HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Duktiga vovvar!!

Av Helena - 30 oktober 2010 16:55


Det blev en jätterolig och bra träning idag! Vi var 8 ekipage och då tar det ju sin tid så vi jobbade på hela träningen med samma övning.




  


Övningen går ut på att man låter hunden gå dit den inte förväntar sig. Alla instruktörer säger att man i den här sortens övnignar jobbar MOT förväntan med jag tycker att det är precis tvärtom att man jobbar FRÅN förväntan    


Vi började med att lägga ut ett stort sök med 16 dummisar som började på ängen och fortsatte ganska långt in i skogen, så det blev ju även en del terrängbyten här.


Sen turades vi om att kasta markeringar åt andra hållet.


Jag & Lystra kastar markeringar


Alla hundarna stod på linje och markerade och sen turades vi om att skicka endera på söket eller på markeringen. När en hund hade hämtat på söket kunde en annan hund få hämta markeringen så det var ju också till att hundarna hade markerat och kunde minnas markeringen.


Alla hundarna var jätteduktiga och jobbade på efter bästa förmåga.


 

Jag började med att ha lina på Lystra för att hon inte skulle få chansen att göra alltför stora race men idag var hon jätteduktig trots att det var så många hundar som tittade på 


     



Hon sprang förbi mig ett par gånger men kom sedan efter mig med dummin när jag backade ifrån henne.


  

Och då får man leka med matte för då blir hon såhär glad.



  



...finaste Viljan var så otroligt duktig på träningen idag  Lite trampande och gräsätande under väntan    Men annars helt otroligt duktig, satt stadigt och fint, full fart ut och hämta, full fart in och inte en tendens att ta "störningsdummin" ♥ ♥ ♥ Husses bästa tävlingshunden!


Lilla Triss 8 månader tyckte det var helkul att få hämta dummis och hoppade runt och gjorde bocksprång en stund......

       

..... men nör husse ropade var det nog bäst att springa dit iallafall.


 

Men Triss du glömde ju dummin säger husse 

 

 

 

Mira & Frasse

 

 

 


   

Frasse knähunden får värma matte när hon fryser  

(Simpzon syns i bakgrunden men annars kom inte

Ingrid & Simpzon med på kort idag)

 

  Karin & Miso


  



  

Jag med båda mina tjejer   

 

  

Ewa & Salsa

 

 

     

Eva & Acca



TACK ALLIHOP för en jätterolig träning idag!




     

 
 
Ingen bild

Maria&Texas

30 oktober 2010 18:21

Åh vilken härlig träningsdag!:)

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

30 oktober 2010 19:06

Tack själv! Kul att vara så många. Fina bilder med mycket fart i.

En fundering. När man gör en walk-up med flera hundar och en markering kastas - hur vill man ha hunden då? Ska den stå kvar, ska den sätta sig eller är det valfritt? Det skulle ju kunna vara ett läge då man vill att ens hund ska reagera med att sätta sig för att vänta på sin tur (tänkte på det vi pratade om idag att våra retrievers ju redan sitter i kontrast mot upflog).

Tänkte på nästa gång, att om det är effekten man vill ha, d v s att hunden ska sätta sig då det kastas en markering, så kan vi ju först bara träna separat på just det (lägga högst upp i byrålådan) och sen göra samma sak men med walk-up. Jag menar, då har ju även retrievers nytta av den övningen. Sen behöver ju inte hunden titta på föraren, utan ha full koll framåt, men själv vara återhållsam.

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

30 oktober 2010 21:39

Precis! Det måste ju vara en jättebra övning även för oss :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

30 oktober 2010 22:47

Så roligt att ni var så många även om det tar sin lilla tid.

Härliga fartfyllda bilder :-)

Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
Jessica Gnista & Sota

Jessica Gnista & Sota

30 oktober 2010 23:18

Åh vilka härliga bilder och vad roligt att läsa om er träning.

http://www.skeppartorps.se

 
Annica

Annica

31 oktober 2010 15:43

Åh vad skoj med så många bilder!!! Mmm, både för och nackdelar vara många.... Tar mycket tid men ger mycket :-) Fler ljusa timmar på dygnet bara!!!

http://www.ryegates.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards