HOLMSTORP

Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Helena - 8 mars 2009 19:17

....som vi fick av Tyra & Agge igår!!



Jag blir så glad och stolt när någon visar att den gillar vår blogg. Mina barn undrar ibland om det verkligen är någon som orkar läsa allt som jag skriver? Och även om jag inte tror att någon orkar läsa allt så verkar det finnas några som hittar iallafall en del som de tycker är intressant :-)


Tack snälla Agneta & Tyra


Eftersom flera stycken i min länlista redan har fått denna award vill jag ge den till alla i min länklista som inte redan har fått den! Ni har alla läsvärda och roliga bloggar som jag försöker läsa varje dag!!

Av Helena - 8 mars 2009 18:39

Jag har ju inte tänkt ut något flashigt pris i den här lilla "tävlingen" men vi får se vad jag kan skrapa fram till vinnaren.....förutom äran!


Jag hade tänkt att alla ni bloggläsare är jury och i kommentarer i detta inlägg röstar på det klipp som ni tycker är roligast!


De klipp som kommit in är:

1) Mitt eget klipp från jaktträningen


2) Crazy dog - den snurriga papillonen


3) Walle väntar på popcorn


4) Asta & kompis busar med sina mattar


5) Cola springer iväg med leksak


6) Kast med liten tax


Så nu ser jag fram emot att så många som möjligt går in och röstar fram sitt favoritklipp!!


Nästa helg tänkte jag att vi skulle fått fram en vinnare så gå in och rösta så fort som möjligt!!!



Av Helena - 8 mars 2009 16:56

Kursen med Maria Hagström har varit otroligt givande!! Jag har förstått på er kära bloggläsare att många av er är väldigt angelägna om att jag skall skriva mycket intressant idag på bloggen. Jag har dock tänkt skriva i väldigt korta drag vad vi har gått igenom och sen lägga ut lite pö om pö under en tid framöver. Jag har filmat en hel del och tänkte sätta ihop en film så vårt träningsgäng kan ha en videokväll hemma hos mig :-) Jag har även fått tillåtelse av flera av deltagarna att lägga ut filmsnuttar här på bloggen. Så jag kommer lägga ut små filmsnuttar här när de shapar fram olika beteenden.


Jag tycker det har varit oerhört lärorikt att se hur andra hundar beter sig för man blir så hemmablind när man tränar sin egen hund och det är lätt att man mest ser sina egna brister och missar alla förtjänster i sin egen träning. Sen är det så kul att se alla rasskillnader och jag fick lite längtan efter Vilja idag när en flattehane jobbade eftersom hans sätt att fundera och försöka sig fram påminde så mycket om Viljas sätt :-)

Kursen har ju framförallt behandlat leken som grundträning och hur man genom leken sedan fångar upp olika beteenden och formar det till det vi vill få hunden att göra.


Det absolut viktigaste är att man hittar en bra förstärkare så att det får ett högt värde för hunden att göra det vi vill att den skall göra.


Och sen är det såklart viktigt, som jag nämnde igår, att hunden lär sig spelets regler för att det skall bli lättare att arbeta.


Vilken attityd man vill att hunden skall ha och att man inte belönar pip, gnäll, mm är ju också väldigt viktigt.


Några lekövningar som Maria tyckte var viktiga att göra tillsammans med hunden var:

  • Starta upp träning = att hunden skall starta upp dig och inte tvärtom.

  • Stanna kvar - även vid störning t ex med omvänd lockelse.

  • Att ta i och gripa på varsågod - ta bort ex leksaken/apporten om hunden är för långsam så den lär sig att vara snabb för att inte missa möjligheten till belöning.

  • Springa fort - explosiv start

  • Kommandolyhördhet (stimuluskontroll) att testa om hunden förstår kommandot om man har en annan position och om den inte kan se vårt ansikte. Hundar går på vårt kroppsspråk mer än vad vi säger!

  • Följaövningar - först framifrån, röra sig från hunden och belöna när hunden rör sig mot min vänstra sida.

  • Gripa/släppa apport (handtouch – nosdutt mot handflatan för att ge hunden stort värde i att trycka apporten mot handflatan)

  • Fånga beteenden


När man har en hund som är tränad i alla dessa lekövningar är det lätt att lära hunden momenten.

Men det måste ALLTID vara mödan värt för hunden att delta i våra lekövningar. Man skall vara noga med attityden och det skall alltid vara värt att välja matte – i alla lägen!! Målet är att hunden hela tiden skall uppfatta träningen som lek!!


Idag på förmiddagen fick alla kursdeltagarna plocka upp ett beteende som hunden aldrig har gjort tidigare och på eftermiddagen fick alla välja ett moment som de ville jobba med och göra en plan för hur de skulle göra.


Det var väldig variation på hundarna i gruppen alltifrån en golden på 6 år som inte hade någon vana alls av att träna på detta sätt till en labbetik på 8 månader som var ganska van vid shaping och klickerträning.


Jallo funderar på vad matte vill. Eftersom träningstänket var helt nytt för både matte och Jallo valde de att fånga spontana sitt på förmiddagen och tränade krypteknik på eftermiddagen. Och Jallo förstod snabbt vad det var frågan om . Han tyckte dessutom att det var jättekul och polerade golvet med svansen vid krypträningen när matte försökte fånga minsta lilla bakbensrörelse vid. Enligt matte har han tidigare tyckt att det har varit tråkigt att träna men det tyckte han definitivt inte idag!!


Lilla Roxy tränar bakdelskontroll (kommer en liten filmsnutt på detta senare under veckan)


Luddes matte shapar fram nosdutt på postitlapp och Ludde är snabb att förstå att enda sättet att komma åt belöningen är att dutta på postitlappen och de kom nästan till att sätta postitlappen på kylskåpet.


Maja körde nosdutt på postitlapp på förmiddagen och att inte dra i koppelträning på eftermiddagen. Maja var väldigt duktig på att bjuda beteenden trots att hon var helt ovan vid träningssättet. Vid duttande på postitlappen blev hon ett tag lite frustrerad och kastade sig först på sidan men sedan rullade hon runt och kastade sig sedan upp och duttade på postitlappen!


Dunders matte fångar när han kliver i korgen med två framtassar och han var även på god väg med tre tassar.


Diesels matte ville få bort att han vid uthoppet tog sig en runtomkring flukt för att spana in om han kunde hitta något kul vilket har gett utdelning vid några tillfällen då han t ex. har hittat en annan hund att springa till.


Sen var det den unga flattekillen (som tyvärr inte kom med på bild) som också var helt ovan vid shaping men som fattade konceptet så fort han kom på att han inte fick någon utdelning om han hakade sig fast vid godishanden.


Alla hundar och förare arbetade på jättebra och lyckades med sin uppgift både på förmiddagen och på eftermiddagen.


De som jag har kollat med om det är ok att lägga ut filmer på bloggen är Roxy, Ludde, Diesel och Majas mattar så på dessa hundar kommer jag lägga ut lite filmsekvenser senare.


Tack till Maria för en otroligt givande men intensiv helg!!








Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards