HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 21 juli 2009

Jaktträning på apellplan!

Av Helena - 21 juli 2009 14:17

I förmiddags kom Karin & Wilma och hämtade oss och så åkte vi till Nacka BK. När vi väntade på K och W passade vi på att köra några hopp över hinder på tomten och snacka om att Vilja var överladdad! Hon såg så kul ut när hon hoppade över hindret för hon hoppade rakt upp i luften med alla fyra tassarna samtidigt så det blev som en kängurustuds :) När Karin kom var jag tvungen att visa henne och vi fick oss ett gott skratt åt min tokiga tjej. När vi kom till klubben körde jag några svängar fritt följ, inkallning med ställande och fjärrdirigering.

Inkallning med ställande = 2 av 3 stopp som var bra.

Fjärren = 100 % (5 av 5) 

Fritt följ = blev ganska varmt ett tag på apellplan så då var hon lite seg men till största delen bra.


Jag kommenderade Karin och Wilma igenom ettans moment och Wilmenlund vet precis i vilken ordning hon skall göra sakerna nu så till nästa tävling kanske matte kan stanna hemma och skicka Wilma ensam :)


Eftersom det är WT som står närmast för oss fick Karin hjälpa mig med en liten Walkup-övning. Jag hade inte fått med mig några dummisar så vi tog fyra olika leksaker ur träningsväskan. Karin gick framför oss och vi gick jaktfot en bit bakom tills Karin sa PANG, då stannade vi och Vilja skulle sätta sig vid min sida och sedan kastade Karin iväg leksakerna som Vilja inte fick hämta. På den första satt hon snällt och tittade på den kastade saken men då jag klickade för att belöna att hon satt still tog hon det som ett frikommando för att få springa och hämta men då blev det fart på Karin!! Som en gasell flög hon fram och hann först till saken :) TACK Karin för att hon inte fikc någon utdelning på den (trots att hon väntade tills efter klicket).


Vi gjorde det mer och mer avancerat så att Karin kastade flera, kastade över huvudet på mig och Vilja så vi fick vända oss runt, mm. Jag avslutade med att gå fot fram och tillbaka mellan sakerna, gick ända fram till saken tills Vilja trampade på den, mm. Avslutade med att det var jag som plockade upp sakerna.


Jag är helnöjd med Viljas jaktfotgående och hennes attityd genom hela övningen. Hon var lugn och uppmärksam precis så som jag vill att hon skall vara. Nu triggar ju Karins PANG inte lika mycket som riktiga skott och leksakerna kanske inte är lika mycket värda i Viljas ögon som dummis men jag är iallafall glad att hon skötte sig så bra och har detta överst i byrålådan. Nu på eftermiddagen hade jag tänkt att husse skulle följa med och göra typ samma övning fast med riktiga skott och dummis men nu vräker det ner så jag vete sjutton hur det blir :(

Kanske får vänta tills imorgon istället?!


Kram och ha en bra tisdag!!


 
 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

21 juli 2009 17:27

Jag tyckte att Vilja var jätteduktig som inte knallade, hoppas det gick lika bra med riktiga PANG och dummiesar. Jag kommer att köra både morgon och kvällspass nu tror jag :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

21 juli 2009 19:37

Det hoppet skulle jag vilja se hihi
Dom kan ju se så roliga ut ibland..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Jessica & Vexa

Jessica & Vexa

21 juli 2009 20:59

Man tager vad man haver;)

Oj, jag hade ju då inte tänkt på någon walk-up...

Har bara tränat (stort) sök, hmmm..får nog ta mig ut å repa lite mer inför den stora (tyvärr inoff.) debuten i elit klassen!

Härligt att ha en hund med mkt fart å fläkt i!

http://wikstrand.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jessica & Vexa igen..

21 juli 2009 21:27

Skönt att veta att de inte bara är vi då;)
Men stadgan är ju väldigt viktig ändå, trots att de inte är jättelånga transporter.

Ni får mer poäng avdrag om hon inte kan gå fot eller knallar för dig än om hon är lite seg på att hitta en markering eller inte plockar in alla på söket.

Ska bli så kul på lördag, har sett fram emot detta väldigt länge!

 
Annica

Annica

21 juli 2009 21:38

Bra träning! Allt som kan kastas duger.. Vi ses!

http://www.ryegates.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

21 juli 2009 23:44

Hoppas öronen blir bättre snart.

Sedan tycker jag att det låter som att du inte behöver vara så pirrig inför lördagen... det går ju bra för er tjejer!

Kramizar

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards