HOLMSTORP

Alla inlägg under juli 2009

Av Helena - 12 juli 2009 12:00

När jag tar fram vattenslangen och skall vattna eller spola av altanen blir min lilla coola tjej helt vild!! Hon har en sorts hatkärlek till vattenslangen och vet nog inte själv om hon tycker att det är roligt eller mysrysigt med denna lek :)


(Hennes söta husse funderade på om det verkligen var bra för tänderna att hon slår ihop käkarna så hårt - men jag tror nog inte att det är så farligt)

Av Helena - 12 juli 2009 07:15

Jag bestämde mig ju för att jag skall starta på Berglagens Working Test om två veckor. Vilja och jag har provat på ett WT när hon bara var ett år och då var både hon och jag alldeles för gröna :-) Vi nollade någon/några rutor på grund av att jag gjorde fel och någon ruta på slutet nollades för att hon var alldeles för trött så hon hittade inte dummisen inom tidsramen.


Nu när jag försöker minnas vad det var för stationer på detta WT minns jag att det var:


1. En dubbelmarkering på vatten som hon fick hämta i vilken ordning hon själv ville = inga konstigheter.


2. Närsök där man skulle skicka ut henne till ett litet område där det fanns tre dummisar och jag skulle se till att hon höll sig i området och här skulle hon hämta in alla tre. Hade inte varit några konstigheter egentligen men det låg jättenära en annan närsöksruta som Vilja fick i vind flera gånger så jag tog in henne (när hon var på väg mot fel ruta) och skickade om istället för att dirigera in henne i rutan som jag tydligen skulle ha gjort istället.


3. Landmarkering - dubbelmarkering på en äng där den ena markeringen hamnade svårt inne i en snårig rishög. Inte heller några konstigheter men här tror jag att JAG tjuvstartade genom att skicka henne innan domarens kommando, om jag inte minns fel!?


4. Dirigering. Det kastades först en markering på ett ställe som Vilja skulle hämta och under tiden hon var på väg in med den så smög de ut en till på samma ställe som jag skulle dirigera henne att hämta - som ett linjeteg. Inga konstigheter om det inte hade varit så att Vilja tittade bort precis när markeringen kastades så hon missade den helt (förmodligen trött redan här för hon brukar till och med höra markeringarna även då hon inte ser dem). Och hon var alldeles för orutinerad för att jag skulle kunna skikca ut henne till ett helt omotiverat ställe :-) Men om hon hade sett markeringen och fått hämta denna hade det inte varit några som helst svårigheter att dirigera ut henne till samma ställe igen.


5. Walkup. Man fick gå två och två på linje och man hade hundarna lösa. När en markering kastades åt ena hunden fick den andra koppla sin hund och vice versa. Minns inte om man skulle plocka in en eller två markeringar var. Det här var dagens sista station för vår del och Vilja var helt slut. Hon sprang ut på sin markering och letade och letade i rätt område men kunde inte hitta den. Hon till och med trampade på den flera gånger enligt ena funktionären som stod så hon såg. Men dummin låg uppe på en kulle och vinden låg på väldigt hårt så även om hon letade i rätt område så fick hon den inte i näsan. Fick ta tillbaks henne när tiden var ute. Då var hon så söt och helt slut i sitt lilla huvud, så när jag kallade in henne kom hon mot mig i full fart men sen tvärnitade hon och vände tillbaka och började leta i rätt område igen. Hon ville inte ge sig för hon visste ju att den var där så jag fick gå och hämta henne! Min duktiga envisa tjej som vägrar ge upp i alla väder, trots att hon är så trött att hon håller på att falla ihop :-)


Självklart ingick det fotgående till och från varje station och på vattnet var det där vi fick våra poängavdrag men på dirigeringsövningen fick vi kommentaren att vi hade ett mycket trevligt fotgående :-)


Så på vårt första WT blev det inte så många poäng att skryta med men jag minns att jag var sååå himla nöjd med Viljas attityd. Lugn och cool under väntan mellan stationerna - låg och sov mitt på ängen där det pangades och kastades för fullt - och sen gav hon järnet och försökte göra sitt bästa på varje station :-)


Nu när jag försöker träna och peppa inför WT om två veckor är det ju den här typen av övningar som jag har i minnet men jag har förstått att det kan se väldigt olika ut på olika WT. Så ni som är mer rutinerade än vad jag är får gärna komma med kommentarer om vad det mer kan ingå för övningar i Nybörjarklass. Jag har tänkt att jag inte skall låta tävlingsdjävulen ta överhanden utan att jag skall stötta och hjälpa Vilja så att hon får lyckas även om det kostar oss lite (eller mycket) poängavdrag. Men det kan ju vara bra ändå att veta vad man får och inte får göra för att få full poäng så man inte gör dumma missar i onödan. Som när jag tog in henne och skickade om på närsöksövningen för det kanske hade gått lika bra att dirigera in henne i rutan istället :)


Hur ser er erfarenhet av WT ut??


Idag blir det träning på klubben med Susanne och Karin!! Tjoho vad vi är glada att Karin & Wilma är hemma igen så vi hann träffas innan vi åker till Tallin på tisdag!!!


Ha en bra dag alla vänner!


Av Helena - 10 juli 2009 19:44

Idag på eftermiddagen hade vi date med Susanne & Pebbels på Nacka BK. Vi började med att köra lydnad.


Fritt följ: Vi lekte följa John och turades om att vara John. Både Pebbels och Vilja var jätteduktiga och klarade att hålla fokús på sin matte både när de hade ett ekipage före och efter sig :-)


Hopp sitt hopp: Funkade jättebra, hon hoppar tillräckligt långt ut nu så att hon hamnar på lagom avstånd på andra sidan hindret.


Pudelen fick också hoppa lite!


Rutan: Jag har ju mest kört med mina små koner och idag körde jag med klubbens sättestora koner och på första och andra skicket for Vilja iväg som om hon trodde det var ett stort sök. Körde med matskål i mitten ett skick och näör hon hade tagit godisen trampade hon på skålen (som en target). Nästa skick hade hon fattat att det här var en ruta :-)


Inkallning med ställande: Hon var lite trött i mössan när vi körde det idag och hon gjorde några försök att förekomma mig genom att sakta in och stanna innan kommando. Gjorde en rak inkallning och avslutade med ett hyfsat ställande på närmre håll.


Platsliggning ca 2 minuter (synlig): Stod synlig idag eftersom hon satte sig upp förra gången. Bytte skinka och nosade i gräset men låg kvar.


Apportering: Idag fick Susanne träna knipmsklerna genom att hålla fast apportbocken så att Vilja måste kämpa för att få med sig den och det gör att hon håller den i ett fastare grepp in till mig. Det funkar bra och gör så att hon inte bollar med apporten i munnen.


Jag körde lite dirigeringar höger, vänster och ut med matskålar och det fukade jättebra - jag är så glad att hon har börjat lyssna mer!!

Sen gjorde jag ett litet närsök och började med att skicka från långt håll (drygt 50 meter, tror jag). Blåste stopp-sitt men på så långt håll var det svårt att få henne att lyssna på pipan åtminstone i början när hon var så laddad. Hon sprang in i området och började söka på en gång utan att sätta sig först. När jag gick lite närmre så funkade det bättre att få henne att sätta sig först.


Vi pausade lite i solskenet. Vi borstade hundarna och jag passade på att trimma Vilja och klippa klor, på både Tina & Vilja. Sen tränade Vilja och jag lite utställningsposer och så sprang vi lite fram och tillbaka framför Susanne. Vi var såå graciösa och jag klampade inte alls som nån flodhäst, eller hur Susanne?!


Som avslutning körde vi agility och det uppskattades av alla tre hundarna! Tina blir ju helt lycklig när hon äntligen får äntra agilityplan!!



Pebbels kör 4 hinder på raken!


Sen var det pudelens tur.....




...och till sist Viljas. Hon var så laddad att hon tjuvstartade två gånger vilket resulterade i tre hoppomgångar för en belöning :-)



 

Tina klättrar på A-hindret - hej vad det går!



Och så var det Pebbels tur! Och vad matte Susanne gör för tecken med armen kan man ju undra?!


Vilja får avsluta med gungan!





 




TACK Susanne för en härlig dag i det fina vädret, och tack för skjutsen hem!!



Av Helena - 10 juli 2009 10:04

Förra veckan beställde jag blod som skulle komma som i onsdags. Men när vi var ner och skulle hämta det visade det sig att killen jag hade pratat med inte hade kunnat beställa och sen hade han glömt bort det!? Så nu blir det inget spårande förrän vi kommer hem från Tallin :-(


Och när jag äntligen efter mycket velande hade bestämt mig för att starta på Bergslagens WT hade jag blandat ihop sista anmälningsdag och hade missat med två dagar :-(  Som tur var så var de så snälla så jag fick komma med iallafall :-)  Så nu blir det tävla av i Bergslagen tillsammans med flera andra Ryegatare!! Skall bli så kul att träffa er alla, ingen nämnd och ingen glömd :-)


Häromnatten lyckade jag och pudelen med en ny bedrift. Jag vaknade av att hon började hulka - som att hon skulle kräkas. Jag var snabbt på benen, lyfte upp henne och sprang till toaletten. Hon höll sig från att kräkas när jag sprang med henne och när vi var framme kräktes hon rakt ner i toaletten!!

Efter någon timme upprepades proceduren och även denna gången kräktes hon i toaletten och inget kom på golvet :-) Jag som var så impad att Vilja lyckades väcka mig så hon hann ut och kräkas - nästa gång skall hon också få göra en pudel :-)


Är detta att förmänskliga våra hundar, så säg?! Det var iallafall väldans praktiskt :-)


Ha en bra dag! Idag skall vi träna lydnad med Susanne och Pebbels - får se om vi hinner med lite apportering också mellan lydnadsträning och altanfixande.

Av Helena - 9 juli 2009 17:22

Idag på förmiddagen har vi varit hos veterinären med Vilja. Hon har kliat sig i snart en vecka. Först trodde jag att hon hade fått en fästing för då brukar hon klia sig, sen trodde jag att hon blivit irriterad av scaliborhalsbandet och till sist märkte jag att det var mest åt öronen som hon kliade sig! Jag brukar vara noga med hennes öron och rengör regelbundet med Epiotic men nu när jag tittade var framförallt ena örat fullt av blodpuddingsliknande sekret. Och eftersom hon kliade sig så mycket tänkte jag att det kunde vara öronskabb. Det är ju mest vanligt på katter men kan ju smitta från katt till hund, men efter en koll i Mistys öron kunde jag konstatera att hennes öron såg jättefina ut. Fick en tid till veterinären och när hon petade långt ner i öronen pep Vilja till så det märktes att hon hade ont :-(


Min duktiga tjej är så himla cool i såna här sammanhang så hon låg utslagen på golvet både när vi inväntade veterinären och sen när vi fick vänta på provsvaren- som visade att det var inte skabb och inga bakterier men väldigt mycket svamp!! Så tacka för att det kliade, alla som nån gång har haft svamp vet ju att man kan bli galen för mindre!!


Stackars Vilja!!


Nu har vi fått ett medel som vi skall regngöra med och två olika droppar som hon skall ha i öronen morgon och kväll. Pevaryl för svampen och sen ett annat medel som lindrar klådan!


Nu på eftermiddagen gick vi bort till Danmarks ängar i regnvädret. Jag hade planerat att jag skulle köra en fyrkantsövning som Anna med Viljas bror Molle körde igår.  Det skulle bli en rektangelövning istället eftersom Danmarks ängar är så oval. Rektangeln skulle bli ca 50x100 meter.


När vi kommer fram märker jag på en gång att det är väldigt högt gräs på ena delen av ängarna och att den andra delen ligger i stort sett helt under vatten :-( Men lite högt gräs och vatten skall inte hindra oss i våra planer tänker jag och binder upp pudelen i ett träd. Jag lämnar två dummies i första hörnet och travar iväg tillsammans med Vilja - plöjandes först genom blött gräs typ upp till midjan och sen i djupt vatten. När jag känner hur det fullkomligt rinner vatten över stövelkanten och att stöveln börjar fyllas med vatten inser jag att det kanske får bli lite kortare än 100 meter, som jag hade tänkt. Jag vänder mig om och skickar Vilja för att hämta den ena dummien, men hon kommer tillbaks med BÅDA!! Morr, jag som hade tänkt tanken att hon kanske skulle byta (men jag ska ju lita på henne, att hon inte gör så längre :-)) Men för att vara på den säkra sidan la jag dem inte precis bredvid varann, för att hon inte skulle hitta båda samtidigt - men ack var jag bedrog mig :-( Hon är ju både snabb, effektiv och duktig på att hitta dummis :-)


När Vilja startade träningen såhär, ängarna låg under vatten och pudelen började få panik för att hon inte såg oss i det höga gräset (hörde hennes förtvivlade skall långt bort) så avbröt jag den här övningen.


Istället gick vi tillbaks till pudelen. Jag la ut 10 dummisar (6 stora + 4 små) i en hög och skickade Vilja från nära håll så jag kunde hinda henne om hon skulle försöka byta. Hon var jätteduktig och hämtade in alla 10 utan en tendens till att byta, eller ta flera samtidigt :-) Då la jag tillbaks alla i en hög och skickade henne från längre håll ca 10-15 meter och även den här gången grabbade hon första bästa och kom in med dem en och en!

 Det var bara det att matte trodde att hon hade lagt ut en dummi mer än hon hade så jag råkade skicka henne när det var tomt. Hon var jätteduktig och lyssnade på mina signaler, letade och letade på närsökssignalen och när jag insåg att det kanske inte fanns nån mer så avbröt hon och kom in direkt på inkallningssignalen.


För att hon inte skall sluta lita på att det finns nåt om matte blåser närsöksignal så gjorde jag en vanlig närsöksövning där jag gömde de fyra små på ett litet område, skickade först från nära håll, blåste ner henne med stopp-sittsignal när hon var i området och blåste sen närsökssignalen. Jag ökade avståndet vartefter så att jag till sist skickade från 10-15 meter. Vilja var såå himla duktig, sprang direkt ut, tvärstannade och satte sig på stopp-sittsignalen och sökte på hela tiden som jag blåste närsökssignalen :-) Hon gav inte upp innan hon hade plockat in alla fyra trots att de var väldigt väl gömda i det höga gräset!


Jag är jättenöjd med dagens träning framförallt för att hon har blivit så himla mycket bättre på att lyssna på mig! Men också att hon direkt förstod att det inte lönade sig att ta flera eller byta dummi :-) Min duktiga duktiga tjej!!


Till sist till er alla med badglada hundar med hängande öron - slarva inte mad att torka ur öronen när hunden har badat! Det kan bli en dyr historia helt i onödan, med ett återbesök och mediciner kommer det nog kosta ca 2000 kronor totalt!


Bättre en champion i skogen/utställningsringen än champinjoner i öronen tycker vi :-)


Nej nu skall jag ta en kopp te innan jag skall börja med maten som ikväll blir gratinerad toast med rödbetor, chevre, flytande honung och rostade solrosfrön med ruccola och grön späd sparris till!!


Det är en liten favorit härhemma!!

Av Helena - 8 juli 2009 21:56

Nyss hemkomna från en härlig dag hos Helena, Rob, Isabella & Nathalie utanför Vaxholm. Vi blev bjudna på en god pastasallad och efter badet fick vi en god espresso med hembakad mjuk pepparkaka! Mums!


Linn och Elias lekte för fullt med tjejerna....

de bakade med sandlera och ......


 ....pysslade i pysselböcker. Så när vi skulle åka hem ville tjejerna nästan inte släppa taget om Linn :-)




Eftersom Nathalie snart fyller 4 år så dekorerade hon kakan såhär snyggt med ljus och en svensk flagga för mamma och en Irländsk flagga för pappa Rob!


Ett bad nere på stranden hann vi också med mellan mat och fika och de har ett hopptorn som jag såklart var tvungen att testa! Det var riktigt varmt i solen idag och vattnet var härligt efter att man hade varit i en stund.


TACK Helena för en härlig dag med god mat!!


På hemvägen tog vi en liten prommis i Vaxholm och var såklart tvungna att äta hemgjord italiensk glass! Det är ju inte var dag men är i Vaxholm :-) Men just idag verkade däremot alla människor vara i Vaxholm. När Perra var ute med hundarna hemma hos Helena och Rob så mötte han Jens som hade varit ute och rekat på konferensanläggningen i närheten och honom trffade vi på italienska glassbaren också. När vi satt där kom först Elias kompis Kevin och hans pappa med ny fru och lillasyster förbi och när vi pratade med dem så träffade Perra en arbetskamrat med familj :-) Sen såg vi Rene Nyberg och David Helenius med barn också men då orkade vi inte stanna och prata, hehe :-)


Må så gott!

Av Helena - 7 juli 2009 17:59

.....efter en mysig tur på Ålands hav.


Vi har haft en jättemysig tur med mycket god mat och dryck! Före maten fick vi jaga runt hela båten för att leta efter en drink med mosade jordgubbar som jag hade fått för mig att jag bara måste ha. Vi hittade den tillsist i Spabaren så jag kunde få mig en sån supergod jordgubbsdrink före maten. Vi åt en jättegod middag i á la carten - jag åt grön sparris med chevrecreme och löjrom till förrätt och baconinlindad odlad torsk till varmrätt - så gott!!


Ålandsresor är ju ett litet kapitel för sig = många olika sorters människor som samlas på en båt och äter och dricker och så är det full fart och party i 24 timmar. Det är ju en hel del lustiga människor med på båten och detta var första gången vi åkte på en måndag och det var en helt ny erfarenhet! Jag tror att det var nån sorts bingoresa för pensionärer så i danssalongen var medelåldern 80+ och i discot var det en medelålder på 16- (vars föräldrar i och för sig var i vår ålder men de stod mest i baren och hade koll på sina barn/ungdomar) så vi 40 plussare utan barn matchade väl inte direkt på nåt av ställena :-) Men vi kände oss ju mer hemma på tonårsdiscot så vi svängde våra lurviga till några gamla discodängor innan i gick och la oss vid tolvtiden!


Solen lyste dock med sin frånvaro så det blev ju inte något chillande på soldäck på hemresan så som vi hade planerat! Men inte gjorde det nåt för i Maartmanns sällskap har man ju alltid trevligt :-) Så himla mysigt att bara äta gott i trevligt sällskap och att få umgås med några av sina bästa vänner och sin älskade man i 24 timmar! Man blir nästan lite nyförälskad i sin man efter dryga 20 år tillsammans :-)


TACK snälla Eva & Jens (och Evas mamma som fixat fribiljetter) för en mysig resa med trevligt sällskap!!


Här hemma har våra fina barn tagit väl hand om varandra och hundarna. Tyvärr vaknade de inte imorse när Tina behövde ut :-(  Nöden har ingen lag tänkte pudeln och satte sig på parketten :-( Klockan 10.00 vaknade Roomba pigg och utvilad för att ta sin dagliga städrunda......... och resten kan ni kanske räkna ut!! TACK snälla söta Linn som hade skurat alla golv när vi kom hem!! 


Nu åskar och blixtrar det utanför så nu måste jag släcka ner datorn!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

HUNDAKTIVITETER 2012

12/2 Träningsträff Ryegates

2/3 Träningsträff Ryegates

(inställt pga sjukdom)

11/3 Lkl 2 ridhus, Lystra

(inställt pga allergi)

24/3 Lkl 2 inomhus, Lystra

25/3 Prova på Agility

6/4 Träningsträff Ryegates

9/4 WT i Wallhalla, Lystra & Vilja/Karin

15/4 WT Lidingö(Vilja&Karin)

21/4 WT Fjällnora, Lystra

22/4 Inoff prov Gullunge, Lystra

28/4 Inoff Jaktprov Laxå, Lystra

6/5 Appellspår WBK, Lystra 

(inställt pga löp)

27/5 KM Nacka BK

(agility Vilja och lydnad Lystra)

2/6 Provapå Rallylydnad, Vilja

10/6 Appellspår i Ljusdal, Lystra

12/6 Lkl 2 Värmdö BK, Lystra

30/6  Lkl 2 Skärgårdscup, Lystra

1/7 Rallydebut Gnesta, Vilja

13-15/7 Jaktinternat i Edsäng

28-29/7 Flatfestival

(WT, Lydnad & utställning)

11-12/8 FlatMästerskapen,Lystra

25/8 Rallytävling Haninge, Vilja

(inställt pga skabb)

26/8 Jaktprov Laxå, Lystra

(inställt pga skabb)

29/8 Lkl 2 NBK, Lystra

(inställt pga skabb)

1/9 Jaktprov Uppsala, Lystra

(inställt pga skabb)

7-9/9 Sökläger Fliken NBK

29/9 WT LRK östra Ökl, Lystra

30/9 WT GRK östra Ökl, Lystra

6/10 Lkl 2 Väsby BK, Lystra

7/10 Appellsp. Värmdö BK,Lystra

13/10 Rally Apollogruppen, Vilja

20-21/10 Sektionskamp i Arboga

27-28/10 Examination Instruktörsutb. Hundens Hus

10/11 Lkl 2, NBK, Lystra

 

 

 

 

 

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga mig

7 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards