HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Snacka om att samla energi!!

Av Helena - 29 juni 2009 22:10

Vilja och jag har ju haft två vilodagar i helgen då vi inte har tränat varken apportering eller lydnad. Jag kände att vi behövde ta en liten paus från träningen i värmen :-)


Men ikväll när jag kom hem hade Linn tagit en låång promenad med hundarna så då behövde jag inte ta någon konditionsträning med Vilja nu på kvällen. Så vi tog med oss konerna och lite godis och leksaker och gick en promenad bort till fotbollsplanen för att träna rutan, inkallning med ställande och fritt följ. Och snacka om att Vilja hade lagrat energi under vilodagarna. Vi började med rutan och när jag hade hetsat henne lite och frågat "var är rutan" några gånger så for hon som skjuten ur en kanon i full fart fram och snodde med sig ena konen i farten och kom tillbaks till mig i samma fart :-) Jag ställde tillbaka konen och så gjorde vi om det.........samma visa igen ut i full fart och grabbade tag i närmsta kon och kom med den i munnen jätteglad även denna gången och helt övertygad om att hon hade gjort något väldigt bra! Hon verkade inte alls komma ihåg varför konerna står där.....eller åtminstone så hade hon svårt att behärska sig för hon var så laddad och bara måste ta konerna i munnen!! Vi kunde avsluta med två skick då hon iallafall hade alla fyra tassat i rutan och stannade ganska så i mitten :-) Jag fick vara nöjd så idag.


Körde lite inkallning med ställande och det funkade ganska bra när jag varvade med belöning bakom och belöning hos mig men hon stannar inte så tvärt som jag vill så det är bara att jobba vidare på det!


Dagens paradnummer blev fritt följ!! Hon verkade ha längtat efter att få gå fritt följ......vi gick långa långa sträckor typ hela långsidan på fotbollsplanen och hon hade jättebra kontakt och en härlig attityd!! Vi körde även lite halter och vändningar men la fokus på långa sträckor med tempoväxlingar och det var riktigt kul idag.


Det gick förbi en pappa och son med en amstaffblandning och de stannade till och tittade på oss. De stod en lång stund och tittade när vi körde fritt följ och efter en stund ropar pappan


- Hur bär du dig åt? Vi bara står här och gapar!! Jisses va duktig hon är!! Sen frågade han hur ofta jag tränar och så sa han det som kanske gjorde mig mest glad.

- Hon gör det där för att hon tycker det är roligt va och inte för att du bestämmer att hon skall göra så?

Han tyckte att det syntes att Vilja hade kul när vi tränade och det är ju det jag vill........att vi skall ha kul!


Då blir man lite stolt....även om han förmodligen inte visste så mycket om hur det ska se ut så är det ju alltid kul när någon tycker man har en duktig hund :-) Och att det syns att hon tycker det är kul!!


Eller hur?!


Gonatt!


Ps 4 dagar kvar till semester! Ds

 
 
Ingela

Ingela

29 juni 2009 22:54

Förstår att du blev stolt...det är ju så himla kul att träna när det går bra och man har mycket kontakt och glädje;-)Ha det bra, kramiz!

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

29 juni 2009 23:13

Så att dom stannade upp och tittade men framför allt att dom kommenterade det hela så positivt. Sedan första kontakten med er så har jag insett att Vilja har skitkul tillsammans med dig och du med henne (jo, jag är allt lite avundsjuk som inte kan göra mig lika intressant).

TACK SÅ ..... MYCKET att du upplyser oss andra som inte skall ha semester ännu att du bara har 4 dagar kvar!

http://wallander.blogg.se

 
Karin och wilma

Karin och wilma

30 juni 2009 08:19

Vi har lite brist på energi här, min dator har slocknat därav dåligt med bloggande. Kul att hon längtat så att få göra annat än att bygga altan. Klart det är roligt att träna (KLB...). Och när någon som inte själv tränar ser att det inte bara ser ut som om hunden gör rätt utan också att den VILL göra rätt. Då är det perfekt, jag är så stolt jag också :-) Här försöker jag att träna men så fort jag börjar med något så kommer Peters föräldrars hund. Jag får vänta tills vi skiljs åt. De förstår inte riktigt att jag behöver ha ordning när jag ska träna. Men det är ok att ägna sig åt sol, bad och segling också. Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Pebbels

Pebbels

30 juni 2009 09:22

Ni har verkligen ett kanon fritt följ. Alltid, iaf alla gånger som jag har sett er :) Du kan vara så stolt! :) Hur gjorde du på fotbollsplanen, gick du hela långsidan utan belöning?

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Emma

Emma

30 juni 2009 11:05

Vad roligt med uppmuntrande ord, det värmer alltid :) Jag har funderat vidare på det där med olika kommandon i fjärren, i Lydnadsboken nämner hon att hon byter ut ligg till back så som jag tänkte mig också. Men i reglerna är det bara tre kommandon och eller handtecken så jag är ändå osäker på vad som gäller. Samtidigt känns det ju viktigare att ha bra skiften och ett extra kommando än dåliga skiften. Jaja, jag får fundera vidare och se om jag får tag i nån domare att fråga. :) Kram!

http://www.gangster-glimma.blogspot.com

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

30 juni 2009 19:02

Oj, så kul att hämta rutan konen!!! Det har faktiskt Zidane med hållit på med.....ja ja hon kommer nog på det snart igen. Men det är himla kul när man vilat ett par dagar och se vilken glädje de har. Kram

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
Emma

Emma

30 juni 2009 19:14

Åh, det får du jättegärna göra!!

Jag har varit lite ledig nu i juni, men ska jobba från och med imorgon åtminstone ett par veckor. Ska hjälpa mamma och pappa att måla om huset på landet :) Vad har ni för sommarplaner? kram!

http://www.gangster-glimma.blogspot.com

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

1 juli 2009 12:05

Hahaha, kloka lilla Vilja. Frågar matte vart konerna är så måste man ju springa och hämta så att hon slipper stå där och undra ;)

Men vad roligt att få sådana spontana kommentarer :D Klart att du ska vara stolt - det är inte alla som kan få till en sådan glädje! Men som sagt - när det gäller vissa moment så verkar vila vara en finfin extrakick... Andra inte ;) Kram

http://vitherde.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards