar som tränats i båda disciplinerna (apportering/viltspår o även person spår..) och jag har inte hört någon som inte kan "sortera" vid rätt inlärning.. Men gärna fortsatt diskussion med lite rött vin och Jäger ;-)

http://www.ryegates.se

 
Jessica Holmström

Jessica Holmström

22 maj 2009 17:03

Min erfarenhet av viltspår är att det är mycket lätt för hunden. Speciellt anlagsprovet är "barsnligt enkelt" så har man tränat för många bldospår av modell anlagspspår så blir många hundar slarviga (dvs heta, kan leta vilt, spåra med hög nos sov).

Så om "poletten har trillat ner" är det bara dumt att låta hunden gå för många spår innan man gör anlagsprovet.

Jag har alltid börjat med personspår på mina hundar, för att hunden ska få spårrutin och jag ska lära mig att läsa just den hunden. Sen har jag provat blod 2-3 gånger och det brukar inte var några problem så då har jag anmält anlagsprovet.

Sen har jag tränar några spår inför öppenklassen, för att träna "tokvinkel/återgång" samt ge hunden erfarenhet av lång liggtid.

Jag har erfarenhet av hundar som blir mycket slarviga om spåren är för lätt. Då hittar de på annat, så har man låtit hunden få massor av rutin och spårat svåra och gamla spår så kan ett anlagsprov vara så enkelt att hunden inte är motiverad.

Därför är mitt tips att anmäla anlagsprovet snart och fram tills dess behöver du inte spåra så ofta. Men du kan ju lägga några kluriga och roliga personspår bara för att hon ska få spårrutin och träna "spår-uthållighet".

MEN annars är det klart att hunden kan spåra ofta. Spår kan man ju försvåra i det oändliga. Min hovawart Whectra spårade blodspår som var 7 dagar gamla utan minsta problem........ Det säger lite om deras kapacitet.

http://www.skeppartorps.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

22 maj 2009 17:10

Intressant att läsa alla inlägg om viltspår. Vi har ju lagt mycket personspår och Wilmenlund har alltid varit klockren. Jag kan känna igen mig i att Wilma har börjat slarva, helt enkelt p g a att det har blivit för enkelt och förutsägbart. Då har hon börjat hitta på andra saker.

Nu har jag testad dummisarna :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Bloggaren

Bloggaren

22 maj 2009 17:34

Oj jag har helt misat diskussionen som pågått här under tiden som jag har varit i Sickla och inhandlat lappar till mina fjällräven....morr.. är fortfarande lite sur på Vilja! Jag har också hört det som Jessica skriver att man inte får låta hunden spåra för många spår innan anlagsprovet för att de då kan vara helt ointresserade pga att det är för enkelt. Jag har ju inte kört så många spår under Viljas liv utan bara kört personspår några gånger då och då som aktivering och inte med tävlingsplaner. Skall testa av henne med några blodspår i längd och svårighetsgrad som ett anlagsprov och sen tänker jag testa anlagsprovet. Är det någon som vet hur snabbt man kan få komma med på ett rörligt prov efter att man har anmält sig? Hmm alltid kul med diskuesioner och jag ser fram emot vidare diskussion över en (eller två) jäger....kanske på Bergslagens flatfestival?? Kram

Ps Anna jag trodde nog inte att du trodde att hundar jagade mer om de fick apportera....... Vilja har inte fått spåra många gånger i sitt liv men jag kan ändå se att hon ibland på sök sätt3er av i mina spår om vi inte har gått tillräckligt kors och tvärs och en gång när jag och Inger la ut så tog Vilja in alla som låg längst bort (som jag hade lagt ut) och Loka dem som låg närmast (som Inger hade lagt ut). Så därför är det ju bra om man lägger sök, viltspår, personspår, mm till varandra!! D.s

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

22 maj 2009 17:41

Vad roliga ni är, vilken debatt det blev!! Ser fram mot ett nattligt samtal om spårning. Kan ni övertyga mej så lovar jag att börja spåra med Molle...Tills vidare får Musse sköta spårningen i Kisa.
Kramar Anna

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

22 maj 2009 18:06

Perra gör vad som helst för att slippa klyva klöven :-) Närå, han är ju jätteschysst om han vill hjälpa till. Vi skulle förmodligen hamna nere vid Hasseludden om vi skulle försöka hitta tillbaka ;-)

Glömde så fort jag satte mig i bilen, vad hette butiken på nätet som sålde billiga dummys?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

22 maj 2009 21:28

Hej hopp i vilda skogen ..
Hur lång tid det tar att få komma med på ett rörligt prov beror nog alldeles på vem som står som arrangör resp domare ;)))

Jag har bra erfarenhet av både Drever - och taxklubbar, men tyvärr sämre erfarenhet av " vår egen " org. alltså SSRK !

Kramizar från oss, som oxå helt instämmer i att anlagsspår ska man försöka klara av så snabbt som möjligt = innan det hinner bli för lätt och därmed tråkigt för hunden, som om den är av " entreprenörsmodell " då gärna kan " kombinerara " spårandet med nåt annat OXÅ .. *s* !

PS Kul att du gillade " filmen " från elitlydnaden ! DS

http://www.lizzieonline.net

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

23 maj 2009 00:12

Härliga diskussioner här minsann... men så är det oxå ett ämne som kan diskuteras fram & tillbaka för det finns så många faktorer som kan spela in. Jag tror att man skall gå på magkänslan lite, när man ser att ens hund fixar träningsspåren med rätt längd & svårigheter så anmäler man sig till anlagsprovet och därefter tränar man på för öppenklasspåren med dess svårigheter. En sak som jag försökte att ta med mig till varje träningsspår & prov var att våra 4-beningar inte är några maskiner, ibland funkar inte näsan fullt ut bara och då får man försöka på nytt. Jag tror du & ni andra hittar eran egen väg ganska snart mot viltspårschampinonatet!

http://wallander.blogg.se

 
Annica igen

Annica igen

23 maj 2009 09:21

På taxklubben här i Sörmland ska en domare ta kontakt med dig inom 7 dgr...

http://www.ryegates.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

23 maj 2009 09:39

Jo vi kan köpa dummisar ihop, hur många behöver en nybörjare, 5 st? Vi kan väl beställa 10 och så får vi se sen, det kanske finns någon i din jaktgrupp som vill ha en också om du inte vill ha så många.

Peter hänger gärna med på viltspårning. Det kan ju vara bra om jag vill ha hjälp av honom sen. Det här regnet verkar ihållande även om det var lite ljusare för en stund sen.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards