HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Rapport från spårskogen!

Av Helena - 21 maj 2009 16:07

Idag fick vi blodet så nu har jag tappat upp det på petflaskor och lagt i lagom portioner i frysen. Sen gjorde jag ett litet hål i korken på en petflaska som vi använde idag.


Perra och jag band upp hundarna och hjälptes åt att lägga spåret, jag snitslade och Perra drog klöven och droppade blod. Vi gick ett spår på ca 200 meter med en vinkel som fick ligga i en dryg timme.


Under tiden spåret "gottade" till sig gick vi en prommis till utkiken och fikade en liten stund.


Jag försökte posa tillsammans med hundarna så Perra kunde ta kort på oss.........



.......men det blev mest bus :-)


Vilja fick springa fritt för första gången på länge (har fått gå mest fot på promenaderna på sista tiden) och jag tänkte att det var bra att hon sprang sig rejält trött före spåret så hon inte skulle älga på i världens tempo (men ack så fel jag hade).



Sele och lina på, nu skall här spåras!



Jag missade att visa på legan ordentligt för jag tog miste på var vi hade sparkat upp...


..........men det hindrade inte Vilja från att hitta spåret och tuffa på i jordens fart! Jag höll emot lite för att hon skulle sänka tempot och jag kunde få henne att ta det lite lugnare.



Men hon hade (farten till trots) bra fokus och gick i spårkärnan i stort sett hela tiden......



.....gjorde en tapt och ringade innan hon snabbt hittade på spåret igen och fortsatte målmedvetet mot klöven!



Yes den e min!!


Klöven byttes sedan ut mot korv vilket kanske inte var ett så bra byte om du frågar Vilja som var väldigt besviken när klöven åkte in i frysen igen :-(



Tina höll sig helst lite i bakgrunden!!


För att vara i stort sett första gången så är jag supernöjd!!!! Vet inte riktigt vad hon hade kunnat göra bättre. Matte kunde däremot visat på legan bättre och snitslat lite tätare då jag bitvis hade svårt att se snitslarna. Men det var ju bara att lita på sin hund :-) Och idag hade jag ju Perra med mig som kunde tala om att hon gick rätt väg, eftersom jag har lite svårt att ha koll på snitslar (slapp ialla fall att ta ner dem för det gjorde Perra) och var jag går samtidigt som jag skall kolla in Vilja och ha koll på spårlinan så den inte trasslar in sig. Inte helt lätt skall jag tala om för er som inte själva har provat. Men det här var ju superskoj.....varför har vi inte gjort detta tidigare?? Anlagsprov "here we come"!!


I morgon (eller på lördag) skall vi lägga ett mycket längre spår på sisådär 500 meter och med fler vinklar (och kanske bloduppehåll).


Kram från oss!




 
 
Agneta

Agneta

21 maj 2009 17:22

Snyggt jobbat!!! Vi har inte kunnat spåra något i fjol, då jag gjorde illa knät. I år har det varit så mycket annat men nu kanske vi hinner lägga något spår....

Ska försöka få någon att skjuta med apportkastaren åt mig ikväll. Måste ju se om hon sitter kvar nu när jag klantade mig sist.....

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

21 maj 2009 18:12

Stopp å belägg, jag vill åsså vara me :-) Wilma håller på att gå bananas. Peter är ute och fixar med båten, var sitter Wilma? Bredvid mig och pockar på uppmärksamhet. Och då har vi ändå tränat en stund idag.

Jag tror jag smiter en stund från jobbet i morgon och tränar. Har du lust att dra en repa kl 10 som vanligt? Blir dock ingen kakbuffé och långfika eftersom jag måste hem och slutföra jobbet.

Sen på lördag gör jag gärna något, kanske viltspår om du har lust?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Pebbels

Pebbels

21 maj 2009 18:29

Härliga bilder. Det är kul att spåra :) Jag kom ihåg när jag skulle köpa blod och spår med Vilda, men så var man tvungen att kontakta någon myndighet och rapportera om vart man la ut blodet så det blev för krångligt. Jag hoppade över det där med blod. Lat som jag är ;)

Jag sov en liten lur nu på eftermiddagen så jag missar nog den där träningstävlingen, men nästa gång kanske jag åker och kollar. :-)

Visst, ses vid 10 imorgon. Då ska ni få titta på Pebbels tänder :D

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

21 maj 2009 19:36

Det verkar väl som om Vilka har rätt justa anlag .. ;)) för viltspår också !!!

Du ska vara väldans tacksam över att hon går just i spårkärnan, för viss " madame " ( nämner så klart inte vem, fast förresten så ligger hon på plus idag .. ;))) Gissa varför !? ) körde nämligen en kombination av fältsök och viltspår, med HÖG fart dessutom, så kan du ju kanske föreställa dig varför jag lagt ner den " verksamheten " efter att titeln var avklarad .. * fniss * !!

Kramizar från oss, som alltså träningstävlat " officiellt " idag ... ;)))

http://www.lizzieonline.net

 
Sinna

Sinna

21 maj 2009 20:20

KUL med "viltspårs repotage". Här håller vi också på med viltspår för full nu. I morgon ska jag lägga ett öppenklasspår för Cilla och ska mannen gå med och skjuta för henne.
Kram Sinna

http://gizmo.cybersite.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

21 maj 2009 20:26

Spåra är superkul för både 4 & 2-beningar... och det här gick ju super... men gud vilken bataklöv!

Ett bra tips är att även markera starten :-) och kanske tätare i början precis som du själv säger. Jag har ett bra kompendium gällande nybörjarspårning... vill du att jag skickar det till dig?

Jo, då lille Beck har kommit hem, han kom igår kväll och minsann så är det som att ha fått en "bäbis" igen. Men det funkar jättebra... lite ledsen är han dock men det blir längre och längre mellan "beklagningarna".

Kramkram

http://wallander.blogg.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

21 maj 2009 20:56

Jasså Perra var lite kluven inför att klyva klöven :-)

(nästan som ramsan sex laxar i en laxask...)

Jag gör allting i samma speed nu. Jobbar fort, äter fort och dricker vin fort, och blir fort lite lullig. Två glas vin och somna fort i soffan.

Ska jag hämta dig fort kl 9.40 i morgon?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

21 maj 2009 21:08

vad roligt att det gick så bra:)vad kul:)passa dig i skogen bara. Affe höll på att trampa på en huggorm idag..burr:/

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

21 maj 2009 22:32

Kom hit så får du en rådjursklöv istället! Om hon är duktig när ni kör ett längre spår med fler vinklar o bloduppehåll, vänta inte för länge med att gå anlaget. De blir för säkra och för snabba ;-) Ny rapport önskas! Låt gärna spåret ligga lite längre imorgon om möjligt så blir det nog ännu bättre! Kram

http://www.ryegates.se

 
Ingen bild

Jag igen

21 maj 2009 22:33

Ja att hon alltså blir ännu mer spårnoga då doften hinner ner i amrken mer... Jag har tillverkat massor med klädnypeplastbandare, går alltid fel annars *rodnar*

 
Ingen bild

Jag igen igen

21 maj 2009 22:56

Plastband och braiga klädnypor med hål i köpte jag på TEBA (nätet). Finns ett och annat skojigt på den sidan..En hel del roliga träningsgrejor ;-) Annars har jag plastband över!

 
Anna o Molle

Anna o Molle

22 maj 2009 11:40

Duktig syster, klart hon fixar att spåra. Molle får inte pga att jag är livrädd för att han ska spåra vid apporteringen. Musse spårar blod människor och allt och jag vill inte att Molle ska bli likadan. Vi får ta spårningen som pensionärer..Ha det!Anna
PS! Får du inte tag i mindre klövar? Ska jag skicka några med posten?? Kanske inte är så bra föresten...

http://molleomusse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna igen

22 maj 2009 11:49

Frågan är om han gav upp kampen i valphagen när hade så snabba syrror eller om han insåg att hans tur kommer så småningom. Det kanske är någon traumatisk som hände honom, säkert bet Vilja honom ordentligt om han var snabbare. Han kanske behöver tala med en hundpratare om sin elaka syster. Stackars mattes lilla gospojke....

 
Sarah, Ior & Pippi

Sarah, Ior & Pippi

23 maj 2009 19:46

Kul att det går bra med spårningen men jag måste ju få säga: Snitslarna är till för spårläggaren INTE för den som går med hunden :) Lita på hunden man tänker inte alltid på hur långt spåret kan ha "flyttat" sig...

http://www.flatcoated.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards