HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Det viktigaste är att man har roligt!!

Av Helena - 10 januari 2009 17:15

Har under eftermiddagen roat mig med att försöka följa den debatt angående negativt straff dvs att man tar bort en belöning, time-out och sk "burlekar". Dessa burlekar hade jag inte hört talas om tidigare men det är tydligen något som används som straff av en del i klickervärlden. När jag läser inläggen och kommentarerna verkar det för mig som om de flesta som är med och diskuterar egentligen, åtminstone delvis, är av samma åsikt! Men det har tydligen blivit en hetsig debatt och en del hårda ord. Jag som är en sk "crossovertränare" och som hela tiden jobbar med mig själv för att inte säga "nej" eller ta tag i Vilja (och då menar jag inte våldsamt) då det blir fel blir uppenbart förvånad när jag läser udrag ur en bok av Susan Garret som tydligen är någon guru inom klickervärlden. Hon beskriver "burmetoden" som när jag läser den verkar var en metod som går ut på att valpen skall befinna sig i bur hela tiden då man inte kan ha koll på den för att se till att den inte väljer felaktiga beteenden??! För mig verkar det som en väldigt märklig och oetisk metod (om jag förstått det rätt) att man skall förhindra valpen från att vara valp med allt vad det innebär av upptäcktsfärder och små bus! Som på 50-talet när bebisar sattes i hagar för att skydda dem från omgivningen, är det någon som skulle komma på tanken idag.....nej nu barnsäkrar vi såklart hemmet istället!!


Nu har jag inte läst Susan Garrets bok utan bara skummat igenom en del utdrag som finns på en blogg där detta diskuteras. Sen läser jag på en annan blogg om att vi skall skratta mycket och känna glädje tillsammans med vår hund och när vi tränar hund. Och att Susan Garret tydligen sjunger när hon tränar hund för att det är ju svårt att vara arg och samtidigt nynna/sjunga glada trallar. Att samma människa förespråkar ovanstående burlekar blir en konflikt i mitt huvud?


Jag har (och gör till viss del fortfarande) använt mig av "nej"-"bra" metoden både vid uppfostran och träning och det är ju som bekant inte lätt att lära gamla hundar sitta...även om detta ordspråk inte alls stämmer när det gäller hundar. Det är troligen svårare för oss som människor att ändra våra invanda beteenden än vad det är för hundarna :-)


Jag har svårt att tänka mig att allt bara är svart eller vitt.....jag tror att det finns en stor skala däremellan. För min del har jag svårt att se att man aldrig någonsin behöver använda sig av NEJ eller att ta tag  i hunden och ta bort den från det som är roligare än matte. Men jag tror nog att det är bäst att inte använda sig av för mycket nejande vid träning eftersom det lätt kan ta bort lusten och glädjen....så där jobbar jag med mig själv även om jag fortfarande kan höra mig själv säga nej då vi tränar :-(  När det gäller jaktträningen är det självklart extra svårt eftersom man där skall konkurrera med det som är det roligaste och mest fantstiska i en retrievers liv! Där vet jag inte hur de har tänkt när de förespråkar att man bara skall belöna det positiva och aldrig någonsin korrigera fel beteenden?


Det bästa som dessa diskussioner för med sig och som alla verkar vara eniga om i denna debatt är att man skall ha roligt tillsammans med sin hund, man skall skratta och vara glad.....annars skall man sluta träna och skona sin hund från att utsättas för vårt dåliga humör!!


Och när jag tänker tillbaka på hur jag tränade på brukshundsklubben i slutet på 80-talet så vill jag inte ha tillbaks den tidens tanke- och träningssätt för inte var det så kul inte!


Så det är väl nåt att tänka på i allt vi gör tillsammans med vår hund........att vi skall ha ROLIGT!!


Ha de!

 
 
Annica

Annica

10 januari 2009 18:49

Hmm, tror man ska plocka russinen ur kakan och inte följa någon guru slaviskt.. Att träning ska vara positiv är väl ganska självklar men i min värld så måste det finnas "nej". Och att träna jakt där apporterna är värda så mycket för hunden verkar ganska orimligt, då kan du ju aldrig utmana hunden. Men det rä alltid spänannde att at del av folks träningsmetoder och jag tycker man ofta får bra uppslag även om man inte köper allt!

http://www.ryegates.se

 
Lotta med  Juni o Cola

Lotta med Juni o Cola

10 januari 2009 19:05

jag håller fullkomligt med dig:) det där att sitta i bur låter ju helkonstigt!!! burlekarna som jag fattat e väl med för att lära dem att sitta vissa tillfällen.tex när man tränar med den andra hunden..typ istället för platsliggning..eller för att de ska trivas i hundburen i bilen..osv...
Här säger vi oxå nej till vardags..och jag låter även riktigt arg ibland..*rodnar* .men det finns ju de som aldrig använder nej. vet ej om det skulle gå..känner bara att vi aldrig skulle ha TID att vara så jäkla pedagogiska HELA TIDEN..
däremot har vi ju kört bara positivt på lydnaden...än så länge;)
Jakten har vi ju inte kommit igång med än..få se om P kan hålla fast vid sina "prinsiper"..;)men grundintällningen kommer väl alltid vara att hunden ska tycka att det e så kul att jobba för/med en. att den gör det för att det e kul inte för att den måste eller e rädd för straff:)och så får man ju roligt själv på kuppen också:)Jag gick en kurs med en tuff terrier som 14 åring..och slet o drog o ryckte..han vart aldrig en rolig hund att träna ..hade vart kul att se hur han hade kunnat blivit med endast pos lydnatsträning..kanske lite roligare!!?
ps. jag hoppas verkligen inte att det där att hunden skulle va i buren hela tiden används i sverige. Det är väl förbjudet här..?

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

10 januari 2009 19:08

Kan ju erkänna att fikon o dadlar inte hör till favoriterna här ; ))
Men, tack för tipset!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

10 januari 2009 19:26

Ha,ha, det har du rätt i!!!!!!!
Måste köpa lite ingredienser först ; )))

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Lotta med  Juni o Cola

Lotta med Juni o Cola

10 januari 2009 19:27

bra med lite tuffare djurskyddslagar tycker jag. fast tyvärr e det väl så att de inte alltid följs..frågade p nu om den där "bokskrivartanten"..och han säger att han hört det men tror inte heller att det används här. P har ju också vart i norge hos thomas o Fanny gott..och där fick de prova på lite burlek,men då användes det som jag skrev ovan.
men så är det väl med allt..det finns alltid ytterligheter och olika tänk inom olika "världar"

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

10 januari 2009 19:56

Jag känner att jag nog aldrig kommer att bli en notorisk klickermännsiska. Men det är absolut effektivt och en positiv metod. Jag tror som föregående talare att man får blanda och suga det göttaste ur det bästa.

Jag har en känsla av att man kan skilja lite på hur man först lär in momenten och sen hur man tränar vidare med dem när hunden kan dem, men kanske väljer att göra andra saker.

När man lär in så tror jag det är bra att undvika "nejen". Och att man då istället bara plockar bort det som är roligt eller avbryter. Så länge hunden testar sig fram till rätt beteende så jobbar den ju och tänker.

När hunden däremot kan beteendet men väljer att hitta på något annat bus så måste man ju kunna avbryta med ETT bestämt "nej!" eller vad man nu väljer för avbrytningskommando. Det är väl värre med de hundägare som grälar på sin hund långt efter att beteendet är över. Eller som jag stötte på när vi tävlade i Haninge. Hundägaren som var så jäkla sur på sin hund för att den inte hade gått bra på den tävlingen. Hon var riktigt otrevlig. Hade inte hennes kompis sagt åt henne så hade jag nog varit tvungen att göra det. Tänk om vi skulle införa straff för oss hundförare varje gång vi tränade fel/gör knäppa saker som hunden inte fattar. 20 armhävningar.

Att man skulle ha valpen i bur för att den inte ska få upptäcka saker som man inte har kontroll på verkar helt "wacko" i mina öron. Jag inbillar mig att det är så man skapar osäkra hundar.

Om buren däremot är ett ställe som inte innebär obehag men kan vara en plats för en time-out då hunden inte lyssnar eller verkar ofokuserad eller trött är en helt annan sak.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

10 januari 2009 21:58

Nog gjorde ni rätt i att låta julsakerna vara, det har vi också gjort. Blev så trött efter dagens träning och promenad. Känner redan av träningsvärken efter det att jag sprungit upp och ner för berget med dummisar.....

Ha en skön kväll!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Lizzieonline ...

Lizzieonline ...

11 januari 2009 09:29

Tjaba !
Instämmer till fullo med rubriken, för det är faktiskt det enda kriteriet som jag inte backar ifrån !!!
För övrigt sitter vi ju sas dubbelt i samma båt som du, eftersom jag dels har en Grupp - 8 hund ( = vi tränar även för fältprov ) och dels tillhör Crossovergänget .. :-), men jag har löst det hela så att jag " kör Svartbergsmodellen " när vi pratar tävlingslydnad, men i vardagslag är vi ( som har trafiken runt hörnet .. ) bl a tvungna att ha en fungerande broms, och för mej är det samma som ett säkert och ovillkorligt nej !

Sen kan ju inte heller se att allt måste vara svart eller vitt, för det ju faktiskt många nyanser däremellan .. *s* !

Ha en skööön söndag !

http://segla.mera.nu/lizzie/lizzie.htm

 
Lotta med  Juni o Cola

Lotta med Juni o Cola

11 januari 2009 09:36

japp. bra "hundunderhållning "att kasta ut i gräset. bra sådanahär dagar när P jobbar dygn att ta till:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

11 januari 2009 12:23

Ja, jag är nog en allätare och tar in godbitarna från många träningsmetoder....men ett NEJ som fungerar måste finnas hos mig i alla fall.

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards