HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

Vilken AHA upplevelse.....

Av Helena - 14 februari 2009 19:11

...jag fick idag när vi var i Eskilstuna på jaktträning. Jag som har trott att Vilja tar mina tecken på höger och vänster :-) Idag visade det sig att hon bara har tagit mina tecken (höger & vänster) för att hon har haft full koll på att det har funnits något där. Idag när vi körde dirigeringar åt höger utan att hon hade varit där och hämtat innan (target) eller att hon hade sett att vi lagt ut något så sprang hon visserligen åt rätt håll men hon sprang snett mot mig och inte rakt åt höger i hennes egen riktning som hon ska.



Vilja förstår inte alls vad matte menar.....och om matte ändå kunde lära sig att säga rätt och inte peka åt vänster och säga höger så kanske det blir lite lättare!!


Kennelmamman godkände min trimning med kommentaren att det så mycket bra ut och sen frågade hon med viss förvåning i rösten om jag hade gjort det själv :-)





Vilja in action! Foto: Ingela

Tänkte försöka mig på att rita upp övningen sen så det skall bli lättare att förstå men nu skall jag snart ner i bubbelbadet så det får bli senare. Vi var tre ekipage plus Annika med Tikka & Pingla som samlades idag i strålande solsken! Vi hade en underbar dag med mycket nyttig träning där vi jobbade mot hundens förväntan hela tiden.....skickade hunden åt det håll som den hade minst dragning och inte hade sett att vi lagt ut, kallade in hela vägen om man märkte att hunden förväntade sig en stoppsignal, mm.



Sen dirigerade vi ut hundarna rakt ut mittemellan de två målområden där de hade varit och hämtat innan (utan att de såg när vi la ut) och det var inte helt lätt men det fungerade efter några omskick där flera av hundarna var tvungna att kolla av targetplatserna en sväng först och när vi gick lite närmare. Sen körde vi även med att vi kastade störningsmarkeringar på målområdena som de skulle ignorera och springa rakt emellan och även då hundarna var på väg in kastade vi störningar.


 Tikka & Pingla


 Tommy med pappa Mynta som fick mycket beröm av kennelmamman idag!!


Sen när vi kom tillbaks hade Tomas gjort en god varm soppa som vi fick i magen innan vi begav oss hem till Stockholm igen.


LillPingla 




Tack Annika & Thomas för att ni tar så väl hand om oss, ni är helt fantastiska!!!



Och tack till Tommy för trevligt saällskap och att jag får åka med dig och till Ingela för trevligt sällskap.


Sen vill jag passa på och tacka Helene igen för de braiga värmepåsarna för trots att det var varmt och soligt idag så blev det kallt om fötterna och då var det gosigt att lägga en påse i varje stövel!!


Kram på er alla nu måste jag lägga mig i badet innan det kallnar!!

 
 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

14 februari 2009 21:55

Härlig dag ni haft i E - tuna ! Det funkar ju bra med " doggie - zen " även i jaktträningssammanhang, för det är ju i princip så det blir när man gör tvärtemot hundens förväntan .. *s* !

Natti och sov gott så att ni är laddade inför morgondagen !!
Kramiz

http://icelolly.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

14 februari 2009 22:50

Ni verkar ha haft en bra dag!
Många härliga bilder ; )

Sov gott!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
lotta med juni o cola o Tuvaluva ;)

lotta med juni o cola o Tuvaluva ;)

14 februari 2009 23:16

oj, vad snö det fanns i Etuna:) superdag låter det som:) jag är TRÖTT, kikar in som snabbast i min bloggis nu, innnan jag ska SOOOVA..o imorgonbitti slutar jag:)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Gazton

Gazton

15 februari 2009 01:45

Va duktiga ni är som sitter still, det vet inte vi hur man gör =)....

http://gaztons.wordpress.com

 
Patrik

Patrik

15 februari 2009 08:07

Mitt kommando på bakåtsitt är Ma. Dubbelkommando blir alltså Mama, som sonen upplyst om. Jag vill att baktassarna är stilla i alla skiften. Bra att du skriver om övningarna som ni gjort. Fortsätt gärna med det.

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

15 februari 2009 10:26

Ni verkar ha haft en kanondag i E-tuna. Sol och snö. Är lite avis på er jaktträning för den verkar så kul. Det var därför jag ville köra appellen med Wilma för att göra något annat än bara lydnaden. Lägga spår kan jag ju göra ändå, och gör det också. Men det känns roligare att satsa på något som man kan vidareutveckla och brukset kommer nog aldrig att kunna vara något för Wilma om jag inte lägger ner massiv träning på skotten.

Jag skulle så gärna komma till Lidingö och titta, men jag är fortfarande lite rasslig och hostmedicinen gör mig trött. Känner att jag nog ska stanna hemma och ta det lugnt istället. Jag hoppas vi kan träna i morgon.

kram Karin

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Sinna

Sinna

15 februari 2009 10:53

Åhh vilken KANONDAG ni verkar haft och vilken kanonuppfödare du verkar ha :-))
Hoppas ni får en bra dag idag också!!
Kram Sinna

http://gizmo.cybersite.se

 
Ingela

Ingela

15 februari 2009 11:36

Tack för en trevlig dag!!! Håller tummar och tassar för dig och Vilja idag. STORT LYCKA TILL. Kramiz

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
Ingen bild

P

15 februari 2009 12:21

Grattis till LP

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards