HOLMSTORP

Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Apropå nosarbete och jaktprov

Av Helena - 1 september 2009 21:37

Eva kom med ett litet förtydligande efter att ha läst i min blogg :) Det var nog ungefär såhär som jag menade men jag är inte lika bra på att formulera det så för att ingen skall missförstå klipper jag in Evas mail här:


Läste din blogg och vill försäkra mig om att jag förklarat rätt i det här med nosarbete och sök. När du börjar med att träna med en riktigt svår och kanske 2 så småningom då tränar du hundens förmåga att hitta luktmolekylerna och enbart få utdelning för att fullfölja sökandet.
De här utesluter inte att man också tränar sökmönster, hunden ska lära sig skilja på gamla legor och där det ligger något. Den ska lära sig byta mark och jobba länge osv. Nosarbetet får ner nosen mot marken och också farten då den lär sig att vara noga för annars uteblir belöningen.


TACK Eva! Kul att du läser i min blogg :)


För övrigt så har vi skjutsat Vilja till farmor Tina ikväll. Hon skall få vara med på ett träningsprov med Tina imorgon....för nästa helg är det allvar för då skall Tina ta med sig Vilja (och ett gäng hundar till) och åka till Gotland på jaktprov :)


Ja det stämmer....jag har bett Tina starta Vilja på jaktprov eftersom jag blir så himla nervös att jag förstör för Vilja :( Jag litar inte på henne när det gäller fotgående och stadga och när hon känner hur nervös och osäker matte är så tar hon saken i egna händer och försöker fixa det hela själv. Och då blr det ju inte så bra märkte vi i våras när vi startade :) Så därför har jag bestämt mig för att med varm hand lämna över till Tina att starta Bingos dotter för att Vilja skall få visa vilken duktig apportör hon är! Jag är övertygad om att dessa tjejer gör ett bättre jobb utan mig :) Men jag skall jobba med min nervositet och träna vidare med Vilja så att vi kan starta på prov senare....kanske nästa höst eller så.....men JAG är inte redo riktigt än :) Men Vilja är redo!


Tack Tina för att du tror på Vilja......jag håller tummarna att hon visar upp sin bästa sida imorgon så du inte ångrar dig :)





 
 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

1 september 2009 22:26

Så nu kommer du att sitta hemma och tugga på naglarna istället :-) Det blir spännande att se hur det går!

kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

1 september 2009 22:32

Med tanke på att Vilja ska användas i avel tycker jag du gör helt rätt som " lämnar över " i det här skedet, och så kan du själv i lugn och ro jobba vidare och så småningom " ta över " även på själva proven !!

Dessutom har du ju även lydnadstvåan att jobba vidare med, och som " nån " skrev, det fattas väl ingenting till appellen heller * fniss * !?

Men du har ju själv gjort ett kanonbra jobb för utan din " grundinsats " skulle hon ju inte ha stått där hon står i dag !

Kramizar

http://icelolly.bloggagratis.se

 
Emma

Emma

2 september 2009 09:28

Vad spännande med jaktprov! Vi ska hålla tummarna! Ja, jag är lite rädd att vi inte ska komma med någonstans, det är ju många som blir bortlottade men det är bara att hoppas nu, annars får det bli i vår! Kram!

http://www.gangster-glimma.blogspot.com

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

2 september 2009 11:05

Du är en riktig snajdare på fina ord :-)

Ja, det känns som om det var mer habituering än sensitisering, hon kan ju avreagera snabbt. Men det är en hårfin balansgång känner jag. Att våga utmana men inte trycka på för mycket.

Jag kommer mycket riktigt inte att hinna träna på fredag. Kommer Vilja att vara hos Tina nu fram tills jaktprovet?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

2 september 2009 13:01

Undrar som föregående talar om Vilja är borta till jaktprovet eller om du vill ses på fredag :D Eller så kanske Tina vill köra lite agility?

Jag har en föreläsning 9-12 , så typ från 14 kan jag om du kan.

Jag lånar gärna boken också, den där om djur och kommunikation. :)

Kramis

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Agneta

Agneta

2 september 2009 14:52

Jag förstår precis hur du känner det, jag är själv i den båten att jag blir så nervös för att jag inte litar på henne och då vill hon ju "hjälpa till" och fixa det åt mig, utan min inblandning ibland he hee.

Vi tränar på förtroende nu och även stadga, hoppas det går bra ikväll för vi ska på träning! Generalrep!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Lotta, juni o Cola

Lotta, juni o Cola

2 september 2009 20:59

OJ vad jag håller tummarna för att det ska gå bra för Tina o Vilja borta på Gotland, liite avis på Vilja som får åka till underbara Gotland:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

2 september 2009 23:57

Vad roligt med ett litet träningsprov imorgon, skall bli roligt att höra hur det funkat Vilja & Tina emellan. När dom sedan kommer hem med 1:an från Gotland så vet du att hon kan & fixar det hela och då kan du slappna av lite och oxå våga starta utan värsta nervositet.

Jag tror oxå att Wallander skulle kunna fixa en 1:a om inte jag strular till det vill säga... men jag får ta risken, vill ha jaktprovspremiären avklarad.

Kramelikram

http://wallander.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 oktober 2012 12:22

    Efter att ha varit Bloggplatsen trogen i många år har jag nu fått ett erbjudande om att blogga via Vimeddjur. Jag håller därför på och bygger upp min nya hemsida och blogg i Wordpress så hädanefter kan ni följa oss HÄR   Min gamla HOLMSTO...

Av Helena - 30 oktober 2012 16:44


STOPPSIGNAL PÅ VÄG EMOT MIG!  STOPPSIGNAL PÅ VÄG IFRÅN MIG   LYSTRA FÖRSÖKER FÅ MATTE ATT BLÅSA STOPPSIGNAL PÅ ALLA MÖJLIGA.....   ....OCH OMÖJLIGA SÄTT         ...

Av Helena - 30 oktober 2012 15:57


- Menar du verkligen RAKT fram?? - Ja jag menar RAKT fram!! - Menar du att jag ska springa IGENOM enbusken?? - Ja jag menar att du ska springa IGENOM enbusken!! - Men om det kommer ett träd ivägen då?? - Om det komme...

Av Helena - 28 oktober 2012 18:13


Så var då äntligen denna helgen över!!   Känns lite som en mental urladdning nu när det är klart. För även om jag har känt att jag KAN det här så visste man ju inte vad för frågor som skulle komma på det teoretiska provet och om man pga nervosite...

Av Helena - 23 oktober 2012 15:26

I helgen bar det av till Arboga för sektionskamp mellan flatklubbens sektioner Östra (vårt lag), Bergslagen och Gävle-Dala. Värmland hade tyvärr inte fullt lag så de hade lämnat WO.   Vi har haft en superrolig helg med trevligt umgänge även om ma...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards