HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Vi hann med lite jaktträning också!

Av Helena - 10 oktober 2010 17:33

När vi kom hem höll träningsgruppen på för fullt på ängarna i närheten av oss så jag & Lystra hoppade av så att hon skulle få lite kul också. När vi kom höll de på med lite doggie-zen och stadgeträning. En person kastade en dummi och när hunden satte sig ner och (beroende på hur matte ville ha det) ev tog ögonkontakt belönades den antingen med godis eller att den fick springa och hämta.


      

Vem pekar Ewa på tro?


  

Min söta lilla tjej    


Lystra skötte sig exemplariskt när det var hennes tur. Däremot blev det ett häftigt ryck i kopplet när Ingrid skickade Simpzon på en apport. Jag stod och sov och var inte var beredd på att Lystra spanat in den markeringen och tog Ingrids kommando som ok att springa och hämta    


Hon fick även hämta en gång på denna övningen och ett linjetag (som var nästa övning) och idag blev det iallafall inga ärevarv utan direkt in till matte så det verkar som om avlämningsträningen börjar ge resultat  , även om hon inte direkt tryckte in dummin i handen på mig.


 

   Söt-Miso tittar lite frågande på mig och undrar varför jag står där?

    Miso i full fart med öronen fladdrande


Karin skickar Miso på ett linjetag


  

      Ingrid dirigerar!


 

Fokuserad Lystra.


  

På eftermiddagen var vi på fika hos Lotta, Kjelle och Texas (cocker) tillsammans med Eva & Jocke! Tack  till Lotta för supergod paj  


Vilja hälsar och tackar Texas för alla ben som hon hittade i hans leksakskorg

(som han inte hade brytt sig om) som hon snabbt glufsade i sig  



  

Lystra spanade in leksakskorgen hon också men hon är ju inte fullt så framfusig som sin mor så hon gick snällt och la sig vid mina fötter när hon och Texas hade hälsat klart.


  

Puss på dig Eva skall du redan gå hem?


  


Ha en fortsatt härlig söndagskväll imorgon är det en ny vecka med nya utmaningar.


Jag har fått in Hund & Human Hälsas första hunduppdrag  

Jag ska hålla allmänlydnads/aktiveringskurs för 5 hundar i väldigt blandade åldrar (4 månader till ca 8 år) och raser vars mattar jobbar ihop, så både hundar och mattar känner varandra väl.


Det ser jag verkligen fram emot! 




 
 
Annica

Annica

10 oktober 2010 18:20

Så försmädligt när ettan var sååååå nära *suck* Men vilken prövning att det var andra spår där *huh*. Jasså, det blev lite träning också.... En fråga, varför belönar ni ögonkontakt efter kast?? Det vill inte jag ha.... Ögonkontakt alltså ;-)

http://www.ryegates.se

Helena

10 oktober 2010 19:26

Ja som Karin skriver hade de haft en lång diskussion innan jag kom och den fortsatte när jag kom. Som Karin skriver är det framförallt en stadgeövning som kommer från ställande fågelhundsträning (vid upflog)att man skall ha i sig att man alltid skall sätta sig ner när det kastas/ramlar saker och där vill man enligt Ewa som har jaktcockern alltid att den tar ögonkontakt eftersom den kan vara på långt håll och då måste sätta sig ner och kolla med matte om den skall hämta. Men på t ex en walk-up vill jag att hunden kollar av med mig om den skall hämta eller inte efter att den har markerat. Där ska ju hunden markera alla apporter men den får ju inte hämta allt. Men det beror ju också på vilken hund man har tänker jag (snabb och uppmärksam/bra eller dålig markör osv). Det var därför vi kom fram till att alla gör som man själv vill och känner känns rätt för just min hund och man kan variera övningen med att man vill att den bara skall sätta sig eller att den skall sätta sig och sen ta ögonkontakt osv. Och som sagt så är det inte tänkt som en markeringsövning. Där tänker jag att man tränar in att genom mitt kroppsspråk och kommando visa om hunden skall vara fullt uppmärksam och markera den apporten redan innan det kastas.

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

10 oktober 2010 18:40

Annica, det hade vi en låååååååång diskussion om precis innan Helena kom. Men det var inte markering vi tränade utan stadgan att sitta kvar fast det kastas. Inte nödvändigtvis ögonkontakten.

Helena, olyckliga omständigheter med spåret, hade hon fått fortsätta att leta så hade hon väl till sist hittat även klöven. Det var ju tidsbegränsningen som satte käppar i hjulet. Retligt naturligvis, när man vet att hunden kan. Nästa gång.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda

10 oktober 2010 20:26

Men vad tusan. Med det nya systemet med bokning av jaktträning så missar jag träningarna :-(

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

10 oktober 2010 22:35

Kul att du hann med lite jakträning med Lillfisen oxå! Kul att avlämningarna börjar sitta även med störningar runt om kring.

Ha en bra vecka och lycka till med uppdraget, SPÄNNANDE!

http://stadsflattarna.se

 
Karin

Karin

11 oktober 2010 08:13

Inbjudan till att hjälpa till med stängsel och bastubad var seriös även om det kanske lät som något jag sa i förbifarten. Men stängslet är inte klart och bastun står kvar så inbjudan gäller fortfarande. (utan grannens alla ungar :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards