HOLMSTORP

Alla inlägg under januari 2009

Av Helena - 15 januari 2009 06:31

Vi har ju kört med target ett tag men jag har ännu inte tränat in att hon skall stå länge och "frysa" på targeten. Nu har vi tränat det under några kvällar och igår kväll kombinerade vi det med extern belöning där hon dessutom måste behärska sig. Godisskålen står i närheten av mig och om hon skulle försöka ta godiset sätter jag handen över, men hon försökte faktiskt inte ens. Hon ser för söt ut när man ser hur hon brottas med sig själv för att behärska sig och lista ut vad jag vill istället för att kasta sig över godiset.


Jag har fortfarande inte fixat skivor och laddat den riktiga filmkameran så det är urusel kvalite då det är filmat med den vanliga digitalkameran men jag lägger ändå ut en liten filmsnutt! 

Av Helena - 14 januari 2009 19:57

Har precis kommit hem från träning på klubben med Wilma & Karin.

Vi började med att köra rutan med extern belöning och skick från olika håll. Karin & jag turades om att vara godisskålsvaktare åt varandras hundar. De rekommenderar ju att man skall börja med de högintensiva momenten eftersom hunden då har mest energi.....men jag tror inte att det är rätt teknik på min hund iallafall. Vilja var helt skogstokig, tog konerna, försökte springa till godisskålen direkt och for fram och tillbaka som en skållad råtta!! Ingen fokusering alls vare sig på var rutan eller targeten var :-(

Men när vi körde rutan igen på slutet av träningspasset så var det en helt annan hund som lät konerna stå och försökte hitta rutan både med och utan target. Vilja börjar kolla in konerna och ser ut att fundera på om hon hamnar rätt! Wilma har kommit ännu längre och man ser att hon verkligen kolla in konerna när hon placerar sig då det inte finns någon target.


Sen tränade vi linförighet, ställande och läggande under gång och hopp över hinder med både ut och tillbakahopp.


Linförighet: Vilja var ofokuserad och gick bara bra korta stunder med många vändningar och halter. På slutet tränade vi med extern belöning (Karin vaktade) och är det något Vilja måste träna på så är det att behärska sig. Hon ville gärna titta åt godisskålens håll istället för att titta på mig men det gick bättre mot slutet :-) Jag vill gärna kunna använda extern belöning eftersom jag märker på henne att det är av större värde. Så självbehärskning skall vi träna mycket på! 

Ställande under gång: Körde bara 4-5 repetitioner och hon stannade överlag snabbt idag, tog endast något steg.

Läggande under gång: 4-5 repetitioner, la sig snabbt i stort sett varje gånger.

Hopp över hinder: Började utan target och hon stannar då lite för nära hindret men klarar ändå återhoppet utan problem. Kör en repetition med target och sen utan igen och då stannar hon längre bort. Skall fortsätta att köra med target ibland.  


Nu ska jag äta lite!! Ha en bra kväll!




Av Helena - 13 januari 2009 17:57

...med jättefina kanindummies som Helene & Wallanders kompis har gjort!! TACK snälla Marie!


Vilja var jättenyfiken och "sugen" på våra nya kompisar från början och ville gärna "lugga" dem lite, men det fick hon inte för matte :-(

Till en början fick hon bara ta dem ur handen på mig och efter en kort stund tog hon jättefint och höll med ett mjukt och fast grepp och då fick hon beröm "klick+godis". När jag la ner dummien framför henne trodde hon att jag tänkte använda den som target så då trampade hon på den. Men när jag istället rullade iväg den på köksgolvet sprang hon (på kommando) och hämtade den och kom direkt och lämnade av fint till mig! 


           

Vilja med en av sina nya kompisar - vi tänkte kalla dem Pelle & Lisa


Eftersom hon är så het på kanin har jag tänkt träna mycket med klicker inne i lugn och ro, både grepp och avlämningar. Hon var jätteduktig idag och det var bara precis i början som hon försökte lugga dem lite i pälsen men hade ett stilla, mjukt och fast grepp utan att ta hårt eller tugga på dem :-) 


Så då Vilja kanske matte snart vågar ta fram Kalle ur frysen, så får vi se hur det går?!


Den som lever får se!!


Här kommer en liten film från dagens övningar filmat med "lilla" kameran så det är väldigt dålig kvalité men det får ni stå ut med!

Av Helena - 11 januari 2009 20:43

.......julgranen har kastats ut, ut, ut...fönsterbrädena är torkade, fönstrena putsade (på insidan iallafall), gardinerna bytta, golven dammsugade....mmmm va skönt!

Det är lite konstigt att lika mysigt som det var att klä granen för några veckor sedan, lika skönt var det att kasta ut den nu :-)


Och nu går vi mot ljusare tider med längre dagar och härliga kvällar :-) 


Ha en skön söndag kväll!

Av Helena - 11 januari 2009 13:11

Har precis kommit hem från träning med jaktgruppen, tårna har ännu inte tinat :-) Det var kul att träffas igen efter ett uppehåll under december och julledighet!


Vi var fyra ekipage som samlades på Ösby ängar i Gustavsberg. Idag var Inger ansvarig och hon hade planerat två övningar men vi började med lite kontaktövningar och fotgående!



Övning 1 - Vända från förväntan: Vi ställde upp oss på linje, en person lämnade sin hund och gick ut och kastade en markering. När den som kastat kom tillbaks till sin hund vände vi alla hundarna och gick fot bort från markeringen. Den hund som var mest fokuserad på sin förare och kunde "släppa" markeringen fick vända om och hämta. Alla hundarna skötte sig och klarade av att fokusera på sin förare men de flesta satt nog lite som "på nålar", åtminstone gjorde Vilja det. Men det blev inga knallningar idag vilket jag är glad för :-) 


Här har de andra kommit tillbaks och Vilja väntar på att hennes "söliga"  matte skall komma!


Övning 2 - Sök med störning: Vi gjorde ett stort sök med 14 dummiesar och alla hundarna fick sitta kvar vid ryggsäckarna under tiden som vi la ut söket.....och vallade av området. Vilja satt väldigt lugnt och fast hela tiden då jag var ute! Sen vände vi hundarna från söket och kastade en markering. Sen vände vi tillbaks mot söket och en hund fick först hämta en på söket och sedan hämta markeringen,sen kastades en ny markering och nästa hund fick hämta en på söket och markeringen osv. Alla hundar hade järnkoll på markeringen men klarade att släppa den och gå ut på söket först. Sen att Myntas husse ramlade och Viljas matte räknade dummiesar vid en avlämning så att systrarna "Snabb" lyckades hämta markeringen innan kommando får vi ta på oss, Tommy & jag :-)


Mynta avlämnar snyggt till sin "klumpepappa" Tommy - så länge han håller sig på benen :-)


Jag är mest nöjd med att Vilja inte gav upp på söket eftersom hon har en tendens att ge upp eller fråga mig då hon inte hittar något! Hon gick ut och plockade in 2 stycken svåra dummiesar efter att Loka och Mynta (som inte brukar ge upp i första taget) hade gett upp och kommit tomhänta!

Och att hon var lugn och avslappnad när de andra hundarna arbetade får hon en stor guldstjärna för! Mattes duktiga flicka - du kan när du vill!


Inger skickar Loka på söket!


Frida markerar!


Tack till mina träningskamrater för en härlig förmiddag och särskilt tack till Inger för två mycket bra övningar!


Ha en fortsatt skön söndag!

Av Helena - 10 januari 2009 17:15

Har under eftermiddagen roat mig med att försöka följa den debatt angående negativt straff dvs att man tar bort en belöning, time-out och sk "burlekar". Dessa burlekar hade jag inte hört talas om tidigare men det är tydligen något som används som straff av en del i klickervärlden. När jag läser inläggen och kommentarerna verkar det för mig som om de flesta som är med och diskuterar egentligen, åtminstone delvis, är av samma åsikt! Men det har tydligen blivit en hetsig debatt och en del hårda ord. Jag som är en sk "crossovertränare" och som hela tiden jobbar med mig själv för att inte säga "nej" eller ta tag i Vilja (och då menar jag inte våldsamt) då det blir fel blir uppenbart förvånad när jag läser udrag ur en bok av Susan Garret som tydligen är någon guru inom klickervärlden. Hon beskriver "burmetoden" som när jag läser den verkar var en metod som går ut på att valpen skall befinna sig i bur hela tiden då man inte kan ha koll på den för att se till att den inte väljer felaktiga beteenden??! För mig verkar det som en väldigt märklig och oetisk metod (om jag förstått det rätt) att man skall förhindra valpen från att vara valp med allt vad det innebär av upptäcktsfärder och små bus! Som på 50-talet när bebisar sattes i hagar för att skydda dem från omgivningen, är det någon som skulle komma på tanken idag.....nej nu barnsäkrar vi såklart hemmet istället!!


Nu har jag inte läst Susan Garrets bok utan bara skummat igenom en del utdrag som finns på en blogg där detta diskuteras. Sen läser jag på en annan blogg om att vi skall skratta mycket och känna glädje tillsammans med vår hund och när vi tränar hund. Och att Susan Garret tydligen sjunger när hon tränar hund för att det är ju svårt att vara arg och samtidigt nynna/sjunga glada trallar. Att samma människa förespråkar ovanstående burlekar blir en konflikt i mitt huvud?


Jag har (och gör till viss del fortfarande) använt mig av "nej"-"bra" metoden både vid uppfostran och träning och det är ju som bekant inte lätt att lära gamla hundar sitta...även om detta ordspråk inte alls stämmer när det gäller hundar. Det är troligen svårare för oss som människor att ändra våra invanda beteenden än vad det är för hundarna :-)


Jag har svårt att tänka mig att allt bara är svart eller vitt.....jag tror att det finns en stor skala däremellan. För min del har jag svårt att se att man aldrig någonsin behöver använda sig av NEJ eller att ta tag  i hunden och ta bort den från det som är roligare än matte. Men jag tror nog att det är bäst att inte använda sig av för mycket nejande vid träning eftersom det lätt kan ta bort lusten och glädjen....så där jobbar jag med mig själv även om jag fortfarande kan höra mig själv säga nej då vi tränar :-(  När det gäller jaktträningen är det självklart extra svårt eftersom man där skall konkurrera med det som är det roligaste och mest fantstiska i en retrievers liv! Där vet jag inte hur de har tänkt när de förespråkar att man bara skall belöna det positiva och aldrig någonsin korrigera fel beteenden?


Det bästa som dessa diskussioner för med sig och som alla verkar vara eniga om i denna debatt är att man skall ha roligt tillsammans med sin hund, man skall skratta och vara glad.....annars skall man sluta träna och skona sin hund från att utsättas för vårt dåliga humör!!


Och när jag tänker tillbaka på hur jag tränade på brukshundsklubben i slutet på 80-talet så vill jag inte ha tillbaks den tidens tanke- och träningssätt för inte var det så kul inte!


Så det är väl nåt att tänka på i allt vi gör tillsammans med vår hund........att vi skall ha ROLIGT!!


Ha de!

Av Helena - 10 januari 2009 14:00

När jag fyllde 42 (hrmm alltså snart 1,5 år sedan) fick jag en apportkastare (Turner & Richards) som funkade dåligt redan från början, ibland gick skottet av och ibland inte. Ett tag var det bara Perra som kunde skjuta med den och i höstas funkade den helt plötsligt inte alls :-( Eftersom vi inte hade lämnat in den från början så fanns det ingen garanti som gällde längre. Perra försökte slipa på slagstiftet för att se om han kunde fixa det men det funkade inte....firman skickade andraskott som vi skulle testa..funkade inte....så då skickade de efter ett nytt slagstift från England och det kom på posten häromdagen! När det var monterat så gick det mycket högre upp än det andra slagstiftet gjort nån gång och j..vlar vilket drag det blev i den nu!! Så nu kan vi "panga" igen till Viljas stora lycka!!


Jag följde era råd och sparar undanplockandet av julsakerna till imorgon....de försvinner ju inte det är ju ett som är säkert.


Så istället har jag, Vilja & Tina och Eva & Maya varit på en lång promenad i skogen. Tack Eva för en härlig promenad och trevlig pratstund!


Maya & Tina


Vilja försökte med alla möjliga (och omöjliga medel) att få igång Maya men det gick inte alls :-( Men när vi gick hemåt träffade vi en stilig brun labbehane som minsann dög åt Maya....tros att han blev liiite i jobbigaste laget efter ett tag! Det händer ganska ofta tycker jag att hundar helst leker med sina egna rasfränder...nu skiljer det ju inte så mycket på labbe och flat de är ju båda retrievers....men ändå, visst är det ofta så att flattarna blir jätteglada när de träffar en annan flat!


Vilja som Charlie Chaplin


Vissa hundraser kan ju inte alls leka med hundar av annan ras eftersom en del raser helst leker jaktlekar och andra helst vill brottas och en del vallhundar mest springer omkring och skäller och försöker hålla ihop hela flocken....det är rätt kul att iaktta olika rasbundna beteenden.



Kraam på er alla och ha en härlig eftermiddag och kväll!!


Av Helena - 10 januari 2009 09:22

...vilket är ganska ovanligt när det gäller mig ;-) Såå då kanske jag borde städa undan julen!? Om andan faller på så kanske.. men jag tror att jag hellre går ut och tar en långpromenad, tränar lite dirigeringar, lydnad eller nåt annat kul. Perra & Linn har åkt med fotbollslaget till Boda borg...som skall var som typ fångarna på fortet - blir nog superkul!  De kommer inte hem förrän imorgon så Elias och jag är solo ikväll. Elias älskar att ta fram julsakerna men är inte lika ivrig på att städa undan julen, så av honom kan jag nog inte räkna med någon hjälp. Och det är ju inge kul att städa ensam så jag väntar nog tills imorgon när Perra kommer hem.


Ha en härlig dag!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards