HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 12 juli 2009

Det blev tre timmar på klubben idag med!

Av Helena - 12 juli 2009 19:16

Nu har ordningen återställts - Karin och Wilma är hemma igen!!


Idag träffades Karin/Wilma, Susanne/Pebbels och jag/Vilja/Tina på klubben för lite lydnads- och jaktträning.


Karin hade med sig en hel kasse med vittringsapporter så både Wilma och Vilja fick börja med att prova vittringen.


Vi tog först en pinne som vi låtsades gömma på flera ställen i det höga gräset och sen fick de springa ut och leta reda på den.


Den här fina bilden har jag snott från Gunilla Andersson (hoppas det är ok med dig)!


Sen gick vi vidare med steg 1-5 där vi la pinnen med vittring närmre och närmre högen men vi delade inte så mycket på pinnarna i steg 5 utan vi la vittringspinnen lite mitt på högen med pinnar utan vittring. Vilja är ju van att jag lägger ut smådummis vid närsök och att hon skall plocka in alla i tur och ordning så hon testade några gånger att ta en pinne ur högen men förstod ganska snabbt att hon skulle leta reda på RÄTT pinne :-) Vi stod på ganska nära håll för att hon inte skulle bli för ivrig och bara rycka en pinne och med tanke på att det var första gången hon testade på det här sättet tycker jag att det gick förvånansvärt bra!! Även Wilma testade några gånger att ta en pinne vilken som helst men kom snart på att det var en särskild pinne hon skulle nosa reda på.


När vi kom till klubben var det soligt och fint och helt plötsligt blev det riktigt riktigt varmt så Vilja orkade med vittringsapporten sen var hon helt slut. Gjorde några skick på rutan men hon lufsade iväg plikttroget och utan fart så jag bröt direkt. Vi avslutade med att göra en platsliggning i ca 2,5 minuter där Karin och jag gick och gömde oss och Susanne stod synligt. Enligt vad jag kunde se bakom planket och enligt Susanne så låg både Wilma och Vilja helt helt stilla - de orkade väl inte annat :-)


Vi gick in i skogen och körde lite apporteringsträning istället.


Vilja fick börja med en dubbelmarkering som hon fixade bra - blev dock lite yvig på den andra och var tvungen att kolla av där hon redan hade hämtat :)


Wilma och Pebbels fick några enkelmarkeringar var. Wilma tycker det är hellajbans med jaktträning och markerade första jättebra men missade den andra så vi gjorde om den så hon fick lyckas. Pebbels som testade för första gången verkade också tycka att det var kul att springa och hämta och leta efter dummin, hon tog upp den och sprang till matte men vill gärna bli av med den så fort som möjligt - så kanske matte kan kasta iväg den igen för det roligaste är ju att springa efter!


Sen fick Wilma och Pebbels köra grunden för linjetaget där man tar med sig hunden och lägger ut en dummi, går tillbaka en bit och skickar med linjetagstecken.


Karin & Wilma har redan hittat stilen!!


Pebbels förstod först inte vad hon skulle göra men när matte tog ett steg framåt så sprang hon iväg och hämtade.


Vilja fick först en markering och under tiden hon sprang in till mig så la Karin ut en dummi på samma ställe. Sen dirigerade jag ut henne dit. När Vilja var på väg tillbaka med den första dummin hittade hon en bättre väg lite in till höger så hon ville gärna ta den vägen istället. Jag fick kalla in henne två gånger och gå några steg närmre och då sprang hon rakt och fint :)


Under tiden som Wilma och Pebbels jobbade hittaade Vilja ett härligt och svalkande gyttjebad. För att Vilja skulle slippa springa bakom bilen på hemvägen så tog vi en prommis ner till vattnet så att hundarna fick bada.


Vilja och Pebbels lekte med en pinne....


...som båda två ville ha för sig själva men när den ena lämnade den så var den inte så intressant längre :)



Det blev lite dramatik när en Finlandsfärja gick förbi och slog upp svall som höll på att dränka min ryggsäck! Jag ryckte åt mig ryggsäcken men tappade i Tinas koppel och Viljas scarf som drogs med längre och längre ut i vågorna. När vågorna hade lugnat sig såg jag hur Vilja simmade runt och vädrade i vattnet så jag la på närsökssignalen och hon fick tag i kopplet och drog det med sig in närmre land men sen tyckte hon inte att det var någon bra apport så hon släppte det. Jag fick henne att ta det igen och dra det ännu lite närmre land. Vid det här laget hade jag tagit av mig skorna och vadat ut en bit i vattnet för att rädda Viljas scarf och så jag kunde nå ut till Vilja som kunde lämna ifrån sig kopplet. Hon var inte helt övertygad om att hon skulle ta med sig det in till land :) Hon fick dyka ner lite med huvudet för att få tag i kopplet så hon måste ha nosat till sig det från ytan ner under vattnet!! Duktig kicka!!


TACK Karin & Susanne för en jättemysig eftermiddag!! Och tack Karin för att mina ohängda hundar alltid får åka med i din bil trots att Vilja badar i gyttja och pudelen snor korv i din rygga!!



 
 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

12 juli 2009 20:47

Vad roligt ni verkar ha!!!! Den där övningen med vittringsapporteringen verkar ju bra. Få se om jag testar den någon gång. Vilja verkade ha det jätteskönt i gyttjan, men kanske ännu bättre i sjön. Tänk att hon hittade kopplet. Bra gjort.

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

12 juli 2009 21:13

Ja just det markering hette det och det var ställanden jag menade, tur att jag har dig ;)

Tack för idag, visst var det 10.30 imorgon?

KRAM

http://httå://hundtraningen.blogspot.com

 
Susanne o Pebbels o snart Tina

Susanne o Pebbels o snart Tina

12 juli 2009 21:24

Jo just det, Tina kan hänga med anytimne ;)

http://hundtraningen.blogspot.comJo just de

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

12 juli 2009 23:49

Vilken bra övning med vittringspinnarna och bra gick det i skogen oxå för er alla.

Så go hon är Vilja när hon sitter i gyttjepölen och vilken bra insats hon gjorde med kopplet :-)

Kramizar från en som måste upp och bege sig till jobbet ännu en vecka :-(

http://wallander.blogg.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

13 juli 2009 08:20

Attans vad flitiga ni är !!! I dag ska vi iaf ut och försöka oss på lite vissel i markerna, för det känns som om det var väldans länge sen nu .. ;))) för vi har ju mest kört med vattenapporteringar och dummisar, för jag tror inte att våra medfrysta pippisar skulle vara så välkomna ombord på Splash ... Oooops !

Kramizar och ha en sköööön tripp till Tallin !!

http://icelolly.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards