HOLMSTORP

Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Helena - 22 mars 2009 13:41

....men jag vaknade iallafall av mig själv halv nio.  Halv elva mötte vi Inger/Loka och Susanne/Frida för jaktträning. Idag var det min tur att hålla i övningarna och jag hade planerat att vi skulle göra en likadan sökövning som förra söndagen med blandat hårviltsdummiesar och fågelvingedummiesar (idag hade Inger med en kråka och en kalle kanin också). Vi gjorde som förra söndagen två sökområden och hundarna skulle hålla sig i rätt sökområde och fick inte heller ta störningsmarkeringen som kastades.


Idag var det en smalare gräns mellan sökområdena och det var lite svårare för hundarna att förstå var det ena sökområdet tog slut och det andra tog vid. Vilja bytte sökområde vid några tillfällen men med lite tjoande kunde jag få tillbaks henne i rätt område. Däremot brydde hon sig inte om störningsdummien idag!! Men det kan bero på att hon genomskådade att det fanns en vakt i skogen som skulle hinna ta den före henne :-)


 


Jag är såååå himla nöjd med Viljas sökarbete idag hon hade ett fantastiskt sökmönster, hon kan ha en förmåga att söka mest i kanterna men idag sprang hon verkligen i serpentingångar fram och tillbaka i hela sökets bredd och djup. Hon verkligen scannade av hela området!! MVG i sök till min kicka idag! 


Sen att hon hittade både kråkan och kaninen och kom in i full fart och levererade i hand gjorde ju inte saken sämre :-)

 


Däremot är jag inte lika nöjd med hennes stadga och passivitet idag. Hon var övertaggad, det kom några enstaka pip och hon hade svårt att sitta still och vänta på sin tur till en början. Jag väntade såklart med att skicka henne tills hon hade en lugn och fin attityd och efter att hon hade hämtat några och gjort av med lite uppdämd energi så lugnade hon ner sig och väntade snällt på sin tur :-)


Tack Inger och Susanne för en härlig förmiddag.......vilken tur att jag var tvungen att släpa mig upp trots att sängen försökte dra mig tillbaka. Nu kan jag med gott samvete slappa en stund istället. Jag fick hem gubben som har varit i Helsingfors på en 36-timmars med sina barndomskompisar och han somnade just in så jag tror jag gör honom sällskap en stund.


Nattis! 



Av Helena - 22 mars 2009 13:22

.....på morgonen stack vi till Vällingby för att heja fram Karin & Wilma till ett förstapris i Lydnadsklass I. Wilma skötte sig jättebra och var fokuserad och var med Karin hela tiden trots att det var mycket störningar runt omkring med flygplan i luften och en skjubana en bit ifrån!

Tyvärr räckte det inte hela vägen för Wilma nollade läggande under gång och fick inte full pott på platsliggningen pga dubbelkommando så de slutade på 154,5 poäng : (  Sen tycker jag faktiskt att domaren var snål med poängen på linförigheten!

Surt sa räven men nästa gång sitter den!!


När vi kom hem åt jag lunch med barnen och sen stack jag och Vilja iväg och tränade lydnad. Vi hade så kul och det var full fart hela tiden. Vilja var jättetaggad och så positiv i alla moment.


Rutan: När vi körde rutan hade hon full fart framåt och stannade på mitt stå kommando. Placerade sig inte mitt i rutan vid de första skicken så då la jag in targeten och skickade några gånger så hon placerade sig mitt i och efter det gjorde hon flera bra skick även utan target. Vi belönade inne i rutan med både godis, lek och mys.


Inkallning med ställande: Körde med matskål bakom, kallade in och kommenderade stå och då stannade hon mycket fortare....hon tvärnitar fortfarande inte men hon stannar rätt så fort. Och med tanke på vilken fart hon har blir det ju lätt att hon hinner ta några steg.


Apportering: Mycket bra även idag både stadga, snabbhet, upptag och inleverering. Satte sig lite snett vid ett par tillfällen men till största delen bra.


Fritt följ och positionsträning: Hade en bra attityd och var lagom taggad. Höll position och ögonkontakt mycket bra.


Sammanfattningsvis ett mycket bra och roligt träningstillfälle! Jag filmade (men hamnade tyvärr ur bild en hel del) och tänkte titta på filmen nu för att analysera hur jag ser ut framförallt när jag går för igår kändes det som om jag fick till en bra teknik.


Sen var det bara hem och hoppa i badet och fixa sig iordning för på kvällen var vi på 40-årsfest! Tack Pia för en kul kväll med dans halva natten. Och tack till mina söta barn som hade en myskväll och lagade mat och bakade cheesekake tillsammans bara de två, när mamma och pappa är ute och förlustar sig!


Kram!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards