HOLMSTORP

Alla inlägg den 7 september 2009

Av Helena - 7 september 2009 21:21

....för det var både agilityjour och lydnadsjour samtidigt på klubben! Jag skulle precis börja köra gungan med Tina när jag såg att det var platsliggning på gång på lydnadsplanen så jag band upp Tina och sprang dit. Men jag hade inte behövt skynda mig för det var platsliggning a la ettan och tandvisning först så vi fick vänta en stund iallafall. Tror ni tanten gillade att bli uppbunden precis när hon skulle börja träna......skulle inte tro det! Hon satt och skällde hela tiden när jag tränade med Vilja inklusive under platsliggningen :(


Vilja var heltaggad idag....kan det möjligen bero på att jag hade kokt oxbringa som belöning idag? Hon gick superfint med ögonkontakt och bra position och trampade som en derssyrhäst under fria följet. Jag gick långa långa sträckor utan belöning utan att hon tappade.....blev nästan ännu hetare :) Körde några läggande under gång...lika taggad och snabb där.Sen gjorde jag lite fjärr a la trean och idag gjorde hon fina skiften även till stå (utan att flytta fram nåt steg) då jag gick några steg ifrån. Jag har ju fått stå precis nära henne för att hon inte skall flytta sig framåt på stå men idag gick det riktigt bra! Flyttade fram ett steg nån gång men då blev det ingen utdelning så nästa gång raste hon sig rakt upp :) Idag hade Vilja kunnat träna hur länge som helst kändes det som och jag som skulle träna agility med Tina.


På platsliggningen låg Vilja i tre minuter (jag var gömd) men hon hade lång hals och låg så hon nästan lättade med bröstkorgen från marken.......tror hon blev lite störd av syrran som satt och gapade för full hals att det var hennes tur nu och att hon ville köra AGILITY!



Så efter platsliggningen var det så pudelens tur. Det första Linda (som hade dagnes agilityjour) sa när Tina skällande snurrade in på plan var "oj vad hon är på"!! Linda minns ju Tina från hundungdomstiden (ca 9 år sen) och tyckte att hon var väldigt "pigg"!!


Vi körde nya gungan några gånger och efter att ha gjort några gånger hade hon inte längre några problem med den och när jag och Linda pratade så sprang hon en gång till för säkerhetsskull (man kan ju tjäna en extra godis) :)



Platta tunneln = inga problem

Vanliga tunneln = inga problem

Långhoppet (som bara skall ha två delar) = inga problem



Däcket = Inga problem


Slalom = Inga problem om matte tar det lugnt och visar vägen

Hoppraka med hinder = Inga problem om matte visar vägen. Körde även med matskål i slutet och att jag skickade henne framåt och det var heller inga problem.


Det som jag har varit mest orolig för är att Tina skall tjuvstarta. Jag trodde att man var tvungen att lämna hunden och gå in på banan före hunden (som jag har sett att de flesta gör) och att man blev diskad om hunden tjuvstartar. Men idag berättade Linda att man inte behöver koppla loss hunden innan startsignalen har gått och att man då har god tid på sig att gå in på plan. Om hunden då startar innan man är klar så gör det ju inget eftersom startskottet redan har gått :) Tidtagningen börjar när hunden hoppar över första hindret.


Och då kom jag att tänka på en annan sak. Undrar hur startsignalen låter? Tina har ju blivit lite skotträdd på gamla dar och hon kanske tycker det låter jätteläskigt när startsignalen ljuder och då kommer hon inte göra nånting :(


Måste kolla upp det :)


Nu ligger min agilitydrottning på rygg och snarkar!! Kanske får bli dubbla doser Glucosamin imorgon....men vad gör det säger Tina....det är ju såå kul! 


Ps Om ni tycker ni känner igen bilderna så har ni alldeles rätt för jag la in lite gamla bilder. Ds



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards