HOLMSTORP

Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Helena - 11 mars 2011 17:24

Det var lite blött och slaskigt men om man har ordentligt på fötterna så var det riktigt härliga träningsmarker på ängarna idag. Och solen har lyst på oss nästan hela dagen  


Jag började med två linjetagsövningar. På den ena blir det träning både på fotgående, linjetag (till ett område) och på närsökssignalen när hunden är i området.


Och på båda övningarna blir det såklart träning på att man inte skall byta och/eller ta flera dummisar.

  

Hehe bilden blev lite svag när jag scannade in den men det gick snabbare än att rita i paint så håll till godo   


Lystra fick jobba mest idag och Vilja var superduktig på att sitta lugnt och vänta på sin tur. Vilja fick lite fotgående och ett par skick in mot mitten på den första övningen och sen fick hon avsluta med ett långt linjetag.


På övning två försökte Lystra springa och hämta en till dummi när hon redan hade hämtat den jag dirigerade henne till. Men det räckte med ett Nej för att hon skulle förstå att det inte var tillåtet. Sen sprang hon raka vägen in till mig på resten av de som jag skickade henne på utan att ens snegla på de andra = mycket bra!


När jag hade gjort dessa övningar körde jag lite UT-tecken med Lystra och det verkar som om poletten börjar trilla ner om jag står relativt nära.


Jag avslutade med att sätta båda två lösa och gå långt ut och lägga två dummisar. Båda två satt helt stilla och lugnt och väntade. När jag kom tillbaks fick Lystra börja, lite fotgående framåt och sen skickade jag henne på detta ganska långa linjetaget. Det var kanske lite väl långt för henne för hon började svaja lite när hon hade sprungit en bit så det blev inte riktigt rakt men hon rätade upp sig och hittade dummin.


Den största testen med denna övningen var egentligen att se om Lystra kunde sitta kvar lös när jag skickade Vilja på ett långt linjetag. Lystra satt en liten bit bakom oss när jag skickade Vilja och jag trodde det skulle bli svårt för henne både när Vilja sprang ut i full fart och när hon kom tillbaks mot Lystra med dummis i munnen men hon satt så snällt och stilla 



REFLEKTIONER efter dagens träning


LYSTRA

  • Jag måste lita mer på henne och våga lämna henne lös när jag skickar Vilja för hon är mycket duktigare på att sitta tyst och stilla när hon är lös än när hon är uppbunden!
  • Lystra blir duktigare och duktigare med avlämningarna under träningspassets gång! De första skicken springer hon gärna förbi mig och vänder innan hon kommer in men efter några skick blir det raka vägen in! Jag har kommit på att jag skall börja varje pass med lite avlämningar på nära håll, fotgående och kontakt.
  • Mer fotgåendetraning "say no more"
  • Vi måste träna på att få till ett lugn efter att hon har lämnat av dummisarna, hon vill gärna hoppa efter dem och skuttar runt mig innan hon kommer in i utgångsposition redo för nästa. Träna detta separat i samband med avlämningsträning.

VILJA

  • Lite märkligt men det är en fröjd att träna apportering med henne nu när hon löper. Lugn och fin i passiviteten, sitter snällt och väntar på sin tur och när hon jobbar är det full fart ut och hon gör deet hon ska utan att hitta på en massa tokigheter.

Ha en bra fredagskväll!






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards