HOLMSTORP

Alla inlägg under april 2009

Av Helena - 20 april 2009 16:56



....är man också en nolla (bara så du vet Walle)!


Har just läst igenom alla era kommentarer i förra inlägget och vill börja med att tacka för alla lyckönskningar och hållna tummar och tassar men idag vet jag inte vad som hade kunnat hjälpa oss?!


Kan väl bara konstatera att hon var ännu MER taggad än igår. Hon började bra med att knallapportera på första vattenmarkeringen......stack direkt på skottet (igår reste hon sig ju bara upp). Och så samma visa på andra vattenmarkeringen och jag frågade domaren om jag skulle bryta. Han tyckte att vi kunde fortsätta och se hur det gick och jag tänkte att hon kanske kunde få visa upp sina bra sidor i de andra momenten........men se där trodde jag fel. Hon gjorde ett ganska bra närsök men sen var hon helt ur hand och vi hade noll kontakt....hon såg nog mig mest som ett onödigt bihang som följde med henne....hon som skulle klara sig så bra utan mig. Jag hade kunnat sätta mig och vänta vid starten så kunde hon hämta in allt som fanns. Fotgåendet igår var rena drömmen mot idag och igår lyssnade hon ju iallafall på mig :-)


Det enda positiva var att hon kom in till mig med allt vilt men annars gjorde hon inte en siffra rätt, så jag bröt!! 


Jag är så himla besviken!! Jag har lagt ner så många timmar på att träna med äckliga kaniner och fåglar och jag vet ju att hon kan om hon vill. Så ger hon mig bara fingret och kör Viljas enmansshow!!


Just nu känns det rätt så hopplöst och ett första pris känns miles away så jag skall inte starta på fredag :-(


Vilja fick stanna kvar hos Annica så får vi se om hon hinner få någon ordning på henne inför Råbyprovet om två veckor så kanske hon kan starta henne då, om hon inte hinner börja löpa?! Vi får se hur det blir.


Känns lite konstigt att inte ha nån hund att träna men jag har ju pudelen som jag kan köra agility med om det börjar svida alltför mycket i träningstarmen :-)


Man måste ju inte hålla på med hundträning.....det finns ju folk som samlar frimärken, samlar på porslinsfigurer, föder upp fiskyngel och annat kul :-)


Kram på er!

Av Helena - 19 april 2009 19:29

Idag åkte Vilja och jag til Åkersstyckebruk där Annica dömde kennel Lopplådans inofficiella jaktprov. Vi kom dit strax efter två och hann se några hundar, de var jätteduktiga och det var kul att se! Sen fanns det ju någon het sak som kastade sig i vattnet både en och två gånger innan kommando :-)


En som är duktig på att bryta sig ut ur alla möjliga och omöjliga bilar är min egen lilla Houdini. Vi fick åka med Karin och Hjalmar och lilla Krut till Åkersstyckebruk! Tack snälla Karin (missade att tacka dig ordentligt innan vi skiljdes åt). Karin hade en krok som hon satte fast i bakluckan så att hundarna skulle kunna ha luckan på glänt. Jag frågade om kroken var säker och Karin låste då blien vilket innebar att kroken var fastlåst. Men det var ju en glipa på 14 cm och det tyckte Vilja var ju ingenting att komma igenom. Hon hade kommit springande i full fart vid hundstoppet där de startande hundarna satt och väntade. Någon hade höjt handen och vrålat stanna och Vilja satte sig ner och lät sig snällt infångas :-) Men det är fortfarande en gåta hur hon har kunnat klämma sig ut genom denna smala springa.......men heter man Vilja och har en Vilja att komma ut så fixar man det själv!


När de var klara tränade jag/Vilja, Karin/Hjalmar och Annica/Ticka. Vi pangade ut mot vattnet och kastade och sen vände vi om och skickade hundarna på ett sök (med dummies) bakom. Vilja hade suttit i Annicas bil (mer utbrytningssäker) och laddat så fotgåendet ner till vattnet  var inte det bästa.....hon knallade en gång men höll sig sedan vid min sida....fast lite väl långt fram för att det skall vara bra. När jag skickade henne på söket kom hon in tom och hittade då en kvarglömd kråka precis bakom oss som hon hade fått känn på. Så då hade vi åtminstone ett vilt att träna lite med :-) Skötte sig sedan bra på söket.


Hon blev lite het av skotten och reste på rumpan men efter två-tre gånger satt hon snällt kvar både vid vatten och landmarkeringar.


Körde några gånger själv att jag kastade sten i vattnet (utan skott) och hade lagt ut kråkan som en dirigering utmed vattnet och trots stor dragning till vattnet gick hon på dirigeringen :-) Så generalrepetitionen kändes väl på det hela taget bra.....förutom att hon är för het vid fotgåendet.


Jag hoppas verkligen att hon håller ihop vid fotgåendet och inte knallar imorgon :-)


Det känns skönt med alla lyckönskningar och hållna tumamr inför morgondagen, det behöver vi!


Kram på er!


Av Helena - 18 april 2009 20:23

Tina blev lite frustrerad när det inte blev någon agility idag så hon var så het på att få göra någonting så hon fick hålla lite enmansshow till fikat!


Det bästa hon vet är att få stå i centrum så hon blev så till sig att hon till slut gjorde allt hon kunde utan någon som helst stimuluskontroll :-)



Av Helena - 18 april 2009 19:40

....och jag börjar undra vad jag har gett mig in på?! :-)


Men det är väl som Karlsson på taket skulle säga "en värdslig sak" det där med jaktprov!


Storkusinerna är här och firar Elias och vi har precis intagit en supergod måltid bestående av chevrégratinerade rödbetor med rostade solrosfrön och honung till förrätt och klyftpotatis, guacamole, haloumi och grekisk sallad till huvudrätt. Sen hade vi grillad kyckling också till de som inte ville vara vegetariska.

Så just nu är jag inne och tjuvbloggar en snabbis för snart blir det efterrätt.


Imorgon åker jag till Annika och sover över där till måndagen för att åka tillsammans med henne till jaktprovet :-)


Om bloggen är nedlagd på måndag kväll så vet ni varför.....!


Kram och ha en härlig lördagskväll!

Av Helena - 18 april 2009 12:41

Har precis kommit hem från träning på NBK. Idag var det jag/Vilja o Tina, Karin/Wilma och Susanne/Pebbels som träffades för gemensam träning.


Det var första gången vi träffade Susanne och Pebbels men efter att ha läst varandras bloggar känns det ju som om man känner varann lite sen innan. Pebbels var en supercharmig liten brun/vit Bordercollietjej. Tina var såklart tvungen att tala om för Pebbels att i den här flocken är det hon som bestämmer men accepterade sedan Pebbels om en ny medlem :-)


Pebbels med Karin vid budföring


Pebbels in action


Karin och Pebbels tävlar om vem som kommer först till Susanna och som ni kan se är det Pebbels som vinner!!


Vilja och jag körde ungefär samma moment som igår rutan, fjärren ochapportering. Och det gick ungefär som igår....var lite nosig till en början på rutan men sedan fart och fokus. Körde några svängar fritt följ och hon var verkligen med mig idag och höll ögonkontakten hela tiden. Vi har ju fokuserat väldigt mycket på jaktfot (utan ögonkontakt) under de senaste veckorna men det märks att hon direkt skiljet på att vi är på apellplan och då är det ögonkontakt som gäller :-)


Idag tränade vi uthoppet på hindret. Började med att hon skulle springa ut och sätta sig på targeten (utan hinder emellan) och körde sedan några sådana repetitioner vid hindret. Varvarde sedan med att ta bort targeten (när hon inte såg) och vi fick till några riktigt bra uthopp och sitt med bra avstånd och rakt och fint - utan target!


Vi körde en gemensam platsliggning i 3 minuter och jag gick och gömde mig idag. Funkade jättebra men om man skall var petig la Vilja ner sig på ena skinkan när det gått ca 2,5 minuter :-)


Vi avslutade såklart med några budföringar som pangbelöning vilket upskattades av alla hundarna!


Tyvärr kunde vi inte köra någon agility idag eftersom det var rallylydnadstävlingar på den planen........men det får bli nästa gång :-)


Tack till Karin och Susanne för en rolig träning.

Av Helena - 17 april 2009 20:45

....är det bevisat att dalmasar gör vad som helst för att bli kända! Såg ni knäckebrödsdansen med dalmasarna på talang?! Jisses vad vi skrattade........vilka grabbar!


När får vi se familjen Löfgren i en liten knäckebrödsdans?


Sen var det ju kul att stardogs gick vidare oxå!


Till Annika och till er andra som missade knäckebrödsdansen eller till er som vill träna magmusklerna och se den igen!!

Här kommer den!



Av Helena - 17 april 2009 13:24

Idag har vi varit på Nacka bk och tränat tillsammans med Karin/Wilma och Veronica/Zappa.


Rutan: Det var ett litet tag sen jag & Vilja tränade lydnad så hon var lite nosig i början och när jag skickade henne på rutan (utan target) sprang hon mest runt oh nosade och var inte alls med på vad som var rutan. Så då tog jag fram targeten och skickade varannan gång med target och varannan gång utan (Karin plockade bort den när Vilja inte såg) och då blev det fart och fokus. Vi körde ca 4 repetitioner och avslutade med ett perfekt skick mitt i rutan utan target!


Inkallning med ställande: Tränade alla delar separat: att stanna snabbt, inkallning från ställande med snabb start och kedjade ihop och körde ett helt moment. Funkade ganska bra, ingen tvärnit men helt klart godkänt.


Fjärrdirigering: Sitt-ligg-sitt-ligg (enligt Lkl2). Började nära och ökade avståndet successivt. Har tagit bort handtecknet vid sitt och det funkade mycket bra även på avstånd.


Apportering: Kastade iväg utan att säga sitt kvar och det funkade bra! Andra repetitionen gjorde hon det helt perfekt från början till slut en tror ni jag slutade då?! Nej då var jag ju tvungen att göra en gång till och då satte hon sig snett vid sidan. Att man aldrig lär sig! Då var jag ju tvungen att göra en gång till och då blev det perfekt (som tur va).


Platsliggning: Idag var den andra gruppen där och tränade samtidigt så vi hade en gemensam platsliggning ca 10 hundar. Vilja låg blickstilla hela tiden tills jag kom tillbaka (drygt två minuter). Tyvärr kunde jag inte gömma mig eftersom det var några ur den andra gruppen som inte ville att hundarna skulle ligga med solen i ögonen. Men det är nog bara bra att varva och stå synlig lite då och då.


Vi avslutade med fika i solskenet och lite budföring såklart - det är ju som en pangbelöning för både Wilma, Vilja och Zappa!


Jag byggde en liten agilitybana åt Tina idag med fyra hopphinder, A-hindret, bordet, balansen och gungan. Det uppskattades vill jag lova.....hon är så himla duktig! Det vore ju lite häftigt att börja tävla agility med en tolvårig pudel, eller vad tycker ni? När vi hade packat ihop för dagen fick Karin filma Tina. Eftersom det såg så kul ut fick både Wilma och Vilja testa banan också och det gjorde dem med bravur. Vilja blev lite yrig vid vissa hinder när det gick lite för fort men när jag körde om och saktade in henne vid kontaktfälten så gick det mycket bättre.


Vi kanske skall satsa på en agilitykarriär iallafall Karin?


Kram till er alla och ha en fortsatt härlig solig fredag!


Jag lägger ut en film på mina två lite senare. Jag filmade Wilma med Karins kamera så hon kankse lägger ut den på sin blogg Karin & Wilma!

Av Helena - 16 april 2009 22:17

....på mig och hundarna på morgonprommisen när vi var hos dem i torsdags!


 

 Foto: Gunilla Andersson


Visst ser det nästan ut som en tavla!?


Kram och gonatt! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards