HOLMSTORP

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Helena - 9 mars 2011 18:02


Idag gick jag ut med tjejerna för att träna linjetag, dirigeringar (uttecken) och sök åt två håll.


Jag började med att lägga ut tre dummisar på en linje åt ena hållet och en dummi åt det andra hållet. Sen tänkte jag skicka på flera linjetag på raken åt ena hållet varvat med ett skick åt det andra hållet. Båda hundarna fick se när jag la ut.


Lystra var lite överladdad och stack först iväg direkt innan hon fått lov. Fick henne att komma tillbaks men sen for hon runt lite och stack bakåt och tänkte hämta dummin som låg bakom mig.


Tog in och lugnade ner henne och gick lite fot på linjen mot och från dummisarna och då skötte hon sig riktigt bra. Sen när jag skickade henne på linjetagen så stack hon iväg i full fart och lika full fart in på de första, men mattades ganska fort och hade inte lika mycket dragning ut på den tredje (precis som om hon inte trodde det fanns mer att hämta).

Körde ett par där jag satte henne med ryggen emot och gjorde UT-tecken. Hon var lite osäker på första men sen kände hon igen att hon gjort detta förut även om det var längesen.

När hon hämtat dummis sprang hon förbi mig vid ett par tillfällen. Jag ställde då en externbelöning bakom mig (matskål med skinkost) och då sprang hon raka vägen in till mig men släppte dummin på marken för att snabbt få hämta sin belöning. Här borde jag ju delat upp det och tänkt att det var farten in till mig jag tränade på och inte avlämningar men jag blir så frustrerad när hon kastar dummisarna på marken så jag började krångla med att jag ville ha dem i handen - dumt av mig! 


Vilja låg så snällt och lugnt och väntade på sin tur. Gick fot fram och tillbaks på linjen och skötte sig på det stora hela bra förutom vid ett tillfälle precis i början när hon tog med sig två dummis.  


Lystra har svårare för att sitta still när jag dirigerar mamsen så hon passade på att slakta ett träd i ren frustration   


Sen la jag ut ett sök med kanin och rendummis åt ena hållet om en stig och ett sök med vanliga dummis åt andra hållet om stigen. Jag la sen ett linjetag utmed stigen som Vilja fick börja med att hämta. Denna övning fixade båda tjejerna kanonbra. Första skicket på söket med vanliga dummisar la Lystra ner den första dummin hon hittade och började leta efter nån roligare (kanin) men när jag tjoade och visslade på henne tog hon den och kom in med den!  


Avslutade med godissök till Lystra för att betinga in närsökssignalen.


REFLEKTIONER

Lystra behöver träna mer stadga, linjetag & avlämningar samt passivitet när VIlja jobbar.

Viljas löpdimma gäller inte vid jaktträningen - kanske till och med så att det är bra om hon är lite mer trögtänkt än vanligt, hehe. 


Nu på eftermiddagen har jag tränat hållafast och avlämningar med Lystra inomhus. Jag körde ingångar utan dummi och sen gav jag henne en dummi i munnen (jag höll emot så hon var tvungen att dra lite och ha ett fast grepp om dummin) sen när jag släppte kallade jag in henne vid sidan. Hon fick alltså göra ingångar med dummi i munnen och idag fick jag henne till och med att komma in opch sätta sig och sitta i säkert 15-20 sek med dummin i munnen vid min sida!! Detta är rekord för att vara Lystra så nu j-vlar skall jag fortsätta träna på detta sätt både med dummi och apportbocken.


Gokväll!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards